Gå til innhold

Hva kan jeg forvente meg som ruger?? Oddsen? Bivirkninger Lutinus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Her sitter jeg på rugedag 3 (eller er det 2? Regnes det fra og MED den dagen det ble satt inn??) og kjenner alt mulig rart og blir gal i hodet.

Jeg går for øyeblikket ikke på annet enn Lutinus, som jeg begynte med på onsdag.

Har helt siden onsdag (uthentingssdag og oppstart Lutinus) kjent litt ubehag (langt fra vondt altså, kjenner bare litt ekstra mye liksom) i området. Litt eggstokkene til å begynne med men nå i livmorsområdet. Onsdag var sannsynligvis bare smerter etter inngrepet, men jeg lurer på om det etterpå kan være bivirkninger av Lutinus? Det står at "kramper i livmor" er blant de vanligste bivirkningen...? Ah, jeg blir så usikker!!

Også blir jeg så redd! Hva om det jeg kjenner er livmor som spytter ut embryoet da!!!?? Jeg vil dette så masse (alle dere veit jo hvordan det er), jeg sliter med å tenke på annet! Spesielt når jeg kjenner litt der nede veldig ofte, blir jo minna på da...

Hvordan kjennes det for dere å være rugere? Kjenner dere noe i heletatt?? Kan dette være et godt/dårlig tegn allerede nå?

Også lurer jeg også veldig på oddsen min... Jeg har hatt MANGE kjemiske graviditeter før, så mitt inntrykk var hele tiden at eggene ble befrukta men ikke festa seg. Men nå fikk de jo ut 9 egg og bare 1 utvikla seg! Kan det hele tiden ha vært det som har vært problemet...? Betyr det at oddsen min er ganske god nå? Jeg har jo tykkere slimhinner enn jeg noen gang har hatt og veit jo at embryoet som ble satt inn, på det tidspunktet, var "nydelig" (sykepleiers ord)... Noen som har peiling?

Setter VELDIG pris på tilbakemeldinger, bli GALGALGAL!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, i natt så oppdaga jeg faktisk at jeg har en kul helt nederst på magen, akkurat i (beklager det bildet) hårfestet. Så jeg tror kanskje det kan være en helt vanlig muskelknute og at litt av ubehaget har kommet av den... Jeg kjenner fortsatt litt ubehag inni også, men virker som det er avtagende...

Skrevet

heisann

rugetiden er faktisk tro det eller ei, men det er den vanskeligstet tiden synes jeg.... ikke mer sprøyter eller noe aa tenke paa, og alt er stille fra klinikken osv... og man blir litt gal av aa ruge... tenker alle mulige tanker... men sannheten er den at du kan ikke gjøre noe fra eller til... resultatet blir som det blir uansett... enten positivt eller negativt... og blir det positivt, saa er det desverre stor sjangs for aa ha spontanabort... fordi egget ikke blir like godt festa som ved normal graviditet.

smertene er normalt aa ha. ihvertfall siden du akkurat har tatt ut egg ;) prøv aa slappe av, gjøre ting som faar deg til aa tenke paa annet enn ruging, baby og termin... det er mitt raad...

lykke til :)

Skrevet

Det er lange dager. og lengre blir de når man leiter etter symptomer. Men det er jo utrolig vanskelig å la være:) Jeg er på RD 4.

Lykke til

Adine: Fester ikke egget seg like godt som ved en vanlig graviditet?

Skrevet

saann jeg har forstaatt, saa ligger egget liksom løst inni livmora mye lenger enn naar man blir gravid paa vanlig vis... derfor er det ogsaa ganske store muligheter for at egget setter seg i eggleder, eller ender i spontanabort ved ivf...

:(

men hallo! GRAVIDE skal vi bli ;)

og forresten man merker ikke om egget ikke fester seg. da kommer bare mensen rett etter/like før man skal slutte paa progesteron, og har faatt svaret...

Skrevet

I følge Aleris sin brosjyre, så aborterer 10-15% spontant. Dette tilsvarer abortrisikoen ved naturlig befruktning. Ut i fra dette kan jeg ikke skjønne at det skulle bære så mye større risiko for oss i fht spontanabort. Jeg har heller aldri blitt informert spesielt om dette. Men mulig de ulike klinikkene opererer med forskjellige tall.

