habibti91 Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 noen som har peiling på om det er noen fødestillinger som lønner seg for å ungå å revne eller bli klippet?
*Lissja* Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 Knestående værtfall mener jeg å ha hørt.. muligens på siden med en fot hevet også.. Vil gjerne vite selv også om andre har erfaringer
1+1 blir 3 Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Er førstegangsfødende så har ingen erfaring selv, men logikken tilsier jo at man bør føde i en stilling hvor jordmor har godt innsyn, og dermed lettere kan veilede deg, og støtte vevet/mellomkjøttet i utdrivningsfasen. Jeg tenker å snakke med jordmor underveis, og gjøre det klart at det å revne er min store skrekk, så håper jeg hun følger meg godt opp på dette området. Har hørt at fødekrakk kan gi jordmor dårlig oversikt, og at å føde stående kan gå litt fort i utdrivningsfasen grunnet tyngdekraften... Å føde i vann har visstnok vist seg å føre til færre rifter, da vevet jo blir "oppbløtt" og dermed mer tøyelig. Og bruk av fødselsforberedende olje i ukene før fødsel skal ha en viss forebyggende effekt. Jeg regner vel egentlig med å føde i fødeseng, eller stående på kne, lent over sengeryggen... Kanskje med badekar som smertelindring (og "oppbløting") i åpningsfasen. Men får se når jeg er midt oppi det... Men det viktigste er jo å samarbeide med jordmor og ikke presse uhemmet, jobben hennes er jo å veilede en gjennom fødselen, og også under utdrivningfasen. I dag lar de jo gjerne hodet bruke litt tid på tur ut, men skal ikke presse vilt og uhemmet, og kan faktisk få beskjed om å vente med å presse, slik jeg har fortått det, slik at vevet i underlivet skal få tid til å tøye seg og gjøre plass til et hode som skal passere.
mangolin™ღ♂ Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Første gang jeg fødte så satt jeg mer i senga og holdt meg fast i leggene da jeg presset, jeg revnet ikke. De klipper ikke med mindre det er nødvendig for barnets del og da kjenner du ikke det visstnok. De bedøver ofte og klipper i en ri. Bare ta det med ro når hodet står i spreng selv om det er vanskelig, slik at huden får strukket seg så går det så bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå