Gå til innhold

Dere med tette barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sover de på samme rom? Og fungerer det?

Vi har to forholdsvis tette gutter på akkurat 3 og 1 år. Sover på hvert sitt rom som ligger vegg i vegg. Tingen er at 3 åringen ofte våkner iløpet av natta (2-4 ganger) og skriker. Dessuten våkner han tidlig, aldri noe senere enn 06, og nekter å ligge noe særlig lenger. Så da er det bare å stå opp.

Lillebror sover stort sett natta igjennom, og liker å sove litt lenger på morgenen. Meeen i det siste, etter barnehagestart, våkner han naturlig nok tidligere om morgenen (blir jo også lagt tidligere), dessuten kan han ha en oppvåkning iløpet av natta og da kan det være vanskelig å få han til å sove igjen. Vi bruker lang tid..

Vi begge foreldrene er en del alene om natta med barna pga. jobb. Mannen reiser en del, mens jeg går turnus deriblant natt. Så da løper vi litt mellom soverommene om natta, og for å spare oss arbeid har vi begynt å ha 3 åringen i foreldresenga når den ene forelderen er borte. Da sover han både bedre og lenger. Vinn vinn:)

Men så tenker jeg, kanskje nattesituasjonen vår kunne vært bedre dersom guttene sov på samme rom. Tenker at de hadde funnet trygghet i hverandre, og sovet bedre.

Her dveler vi, fordi vi er redd for at de vekker hverandre om natta, og at den ene vekker den andre om morgenen osv..

Vil gjerne ha innspill fra foreldre med erfaringer her:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde ikke vært mulig hos oss i allefall. Vi har to på tre år og 9 mnd. Eldstemann våkner først og er da veldig opptatt av lillebror. Han kommer alltid inn til oss om morgenen, og mens lillebror sov på vårt rom var det vanskelig å sørge for at han fikk sovet videre for storebror skulle selvsagt skravle og lage bråk hos oss. Det gikk litt bedre da lillebror fikk eget rom, for nå kan storebror komme inn til oss uten å måtte dempe seg, men samtidig er han veldig lysten på å gå inn til lillebror og han har ved flere anledninger bare gått inn og vekket ham selv om vi sier igjen og igjen at han må vente til lillebror våkner. Om de skulle delt rom hadde ingen av dem sovnet på kvelden, det hadde bare vært baluba og så hadde storebror vekket lillebror straks han våknet om morgenen. Sånn er det i allefall hos oss, men jeg vet andre som har så små søsken på samme rom uten problemer, så det vil være individuelt.

Skrevet

vi har 18mnd mellom våre, minste er nå 6mnd og eldste to år og vi valgte å legge de på samme rom for to mnd siden rett og slett fordi jeg og minsta våknet mye av hverandres lyder/ lukter.

det har fungert fantastisk bra og alle fire har faktisk fått bedre søvn etterpå. må sies at eldste sover som regel veldig godt men faktisk enda bedre samnt lengre om morgenen etter at vi la de på samme rom. eldste liker å se lillesøster sove før han selv legges og jeg tror de får en egen trygghet med det.

er gjort en undersøkelse ang dette som sier at det øker tryggheten for barna -slik du sier-da de fort kan bli ensomme om de sover alene.

jeg hadde prøvd det ei helg og om det ikke funker iløpet av noen netter så er det jo bare å gå tilbake slik dere har det nå.

hos oss har det iallfall vært positivt:)

var ikke helt denne jeg tenkte på men legger ved en link ang dette:

http://www.dagbladet.no/2010/11/02/tema/foreldre/klikk/sovn/helse/14113414/

lykke til!

