Gå til innhold

Ordbokas definisjon av tante og onkel (vær forberedte på en overraskelse!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan bety to ting i følge bokmålsordboka:

1 fars el. mors søster (el. svigerinne), faster el. moster; grandtante

2 kvinne som arbeider med barn barnetimet-, barnehaget-

Onkel kan betyr tre ting:

1 fars el. mors bror; fars el. mors svoger; (eldre) mannlig slektning arve en rik o- i Amerika

2 mann som underholder el. passer barn barnehageo-, barnetimeo- / o- politi

3 spøk.: pantelåner

ALTSÅ er det ifølge bokmålsordboka BÅDE fars/mors søster/bror OG en som passer barn eller arbeider med barn som omtales som TANTE/ONKEL.

Håper det da var avklart, og folk slutter å sammenligne bruken av "barnehagetante" med "dass-sleiker" og andre stygge ting.

Skrevet

Neger står også definert i ordboka. Så da er det greit å bruke det også, regner jeg med?

Skrevet

Hvor mye støv måtte du koste av den boken før du åpnet den? Hva sier ordboken om hottentott da?

Skrevet

Bokmålsordboka sier:

hottentott

hottentot't m1 (fra nederl, gjengivelse av lyder i hottentottfolkets språk) person som tilhører en sørafrikansk folkegruppe

Så da er det også lov å si. Jippi!!!!!!

Skrevet

På tide å koste litt støv av nettsidene deres, universitetet i oslo. Og onkel politi? Det skal jeg jammen begynne å bruke, greitt med litt forandring fra snuten og purken.

Skrevet

hehe, jer sier hverken sykesøster eller barnehagetante, men onkel politi sier jeg da:)

Skrevet

Morsom vinkling på debatten HI =D

Håper dette blir hørt...... !!

Skrevet

Seriøst? Utenom på tull, altså..

Skrevet

Hæ, hva er den morsomme vinklingen? At det står i en uoppdatert ordbok? Debatten er den samme; en gruppe yrkesaktive ønsker ikke å bli kalt tante/onkel. tror debatten begynner å gå tom for både argumenter, morsomheter og gode poeng.

Skrevet

Istedenfor å bruke mye synsing og krangling slo hun opp i en ordbok. Står foresten også på nettet i ordlista...

Så er det mange forslag med NEGER, HOTTENTOTT osv.. men på lik linje som barnehagetantene så ønsker disse gruppene selv ikke å bli kalt dette.. (eller hottentott vet jeg ikke hva har tenkt og ment. Men nå er det altså barnehagefolket som er misfornøyd med definisjonen sin... rart det er slik..

Skrevet

Det har vel ikke vært så mye synsing. Debatten er jo at denne yrkesgruppen ser seg frabedt dette navnet. vi vet jo alle at dette er en gammel betegnelse på denne yrkesgruppen, men at det er på tide å kutte det ut. Synes ikke det er så rart...

Skrevet

Flott 20:06. På tide med litt oppfriskning av denne definisjonen:)

Skrevet

Haha! Så herlig HI!

I love it :D

Slutt å være så gretten da, damer! Dra litt på smilebåndet ;) Du vet du vil!

Skrevet

Hottentott har blitt redigert ut av sanger etc. og er ikke sosialt akseptert å si lengre. Samme med neger, er ikke sosialt akseptert å si.

Skrevet

Ordboka tillater ingenting, den, den bare definerer og bøyer et eksisterende ord for deg. Men barnehagetanteforeningen får sende inn søknad om å få samme parantes som ved ordet 'neger', hvor det står: (kan oppfattes som nedsettende).

:)

Skrevet

Om neger står det: (kan oppfattes som neds) neds=nedsettende

barnehagetante/onkel politi er ikke nedsettende

Skrevet

hehe, bra med litt humor i dette. Begynner å bli lei syteinnleggene og trassinnleggene nå:)

Skrevet

Jeg synes det er nedsettende når en gruppe ikke ønsker å bli kalt det. Morsomt eller ikke...(og nei, jeg jobber ikke i bhg)

Skrevet

Ja, det er TRAGISK at vi må se bort fra VÅRE nasjonale skatter pga nærtagne folk.

I nederland får Sinterklaas fortsatt ha med seg sine negerslaver som kalles svarte piet. ikke bare er de med, men de er ansett til å være dumme i tillegg. IKKE EN UTLENDING har klaget på det, de er faktisk med på å feire skikken..

Skrevet

Tar man dette seriøst så er man jo ikke så lur akkurat;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...