Gå til innhold

Forvirret og Frustrert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt fra barndommen av lærer man at en kvinne går 9 måneder gravid og nå blir jeg helt svimmel for det stemmer jo ikke!

Hvis vi skal teoretisk gå 42uker er jo det faktisk 10,5 mnd gravid

(siden vi lærer og at en mnd har 4 uker)

Jeg er nå 28 uker på vei, fikk da på "min side" beskjed at jeg går gjennom en milepæl fordi nå er jeg da 7 mnd på vei. Hvordan kan jeg da ha 13 uker til termin?? 13 uker er etter mitt regnestykke mer enn 2mnd hvilket er 8 uker.

Blir så forvirret av dette, kunne ikke den/de vedkommede som satte sammen dette her bli enige og funnet et enkelt, forståelig betegnelses system på det eller faktisk kalle en spade en spade og si vi går da 10-10,5mnd gravide og ikke 9??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

MERK! Tikkened hormonbomber har lov å bli frustrerte over nettopp sånne issuer :P

Skrevet

Dette har irritert meg og! Og jeg har prøvd å forklare dette til min samboer gudene vet hvor mange ganger..:P

Men det har vel med at en måned er lenger enn 4 uker, det er jo bare februar som faktisk bare varer i akkurat 4 uker (utenom skuddåret da). Og sånn som jeg med termin i desember, ble jo faktisk gravid i mars, og da er det jo 9 måneder!

Men når folk spør hvor mange måneder jeg er på vei, så vet jeg aldri hva jeg skal svare hehe! For sånn som nå er jeg 36 uker på vei, og da ville man jo vanligvis delt på 4 for å få antall mnd.. Altså 9 mnd på vei, men fortsatt 4 uker til termin....:P

Ja, neida, såååå...:P

Skrevet

Man går gravid 40 uker, altså 10 mnd. Men, man legger jo til to uker fordi man regner graviditet fra første dag i siste menstruasjon, ikke befruktning. ( Ettersom det er vanskelig å finne datoen for dette)

Derfor kan du trekke fra disse to ukene, fordi selve graviditeten varer i 38 uker.

Altså 9, 5 mnd.

Men jeg husker selv at jeg var litt forvirret over det der, da jeg gikk gravid :P Jeg sa aldri hvor mange mnd jeg var på vei, bare uker. Var lettere slik :P

Skrevet

For å slippe frustrasjonen, så teller jeg meg tilbake fra termin. Har termin 10. februar. Da har jeg to mnd igjen den 10. desember og er da 7 mnd på vei.

Skrevet

Hei Jenny

Jeg bruker underveis sin metode.

men der er en tråd herinne lengere nede der har delt tiden op i hvor mange uker tilsvarer hvor mange mrd nyttigt å vite i 3rd trimester eller noe sånt heter den, den besøker jeg engang imellom da den har mye sånt go info.

jeg skal finne den etter jeg har skrevet deg og dytte den op ;-)

Skrevet

En graviditet er 9 fullgåtte mnd, altså 40 uker og 2 dager. Går man over termin begynner man jo på den 10ende mnd. Men selv om man er 9 mnd gravid når man er 36 uker, betyr det bare at du begynner på den 9ende mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...