Skrevet

Prøv:) Vi har to jenter med to år mellom. Da de var nesten 3 og nesten 5 la vi dem på samme rom. Var veldig skeptiske, da den ene våknet en del, og en skulle ha det mørkt og en skulle ha det lyst. Men etter noen uker med tilvenning så gikk det veldig bra. Nå er de 5 og 7, og det hender storesøster vekker lillesøster om morgene i helgene("fordi det er så kjedelig å være opp alene"), men ellers så er de veldig fornøyde med løsningen.

Skrevet

Vi har to år imellem våre. Den eldste er 4 nå. De har sovet på rom litt over ett år nå. Det går veldig bra selvom de begge kan våkne på natten. Den andre sover bare videre. Har inntryk av at de er glade for å dele rom. :)

Skrevet

Tusen takk for svar. Veldig fint å høre hva andre i samme situasjon tenker om saken, både for og mot.

Tror løsningen for oss (på sikt) er å legge guttene på samme rom. Men tenker å drøye det litt til, et par mnd. Lillebror har vært vrang om natten i snart to mnd, men jeg velger å tro at det har med tannfrembrudd. Har kommet 5 tenner iløpet av denne tiden (tenner som er lenger bak i munnen, han har allerede fått 8 fortenner oppe og nede). Og dette styret vil jeg ikke plage storebror med.

Dessuten ammer jeg forsatt lillebror en gang i døgnet, og den får han på soverommet når han legger seg. Denne puppen skal jeg kutte ut i løpet av årsskiftet av den enkle grunn at jeg ikke orker mer. Tror storebror hadde blitt veldig sjalu dersom han så at vi hadde denne kosestunden ved leggetid.

Så får ene forelderen heller ligge på en madrass midt på gulvet mellom begge sengene når det er nattetull, mens den andre får helt fred.

Hadde i utgangspunktet tenkt at guttene skulle sove på hvert sitt rom, siden vi har den muligheten. Men ser imidlertid nå flere fordeler med å ha de på samme, dette fordi de er blitt så utrolig gode venner og ubeskrivelig knyttet til hverandre:)

• 2 uker senere...
Skrevet

16 mnd melllom her, en på snart tre og ei på ca. halvannet år.

La de på samme rom da lilledama var ca 6 mnd. Har gått supert, eldstemann ble roligere på natta, jenta forble like rolig :)

De er jo vante med hverandre, men går også bra om de sover på ulike rom. Fleksibilitet er supert..:) gutten våkner oftest først, og går pent og stille ut av rommet og inn til senga vår, hvor vi kuler`n til jenta våkner, gjerne ti- femten minutter senere....

Dine er jo ganske vant til hverandres lyder siden de bor vegg i vegg- ikke sikkert de våkner selv om lydene kommer litt nærmere.... de blir nok fort vant til det vil jeg tro? Du vet uansett ikke før du prøver, jeg ville prøvd ja- her i huset finner de god trygghet i hverandre, det er det ikke tvil om-- de kan f.eks. legges sammen på steder og rom de aldri har vært og likevel sovne greit- (er vant til å sove ulike steder også da...)

Prøv du, mange fordeler om det funker- og funker det ikke så er det jo bare å flytte senga tilbake igjen:) Lykke til- det meste bør prøves for å få hele familien til å sove best mulig:)

Skrevet

Hei. Eg har forholdsvis tre tette barn. Tre jenter som eg har fått over tre år og 5 mnd. PUH! Jentene på to og tre sover no på same rom. Det gjorde eg i sommer, før den tredje jenta kom i hus ;) Det går veldig bra, men dei tøyser litt før dei legg seg. No kan eg ikkje tenkje meg noko anna, då dei er veldig avhengige av kvarandre. Før dei kom på same rom var dei også flinke til å legge seg. Eg har alltid vore konsekvent i legging. Kveldsstell, opp i senga med jentene og seie god natt. Av med lyset. Alltid. Funker! Aldri noko dilling med ditt og datt! Kva vi skal gjere når minsta treng eige rom får vi sjå.. :) Om morgonen så vekker alltid den eine den andre. Det er einaste bakdelen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...