Gå til innhold

Vet at en ikke skal holde igjen på maten, men...

Anbefalte innlegg

Min baby på 4 uker har begynt å spise ekstreme mengder. For 3 dager siden begynte han å sluke 170 ml flaske, og dette hver tredje time! Og igår var det helt ekstremt, da var han sukten etter en slik flaske og gråt etter mat bare en time senere! Da holdt jeg faktisk igjen, og det døgnet spiste han hele 1200ml!!!!! Han ble altså 4 uker igår... idag har han heldigvis ikke spist fullt like mye, men har spist 960ml, og det er jo likevel altfor mye... Synes ikke dere dette er ekstremt?

Han er ingen stor gutt i str, litt lang og fyller ikke ut klær i bredden, men har vokst mye. Bruker alelrede bleiestr 3 (Libero) og må bruke bodyer og pysjer i str 62... Samme kroppsfasong som sin storesøster, men hun spiste bare 500ml i døgnet da hun var på samme alder...

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Du kan høre med helsesøster om hun har noen råd. Rådet om maks en liter mme i døgnet har man nå gått bort fra, siden dagens mme inneholder mindre protein enn før og dermed er lettere for nyrene (det var bakgrunnen for litersgrensa). Mengden mat de små vil ha varierer gjerne fra dag til dag eller uke til uke, de fleste når maks rundt 3-4 mnd, men det kan godt hende han er ferdig med økningen sin nå og ikke kommer til å spise mer enn cirka dette pr døgn selv når han blir eldre.

En mengde tilsvarende 15% av kroppsvekta pr døgn er tommelfingerregelen, men det er IKKE unormalt å spise mer eller mindre enn dette.

Imidlertid er det mange barn som har stort sugebehov, ammebarn som får ei flaske etter puppen kan gjerne spise 50-100 ml uten å være sulten, kun fordi de har sugebehov. Bruker han smokk? Du kan forsøke å gjøre måltidet lengre ved å gi melka litt saktere, da får han suge lengre. Du kan bruke teknikken som er beskrevet her: http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Ja han tar smokk, så jeg tror ikke det er pga sugebehovet. Jeg tror heller det er slik som det står om i linken du sendte, for han sluker flasken, så han rekker vel ikke å innse at han er mett. Jeg skal prøve ut langsom mating, jeg tror det kan funke. Tusen takk for råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...