Skrevet

Jeg fikk litt vondt i magen av å lese at vi har større sjans for å miste altså...

For å prøve å finne ut mer om dette tok jeg en heftig google-runde og leste meg till opp der jeg fant pålitelige kilder. Dette er det jeg kom fram til:

Sjansen for misdannelser eller SP/MA er samme som ved "vanlige graviditeter". Men sjansen for graviditet utenfor livmoren øker fra 1% i vanlig opp til 5% for IVF.

Alt i alt virker det som om det er nokså likt egentlig. Det jeg kan se for meg er at vi mye tidligere i svangerskapet blir klar over at vi er gravide, kanskje til og med før de 14 dagene vi skal vente med å teste (er det mange av dere som klarer å vente helt til da...?), og mange uten IVF mister jo uten å være klar over det, men jeg tror vi følger såpass haukete med at vi får det med oss uansett! Hva tror dere...?

Sitter her å ruger videre nå, mindre ubehag i området i dag. Fikk ikke sove i går heller, men som sykmeldt fikk jeg muligheten til å sove lenge i dag og føler meg frisk og opplagt og ved bedre mot enn i går. Fikk til å med handla julegaver! :D

Skrevet

Tenker som deg jeg, ele:-)

Og jeg har lest det samme som du har kommet fram til. Tallene for graviditet utenfor livmoren mener jeg at jeg har lest i Riksen sin informasjonsbrosjyre, og %'ene for spontanabort sjekket jeg i Aleris sin brosjyre. Så jeg tror at vi stort sett kan sammenlignes med de med hjemmelagde barn.

Lykke til med rugedagene - de er fryktelig lange. Og eventuelle symptomer er håpløse å forholde seg til:-)

Skrevet

Forresten, rugedag 1 er dagen etter innsett.

Skrevet

Søren, da må jeg trekke fra en dag i hodet mitt... Kan dette gå noe treigere??? Hehe...

Skrevet

Mitt forslag til alle rugere: Smil og vær glad, lev så normalt som mulig, vær positiv og holdt fast på håpet om at dette kommer til å gå bra!

Den som går rundt og bekymrer seg og konstant kjenner etter symptomer, tror noe er galt og ikke har troen på at dette vil gå bra, ja, jeg tror rett og slett det kan påvirke kroppen og kanskje være en grunn til at noen spontan-aborterer! At kroppen blir stresset og "skyver" denne ukjente inntrengeren i fra seg i stedet for å ta i mot den med "åpne armer".

Nyt tiden, lev sunt og vær GLAD! Som det gamle ordtaket sier: "Don't worry, be happy" :))

Masse lykke til alle rugere;)

Skrevet

Tror det er enklere når man ikke kjenner ubehag i livmoren konstant, det er jo umulig å ikke tenke på når det stikker og iler der nede.

Men nå har det blitt bedre, ikke så mye vondt lenger, bare etter jeg har lagt meg, så da blir alt plutselig mye enklere!

Jeg har gått i tre år å hørt "Om dere bare slapper av så blir det vettu, eneste grunnen til at du ikke har blitt gravid er at du tenker på det", og det til og med lenge etter at jeg hadde gitt opp hele prosjektet og ikke gadd å tenke på det lenger. Så jeg blir bittelitt sur hver gang jeg hører at det jeg tenker er grunnen til at jeg ev ikke blir gravid...

Skrevet

Hei ele,

Gratulerer som ruger!Så flott at du fikk et egg inn :)

Vi er alle forskjellige så det er ikke lett å si hva som funker for deg i denne slitsomme perioden. Jeg har selv funnet det ekstremt vanskelig å ikke tenke på det i løpet av mine forsøk. Dette siste forsøket hvor det ser ut som det går vår vei var jeg alt fra happy og positiv. Jeg var overbevist om at alt bare var dritt og at det gikk galt igjen. 2 dager etter innsett var jeg oppblåst og øm i magen, men plutselig ble puppene paddeflate (eller iallefall så flate som de kan bli) og jeg var overbevist om at det betydde at det ikke festet seg. I tillegg hadde jeg rosa på crinonepinnen. Jeg var negativ hele uken og kjente "tanta på gangen" og på rd 9 hadde jeg fortsatt slappe pupper og igjen kom litt lyserosa på crinonepinnen og på papiret når jeg var på do. Gråt hysterisk i flere timer og ropte til samboer at jeg kjenner da kroppen min og dette går ikke bra. Hadde samtidig kjempevondt i ryggen akkurat som om noen hadde sparket meg i området mellom nyrene og korsryggen ......da jeg ikke blødde mer og ryggen var så vond (bruker få ekstremt vondt i rygg og magevondt under mensen) men det ikke flyttet seg til magen tenkte jeg at det ikke skadet å teste ... Testet på fødselsdagen min og fikk to streker for første gang i mitt liv...Helt uventet! Leksa er at jeg ikke kjenner kroppen min så godt som jeg trodde og at denne prøvingen og alle hormonene spiller oss noen puss innimellom....

Og nei, jeg har heller ikke lykkes i å "tenke meg gravid" noen gang ....og ja du kan godt bli litt sur når noen sier det ;)

Lykke til!

Skrevet

Okei, var jo absolutt ikke sånn ment, tror dere misforsto kommentaren min litt.. Jeg mente jo ikke at du ikke skal tenke på det, bare prøve å ikke bekymre deg for mye:) Jeg er jo i akkurat samme båt som det, så jeg vet jo veldig godt hvordan du har det.. Prøvde bare å være litt positiv og håpefull:) Men, hvis du ble bittelitt sur så bomma jeg jo totalt, beklager det!!

Klem

Skrevet

Neida, ble ikke sur på deg der, men blir sur på folk som ikke veit hva de snakker om som mener at alt som skal til er å tenke positivt... Idioter... Hehe...

Men jeg bekymrer meg ikke så mye nå når det ikke gjør vondt lenger, og jeg sover til og med om natta! Jeg er sykmeldt ut venteperioden nå, så jeg skal gjøre koselige ting (som det står i hefte fra st. olavs) så går jo tiden mye fortere også!

Skrevet

Godt å høre at du ikke er sur, for det var jo det siste jeg ville oppnå:) Etter å ha vært prøver så lenge og spesielt når jeg vet hvor problemet vårt ligger og i tillegg har fått beskjed om av vi mest sannsynlig aldri vil bli gravide på egenhånd synes også jeg det er ganske irriterende når folk tror de har oppskriften på hvordan vi skal lykkes! Nå er det jo ikke så mange som vet at vi har vært igjennom behandling, så her en dag fikk jeg en lang mail om kjerringråd fra en venninne.. Stakkar, hun mente det jo bare godt, men vi har prøvd ALT det der og mer, så det var jo ikke noe nytt, og nå vet vi jo at det var forgjeves..så nå er det faktisk bare irriterende - sånn som du sier:))

Er det pågrunn av Lutinus du er sykmeldt? Jeg er så utrolig oppblåst, ser jo ut som jeg er ett par mnd på vei allerede.. Det er skikkelig ubehagelig, alle topper/gensrer strammer over magen, ikke gåy å gå på jobb sånn:(

Ellers føler jeg meg litt småkvalm til tider og må seriøst tisse heeele tiden. Det eer også ekkelt å gå rundt med en følelse av at Lutinus-pillen "renner" ut igjen..huff, ikke særlig glamorøst! hehe

Godt å høre at du ikke har så vondt lengre og at du får sove, det er viktig! Du må ha en fin fin torsdag og kose deg med koselige gjøremål!

I dag er det 1. desember, weeeee!! :))

Klem

Skrevet

Åh, jeg kjenner så godt igjen det men å kjenne den dumme pilla renne ut! Hvorfor genererer den så mye "vann" hvor i huleste kommer dette egentlig fra?? :P

Jeg er egentlig sykmeldt fordi jeg ikke klarer å gjøre jobben min skikkelig. Jeg har en ekstremt intellektuelt utfordrende jobb som krever fullt fokus. Det har jeg ikke klart å oppnå i denne perioden. Jeg kommer nok til å prøve å jobbe igjen på neste runde, da veit jeg litt mer hva jeg kan forvente meg å hvordan ting fungerer, så slipper å gå på tå hev hele tiden! Har vært så redd for å gjøre ting feil, har vært slitsom å ikke hatt noen oppfølging når alt har vært nytt. På neste runde er jeg ekspert! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...