RosaParasoll Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 Min datter på 5 uker løfter hodet uten problemer, hun holder det riktig nok bare oppe i 10-20 sekunder av gangen, hun smiler fra øre til øre når jeg pludrer med henne, er våken og veldig fokusert på ting rundt og når hun ligger på teppe klarer hun fint å legge seg på siden.. Jeg får stadig kommentarer på at hun er så tidlig ute med ting, men er det virkelig SÅ tidlig? Og hvis det er tilfellet kan det være skadelig på noen måte, bør jeg bremse henne litt?
Bad habits har tre små Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 Jeg synes også hun er relativt tidlig ute. Antakelig ligger hun to/tre uker foran det store flertallet. Det er fint lite du kan gjøre for å bremse utviklingen - den går sin gang. Så lenge hun finner ut av ting selv (dvs at du ikke "hjelper" henne), vil hun "klatre oppover utviklingsstigen" i det tempoet som er naturlig for henne. Hvis hun fortsetter å ligge litt i forkant, og kanskje begynner å gå før hun er året - vil du kan hende oppleve en del knall og fall med tilhørende blåmerker. Når et barn begynner å gå tidlig, henger gjerne oppfattelsen litt etter. Å vurdere høydeforskjeller, avstander etc krever en del - og de aller yngste feilvurderer gjerne. Et barn som begynner å gå senere (ved 1,5 års alder) vil som regel ikke ha like mange "uhell". Dette ble kanskje en liten digresjon, men som svar på ditt spørsmål så vil mitt svar være: Nei. Det er ikke skadelig at hun holder hodet eller legger seg på siden, og du skal ikke bremse henne.
Kath+3 Skrevet 28. november 2011 #3 Skrevet 28. november 2011 Er jo veldig stor forskjell på de små i den alderen, men snuppa her virker også tidlig ute jeg gjør ikke noe for å bremse henne, hun får utvikle seg i det tempoet hun vil hun er 25 dager og holder også hodet fint, omkring 10+ sekunder når hun ligger på magen, lengre når hun ligger på oss. Snakker med oss og hermer lyder, og smiler tidvis helsesøster var nettop her, og synes det var tidlig men oppfordret til å fortsette å stimulere henne
Håpefull77 Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Jeg vet ikke, jenta mi løftet hode allerede på sykehuset, og har hele tiden vært veldig sterk. Vi måtte ikke støtte hode hennes noe særlig. Men nå ved 7 mnd alder har utviklingen stoppet opp litt. Leste et sted at hun skulle krabbe nå. Det gjør hun ikke. Hun ruller dit hun vil, så det er vel måten hennes å komme rundt på.
jlille Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 Min var også tidlig ute,løfta hodet med en gang, han snurra rundt begge veier før fylte 4 mnd., og ålte seg framover da han var 4 mnd.. Men så stagnerte det. Reiste seg på knærne da han var 7 og ble stående i en måned før han skjønte hvordan han skulle krabbe, satte seg ikke opp selv før han var 9 måneder. Han blir straks 12 måneder og viser 0 interesse for å gå... men, husk at "alt" regnes for normalt å være fram til 2 års alderen, motorisk sett da.
Babyønske �� Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 Min eldste var veldig sterk i nakken og holdt tidlig hodet selv. Var veldig våken, oppmerksom og nysgjerrig. Han begynte også tidlig å smile, mellom 2 og 3 uker gammel. Og han smilte mye fra første smil. Fikk ofte høre, også fra fremmede, at han var veldig blid og våken og lett å få kontakt med. Mange virket også veldig overrasket over dette. Han er fortsatt lett å få fram smilet på og er generelt i godt humør, men såklart kan han vise andre sider også. Han er jo i 3-årsalderen :-). Nysgjerrig og utforskende er han fortsatt, og det er jo forsåvidt positivt, men kan tidvis bli for mye av det gode. Men sånn generelt var han normal med utvikling, både motorisk og ellers.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 Høres ut som veslejenta mi dette, da hun var på samme alder=) Hun var tidlig veldig sosial og elsket å "prate" til oss og smilte masse. Hun holdt hodet selv helt fra nyfødt nesten, og kunne ligge leenge med hodet høyt hevet i mageleie (flere minutter i strekk). Dette er ikke helt normalt så tidlig og jeg kjente det dessuten igjen fra storesøster, så jeg kontaktet en manuellterapeut og da fikk vi fastslått at hun var litt stiv i nakken, og at det var det som var grunnen til at hun kunne ligge så lenge med hodet høyt oppe i mageleie (overstrekk i nakkemuskulaturen) Etter noen behandlinger ble hun bedre/ mindre stiv i nakken, og derfor litt dårligere på å holde hodet i mageleie også- hun ble mer "normal" rett og slett. Nå sier jeg ikke at dette er tilfellet med din datter, siden hun bare holder det oppe i noen sekunder før det faller ned igjen, men det kan kanskje være greit å være obs på for andre som kanskje også kjenner seg igjen i dette=)
Stolt-mamma-til-to-troll Skrevet 29. november 2011 #8 Skrevet 29. november 2011 Lillemann her var også tidlig ute.. Tror ikke du trenger å "bremse" henne.. Hun styrer jo selv hva hun klarer.. Hun blir nok raskt sliten, men det er nok ikke skadelig for henne.. Siden lillemann var tidlig ute, så kan han nå som 4mndr holde hode helt selv, rulle fra rygg til mage og tilbake igjen.. Synes det er morsomt når de er litt tidlig ute
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå