Kvitveis Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Hei! Er litt interessert i andre sine tankar omkring aktivitetar etter barnehagetid og fram mot legging når det gjeld 2-3-åringar. Kor fleiksibel er du som forelder i forhold til rutinar og eventuelle endringar i desse ved at uforutsette situsajonar oppstår. Blir de låste til huset etter barnehagen, eller går det an å ta ein biltur for eit roleg besøk (eventuelt uroleg med masse leik for at ungen skal bli ekstra trøytt og sova godt) eller ein tur på leikeplass osb. Som de skjønar er eg grøn på dette, spør for eg ser venninnene mine løyser dette så ulikt, nokon ser nærast på det som omsorgssvikt å finna på ting utanfor heimen saman med bornet etter barnehagen, medan andre er veldig aktive og trivst med det.
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 Jeg merker at det er litt forskjell på sommer-og vinterhalvåret. Nå når det blir så tidlig mørkt, er vi ikke så mye ute etter barnehagen. I sommer og i høst var vi mye ute helt frem til leggetid.. og gjerne litt over leggetid. Alt fra å dra på tur på stranden til å grille i hagen til naboen. Så kjenner at vi var mer fleksible da. Nå blir det gjerne til at vi finner på aktiviteter hjemme på ettermiddagene, eventuelt drar en tur i butikken eller lignende. Men hvis vi blir bedt bort på middag, bursdager og slike ting, er vi selvsagt fleksible. Vi har som regel leggetid rundt kl 7, og den lille klarer ikke å drøye dette så lenge. Ihvertfall ikke nå når hun har sluttet å sove på dagtid. Så jeg tror det er viktig at man har de rutinene og den fleksibiliteten man ser passer seg, barnet og sin familie. Og det er nok ingen fasit på hva som er rett og galt her, så lenge barnet har det bra og man trives med sitt valg.
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Er enig med Kira over her. Nå når det er mørkt kl 16 så blir det helst inneaktiviteter med ungene, av og til et besøk til mormor og morfar eller venninner. Men ellers om året når det er lyst ute liker vi å være ute etter bhg. Vi går mye tur og er på ulike lekeplasser.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 27. november 2011 #4 Skrevet 27. november 2011 Vår 2-åring er lillesøsteren i huset, så det sier nesten seg selv at å sitte i ro hver ettermiddag er en umulighet. Hver mandag er hun med bort når brødrene trener Tae-kwondo. Det er veldig fine lokaler der som hun kan leke i også, og så kommer pappaen og henter henne og minstegutten (han trener først) etter en liten time. Noen ganger hun med på fotballtrening på onsdager, men det er mest på sommerhalvåret. Ellers så tar vi det gjerne litt med ro hjemme, men er jeg alene med ungene og en er i besøk og må hentes el, så må jeg jo ha vesla med meg. Pappaen tar henne gjerne med en liten tur også innimellom, for å handle litt, besøke familie el. På sommeren er vi ute "hele tiden", også etter barnehagen, men det trenger jo ikke være snakk om å slite seg ut heller, bare leke og ha det gøy og nyte varmen og finværet. Når det er finvær da. I helgen er vi ganske aktive, og da er som regel vesla med også. Vi ser jo litt an så klart, virker hun utslitt en ettermiddag eller helgedag, så forsøker vi å gi henne ro, men hun er en robust liten unge og tåler det meste. Blir vi invitert i bursdager til familie og sånt som ikke er ferdig før en time etter leggetid, så går vi likevel. Hun tåler fint å være litt ekstra oppe i ny og ne. Da bare pusser vi tenner og steller der vi er, så sovner hun i bilen, og vi bærer henne i seng når vi kommer hjem. Ikke noe problem det.
Kvitveis Skrevet 27. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. november 2011 Takk for fine svar! Kjekt å sjå at folk er aktive. Eg skjønnar godt at vinterhalvåret kan bli roligare, slik er det jo ofte for oss vaksne òg. Dei fleste venninnene mine som har barn er relativt opne for aktivitetar, men ho eine, som og er svigerinna mi, har på ein måte låst seg og ungen fast til heimen, og påskuddet er alltid at ungen har vore i barnehagen og er trøytt. Det er litt trist, for onkel og tante syns jo det er kjempekjekt med besøk, noko som den vesle òg pleier å elska. Selfølgelig skal ein ta hensyn til ein trøytt treåring, for eksempel ved å finna på noko rolig og koslig, men i dette tilfellet har eg ein følelse av at det er mor som ikkje vil utforbi huset sitt, og at ho brukar ungen som unskyldning...
satser & vesla Skrevet 27. november 2011 #6 Skrevet 27. november 2011 Her blir vesla sliten etter bhg i vinterhalvåret og tiden fram til legginga er knapt (3 timer fra henting til legging) så da prioterer vi kvalitetstid sammen. Vil noen treffe vesla så oppfordrer jeg heller folk til å besøke oss her hjemme. Om helger derimot er vi aktiv og har muligheten til å være spontant :-)
Tweak Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 Det er så mye som skal presses inn i de få timene etter bhg. Spesielt med tanke på MAT! Jenta mi må ha både middag og kvelds, hun trenger maten sin. Og dette skal en rekke innen kl 18 for hun legger seg 18.30... Og vi er hjemme kl 16. Det er ikke mye vi rekker da! En liten tur ut i hagen rekker vi, eller på lekeplassen. Skal vi på besøk til noen så må det inkludere middag eller en sjans til kvelds for jenta. Hun sover dårlig og får en tøffere enn nødvendig dag i bhg dagen etter om vi pusher grenser. Gleder meg til hun begynner å legge seg litt senere!
Grand Old Lady Skrevet 28. november 2011 #8 Skrevet 28. november 2011 Hei, jeg har også et av disse barna som trenger litt ro om ettermiddagene etter barnehagen. Om vinteren er de mer inne i barnehagen og han er tydelig mer sliten når han kommer hjem. Vi stiller naturligvis i bursdager og andre spesielle ting, men vi prøver å roe litt ned om ettermiddagene. Han trenger også litt lavt tempo før legging, ellers bruker han laaang tid på å sovne.
Hormonella Skrevet 29. november 2011 #9 Skrevet 29. november 2011 Det er det samme hos oss også. Hun blir hentet i barnehagen halv fire, men hun er ikke sliten kan du tro! Langt i fra. Så da er det lek og aktivitet frem til middag rundt halv seks, også er det mer lek frem til kveldsmat litt over halv syv. Vi er noen ganger ute å gjør småting. Legger ut mat til fuglene, pusler litt i drivhuset, raker litt løv, sparker ball og leker gjemsel. Noen ganger drar vi til mormor og bestefar å spiser middag. Men det blir mest lek inne. Også er vi på Minidans hver fredag kvart på fem. Det er som det sies her inne - lettere å være ute på sommeren. Når snøen kommer går vi ut å aker før eller etter middag:-). Jeg ser at hun gjerne ønsker å sitte å kose seg å se på opptak av Barnas Supershow når hun kommer hjem. Og da får hun det.
bønni Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Jeg skulle gjerne vært mer fleksibel, men kjenner at jeg selv ofte blir sliten av for mye farting på ettermiddagene. Henter i bhg ca fire, og kveldsstellet starter halv sju. Er som oftest alene med barnet (3 år) på hverdagsettermiddagene. Og leggetid og leggerutiner er jeg temmelig konsekvent på, for de funker så utrolig knirkefritt! Og bare en halvtime for sen kveld - vips så har vi aaaalt for tidlige morgener noen dager - ikke verdt det som regel. Jeg synes det er avslappende både for mor og barn å sysle med ting hjemme i de timene før han tar natta. Men vi er på turning en gang i uka om vi er friske, har med lekevenner hjem fra barnehagen innimellom, eller er han er med hjem til andre etter bhg. (Små perler av uventet alenetid for meg ;-) Andre dager er besteforeldre eller mine venner innom på middag eller besøk - besteforeldre henter innimellom. Så det blir variasjon i dagene. Men jeg har inntrykk av at han trenger noen rolig-ettermiddager med meg og evt pappan i løpet av uka. Om sommeren er det selvsagt mye lettere å bare bli ute, stikke i parken og leke fram til leggetid med medbragt middag, eller dra opp i skogen eller noe. Som sagt - det er mye mitt behov for ikke å fly alt for mye rundt på ettermiddagene! Mamman blir sliten og ikke så langluntet og koselig ;-)
scarecrow2011 Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 Kommer an på dagsformen. Er hun veldig sliten blir det rolig hjemme, om hun er opplagt kan vi finne på noe. Hun elsker å være ute, og er besteforeldre på besøk tar gjerne besten henne med i fjæren eller i skogen. Ellers er vi gjerne i hagen, eller går og ser på hestene til naboen. Besøk blir det ikke så mye av siden vi bor et stykke fra familie som har tid, de fleste andre har mer enn nok med egne familier og hobbyer.
Marbella Skrevet 15. desember 2011 #12 Skrevet 15. desember 2011 Vi prøver og få oss en liten tur ut hver ettermiddag hvis været er greit - må innrømme at høsten her har vært svart og regnfull oppi nord - og da har besøk hos hestene til en vennine eller at vi har vært med på aktiviteter som brødrene hennes driver med vært veldig greit. Vi er ferdig på jobb 3 og føler at vi har så mye mere igjen av ettermiddagen enn de som er ferdig 4 den timen utgjør en stor forskjell.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå