*LilleTroll + spira Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 Det er utallige salami debattert her inne. Jordmor Siri har kontaktet Gilde og sjekket dette opp, og de bekreftet at deres salami er varmebehandlet og trygg å spise for oss med knøtt i magen! Jeg spiser Gildes go'og mager med GOD SAMVITTIGHET :-) http://jordmorsiri.no/5051/expert_chat_message/item_normal/null
Loppa Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 Salami går under spekemat og er IKKE varmebehandlet. Du bør ikke spise det med andre ord!
MammaMø med to små Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Loppa: Hvis Gilde selv sier at den er varmebehandlet så oppgir de vel ikke feilinformasjon? Jeg holder meg unna likevel, men det å si at gilde og jordmor tar feil, er vel litt drøyt?
Loppa Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Se på denne tråden her:) Nederst. http://www.barnimagen.com/forum/thread/143823718
Therese ❤️ 3 ønsker å bli 4 ❤️ Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 "Spekepølser regnes dermed ikke som et risikoprodukt for gravide." står det. Greit nok at det IKKE er varmebehandlet, MEN de sier jo at det er trygt for gravide å spise det. Å det var jo det *LilleTroll + spira skulle frem til!.. Jeg har ikke spist salami eller noe spekemat i mitt svangerskap, pga alt hysteriet med at det skulle være så veldig farlig, men jeg tar meg sikkert ei brødskive med salami etter jeg fikk vite dette. Så jeg vil takke *LilleTroll + spira for informasjonen ang dette
Loppa Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 "Nei, det er ingen av våre salamivarianter som er varmebehandlet. Spekemat er (generelt) ikke det." sier Gilde. Hvem har feil da? Poenget med tråden er ikke å krangle, men å opplyse.
Loppa Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 Loppa: Hvis Gilde selv sier at den er varmebehandlet så oppgir de vel ikke feilinformasjon? Jeg holder meg unna likevel, men det å si at gilde og jordmor tar feil, er vel litt drøyt? MammaMø <3Snart 2barnsmamma<3: J eg sa aldri at noen hadde feil, jeg opplyste om at Gilde har sagt at: "Nei, det er ingen av våre salamivarianter som er varmebehandlet. Spekemat er (generelt) ikke det." Hvorfor de sier forskjellig må gudene vite.
Trejenter? Skrevet 28. november 2011 #8 Skrevet 28. november 2011 Hvis dere leser hele svaret fra Gilde, ser dere at det blir forklart hvorfor det er trygt med salami. Jeg spiser salami.
Anneeli Skrevet 28. november 2011 #9 Skrevet 28. november 2011 Jeg ser ikke poenget med å ta noen sjanser vedr spekemat, så de månedene jeg er gravid, så klarer jeg fint å unnvære spekemat, også salami. Og jeg er egentlig veldig glad i den type mat.
Gjest Lykkes vi igjen? *Gravid* Skrevet 28. november 2011 #10 Skrevet 28. november 2011 Tidligere i svangerskapet, sendte jeg mail til Gilde ang Salami. Dette fordi jeg er veldig glad i det selv. Fikk dette svaret: Iingen av våre salamivarianter er varmebehandlet slik annet pålegg er. Spekemat er (generelt) ikke det. Vi har laget en liten informasjon ang. dette - som følger her: "Spekepølser i Norge er ikke varmebehandlet, men de går gjennom en rekke andre prosesstrinn som sikrer mattryggheten. Kombinasjonen av lav pH (dvs høy surhetsgrad) og lav vannaktivitet (dvs lite tilgjengelig vann) gjør at betingelsene for overlevelse og vekst av bakterier er svært dårlige. Gravide bør være svært forsiktige med matvarer som kan tillate vekst av bakterien Listeria monocytogenes. Pga av de nevnte forhold hører spekepølser til de produktene der Listeria ikke regnes for å være en risiko. En annen risiko for gravide som er assosiert med kjøtt, er parasitten Toxoplasma gondi. Denne kan finnes i svinekjøtt og spesial salami inneholder svinekjøtt. Imidlertid drepes denne parasitten ved frysing og alt råstoff av svin som brukes i spekepølse er fryst. Derfor er heller ikke spekepølse en smittekilde for denne parasitten. Spekepølser regnes dermed ikke som et risikoprodukt for gravide. For øvrig er det endel nyttig info å hente på Matportalen.no som har "Kostholdsråd for gravide", dette er myndighetenes anbefalinger. Dessverre er ikke spekepølser spesielt omtalt der." Håper dette kan være til litt hjelp for deg. Du kan jo ta en prat med jordmora di også. Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet:-)
nyttårsprins Skrevet 29. november 2011 #11 Skrevet 29. november 2011 Bare en liten sammenligning: Det er rapportert rundt 300 tilfeller av listeria i Norge siden midten av 70-tallet og frem til nå. (Ikke inkludert mørketall selvsagt) Det er faktisk større sjanse for å bli drept i trafikken mens man går gravid, enn å bli smittet av listeria-bakterien. Jeg respekterer de som likevel holder seg unna, men håper de fleste ikke lar seg skremme av å leve et normalt liv under graviditeten...
*LilleTroll + spira Skrevet 29. november 2011 Forfatter #12 Skrevet 29. november 2011 Takk for fint innlegg nyttårsprins, det har vært hele poenget mitt og! Hva man gjør er opp til hver enkelt, men jeg ler litt av de som må holde seg unna alt... For å trekke den lenger så er det kanskje tryggest å bare holde seg hjemme, så man ikke blir påkjørt, får en istapp i huet eller blir utsatt for forurensning?? Hihi. Mener ikke å trokke på noen tær nå, men det er trist om man skal gå rundt å bekymre seg for alt hele tiden!
lillespire <3 Skrevet 29. november 2011 #13 Skrevet 29. november 2011 Jeg er så vannvittig enig med dere, Nyttårsprins å Lilletroll+spira ))) Alt for mange som desverre nesten blir hysteriske av alt en skal eller IKKE skal spise i sv.skapet. Hvorfor ikke nyte tiden som gravid, å glede seg til det lille nusket komer til verden, istede for å bli syk av engstelse pga at en har spist litt spekemat ol en gang i ny å ne. Men samtidlig er idet ikke rart at noen blir veldig redde, for det skrives å snakkes så mye om all maten som skal være så farlig.. Men med sunn fornuft å vanlig kosthold, så går det meste helt bra :-)
Maibaby<3 Skrevet 29. november 2011 #15 Skrevet 29. november 2011 Enig!!! For mye hysteri!!! Huff altså må le jeg også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå