Gå til innhold

Dere med tette barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sover de på samme rom? Og fungerer det?

Vi har to forholdsvis tette gutter på akkurat 3 og 1 år. Sover på hvert sitt rom som ligger vegg i vegg. Tingen er at 3 åringen ofte våkner iløpet av natta (2-4 ganger) og skriker. Dessuten våkner han tidlig, aldri noe senere enn 06, og nekter å ligge noe særlig lenger. Så da er det bare å stå opp.

Lillebror sover stort sett natta igjennom, og liker å sove litt lenger på morgenen. Meeen i det siste, etter barnehagestart, våkner han naturlig nok tidligere om morgenen (blir jo også lagt tidligere), dessuten kan han ha en oppvåkning iløpet av natta og da kan det være vanskelig å få han til å sove igjen. Vi bruker lang tid..

Vi begge foreldrene er en del alene om natta med barna pga. jobb. Mannen reiser en del, mens jeg går turnus deriblant natt. Så da løper vi litt mellom soverommene om natta, og for å spare oss arbeid har vi begynt å ha 3 åringen i foreldresenga når den ene forelderen er borte. Da sover han både bedre og lenger. Vinn vinn:)

Men så tenker jeg, kanskje nattesituasjonen vår kunne vært bedre dersom guttene sov på samme rom. Tenker at de hadde funnet trygghet i hverandre, og sovet bedre.

Her dveler vi, fordi vi er redd for at de vekker hverandre om natta, og at den ene vekker den andre om morgenen osv..

Vil gjerne ha innspill fra foreldre med erfaringer her:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann

jeg har ikke svar på ditt spm men vil bare si at det er et interessant spørsmål som blir tatt opp for min del. Venter nr 2 og får i 1,5 år mellom de. Vurderer å la de dele rom. Så alle med tips og erfaringer - de mottas med stor takk.

Håper det kommer gode responser! :-)

Skrevet

Våre barn er jo omtrent like gamle, og vi smaker litt på den samme problemstillingen for tida. Det hadde jo vært både koselig og praktisk å ha dem på samme rom, men jeg tror rett og slett ikke det vil fungere - ikke helt enda ihvertfall. Storesøster sover natta gjennom uten å våkne, men hun gråter, snakker og/ eller skriker en del i søvne pga mareritt, og også fordi hun blir ganske tett pga store mandler nå vinterstid. Og siden lillesøster ikke sover så tungt enda ville hun blitt vekket av disse lydene, så vi venter litt med å putte dem på samme rom. Tipper vi drøyer det til minsta er 2-3 år gammel og sover tyngre, for storesøster på 3 sover som en stein nå og tåler det meste av lyder rundt seg uten å våkne=)

Skrevet

Mine er 2 og 4 og har ligget på samme rom i ca 6 mnd. Det var en liten overgang, og lillesøster ble litt vanskelig å legge sånn helt til å begynne med. Nå går det over all forventning, det er en litt kjip tid sånn akkurat ved leggetid når lillsesøster ligger og gauler nattasanger av full hals mens storesøster vil sove, men det er bare et par minutter...

De våkner begge om natten, men veldig sjelden samtidig. Når en av dem våkner, setter vi oss med dem på fanget i loftsstuen til de har roet seg ned og er klar for sengen igjen. Det fungerer kjempebra, og det å ta dem ut av sengen er helt nødvendig for ellers vekker de minsten;)

Største sa i dag at hun gledet seg til lille minstemann ble større for da skal hun også ligge på samme rom;)

Skrevet

Har dessverre ikke noe svar men vurderer å gjøre det samme etterhvert. Blir nesten to år mellom våre gutter og vil gjerne ha begge nært vårt soverom. I tillegg får vi jo da frigjort et soverom som kan brukes som lekerom/gjesterom.

Tenker iallfall at for dere kan det være verdt et forsøk. Som du sier kan det jo tenkes at de finner trøst i hverandre og nettene blir roligere :)

Skrevet

Tusen takk for svar. Veldig fint å høre hva andre i samme situasjon tenker om saken, både for og mot.

Tror løsningen for oss (på sikt) er å legge guttene på samme rom. Men tenker å drøye det litt til, et par mnd. Lillebror har vært vrang om natten i snart to mnd, men jeg velger å tro at det har med tannfrembrudd. Har kommet 5 tenner iløpet av denne tiden (tenner som er lenger bak i munnen, han har allerede fått 8 fortenner oppe og nede). Og dette styret vil jeg ikke plage storebror med.

Dessuten ammer jeg forsatt lillebror en gang i døgnet, og den får han på soverommet når han legger seg. Denne puppen skal jeg kutte ut i løpet av årsskiftet av den enkle grunn at jeg ikke orker mer. Tror storebror hadde blitt veldig sjalu dersom han så at vi hadde denne kosestunden ved leggetid.

Så får ene forelderen heller ligge på en madrass midt på gulvet mellom begge sengene når det er nattetull, mens den andre får helt fred.

Hadde i utgangspunktet tenkt at guttene skulle sove på hvert sitt rom, siden vi har den muligheten. Men ser imidlertid nå flere fordeler med å ha de på samme, dette fordi de er blitt så utrolig gode venner og ubeskrivelig knyttet til hverandre:)

Skrevet

Vi har også 2 år mellom våre (2 og 4). De har delt rom siden minste var 1, og vekker hverander ytterst skjelden. Du vet, små barn sover tungt, de kan faktisk sove til tross for at røykvarsleren uler utenfor døren (er derfor man blir anbefalt å seriekoble dem)..Det sier litt om hva de kan tåle av "støy" når de først sover. Tror du har rett i at de kan oppleves tryggere å dele rom... Er vel derfor de sover bedre i foreldrenes seng? Vi har også drevet å tatt inn eldste til oss, men det har nå blitt en uvane som han forstatt holder på med (mens yngste stort sett sover godt).

Poenget mitt er, om du tror det hjelper så lar du dem dele rom. Funker det ikke er det jo bare å gjøre om på det igjen (bare vært forberedt på litt tull og tøys ved legging i starten..er jo stas med litt selskap)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...