tonesnupp Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 heisann. lurer på om man kan spise salami, eller anses det som rått kjøtt? er usikker på hva slags kjøttpåleg som kan og ikke kan spises? har til nå holdt meg unna kjøttpålegg, men savner salamien.
habibti91 Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 man sier at man ikke skal spise speke mat og pålegg som ikke har blitt varmebehandlet, og salami, men jeg og moren min og alle andre eg vet om har spist salami igennom hele svangerskapet, MEN jeg spurte jordmor sist og hun sa man kan godt spise det, men la det ligge i fryser natten over så er det tryggere
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Salami går dessverre under spekemat. Forrige gang jeg var gravid (i 2009) var anbefalingene å fryse den, nå anbefaler de ikke dette lengre. Nå er det kun varmebehandling som er "godkjent" (veldig feil ord å bruke, men det beste jeg kunne finne*s*). Skjønner godt at du savner salami, gjorde det selv. Og må innrømme at jeg spiser litt salami i dette svangerskapet. Ellers skal du kunne spise mesteparten av kjøttpålegget som finnes i matbutikkene. Men det er greit at pålegget er så ferskt som mulig, og har god holdbarhetsdato.
*LilleTroll + spira Skrevet 27. november 2011 #4 Skrevet 27. november 2011 Gilde salami er varmebehandlet og trygg. Jordmor Siri har kontaktet Gilde og sjekket! http://jordmorsiri.no/5051/expert_chat_message/item_normal/null
mammatil2imai Skrevet 27. november 2011 #7 Skrevet 27. november 2011 Salami var det jeg hadde helt dilla på i forige svangerskap og spiste det hver dag! Og spiser det nesten hver dag denne gangen også. Jordmor sa at i Norge er det ikke noe farlig å spise det men være mer forsiktig i andre land. Her går det i jubelsalami fra Grillstad for tiden :-)
Loppa Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 Salami går under spekemat og er IKKE varmebehandlet. Du bør ikke spise det med andre ord!
pusenin Skrevet 28. november 2011 #9 Skrevet 28. november 2011 Jeg sendte en mail til Gilde og spurte om noen av salamivariantene deres var varmebahndlet, og her er svaret jeg fikk: Nei, det er ingen av våre salamivarianter som er varmebehandlet. Spekemat er (generelt) ikke det. Vi har laget en liten informasjon ang. dette - som følger her: "Spekepølser i Norge er ikke varmebehandlet, men de går gjennom en rekke andre prosesstrinn som sikrer mattryggheten. Kombinasjonen av lav pH (dvs høy surhetsgrad) og lav vannaktivitet (dvs lite tilgjengelig vann) gjør at betingelsene for overlevelse og vekst av bakterier er svært dårlige. Gravide bør være svært forsiktige med matvarer som kan tillate vekst av bakterien Listeria monocytogenes. Pga av de nevnte forhold hører spekepølser til de produktene der Listeria ikke regnes for å være en risiko. En annen risiko for gravide som er assosiert med kjøtt, er parasitten Toxoplasma gondi. Denne kan finnes i svinekjøtt og spesial salami inneholder svinekjøtt. Imidlertid drepes denne parasitten ved frysing og alt råstoff av svin som brukes i spekepølse er fryst. Derfor er heller ikke spekepølse en smittekilde for denne parasitten. Spekepølser regnes dermed ikke som et risikoprodukt for gravide. For øvrig er det endel nyttig info å hente på Matportalen.no som har "Kostholdsråd for gravide", dette er myndighetenes anbefalinger. Dessverre er ikke spekepølser spesielt omtalt der."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå