Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 6mnd gammel gutt med feber på 38,5.

Når er det man skal gi febernedsettende og ta kontakt med lege?

Har dere ellers noen tips til hva jeg skal gjøre enn så lenge? Dette er første gang han har feber, og selv har jeg ikke vært så mye syk i mitt liv så har ikke så mye erfaring med dette..

Han hadde også litt feber på tirsdag kveld, men han har føltes normal ut siden det, helt frem til i kveld. Han har i tillegg vært litt slapp og hatt litt mindre matlyst, og vært litt tett i nesen de siste dagene.

Tusen takk for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feber i seg selv er ikke farlig, det er allmenntilstanden som er viktig. Dersom han er veldig plaget, for eksempel at han ikke får sove, ville jeg gitt litt paracet. Husk at feber er kroppens måte å ordne opp med sykdomen på. Følg med på allmenntilstanden og eventuell temperaturstigning, sjekk gjerne temperaturen at den ikke er kjempevarm før du går å legger deg i kveld. Dersom du er veldig bekymret går det jo an å ringe legevakta å spørre litt om tinge en lurer på.

Skrevet

Jeg hadde gitt en paracet. Ikke først og fremst fordi man MÅ pga feberen. Men virker han utilpass så kan det være godt å slippe og gå å ha vondt om det er forkjølelse/ influensa. Lege hadde jeg sett ann til i morgen, men fulgt med feberen. Den skal gå ned om han får paracet, gir du ikke paracet så hadde jeg kontaktet legen ved 40 grader.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Han sover nå så ikke så mye jeg kan få gjort akkurat nå. Men tar tempen når han våkner og hvis den har gått opp da gir jeg han nok litt paracet. Jeg vil jo så gjerne gjøre alt bra for han nå med en gang... Synes så synd på han der han ligger glovarm.

Ellers har han nå på seg en bomullspysj og ett flispledd over seg. Vi har i tillegg vinduet åpent for å få ned temperaturen til 18 grader (han får ikke trekk på seg). Høres det greit ut? Og er det noe annet jeg kan gjøre? Tilbyr han også puppen så ofte jeg kan, men vet ikke om han får så mye ut av det da det ikke rekker å bygge seg opp så mye..

Skrevet

Hvis han er litt tett i nesen kan det være lurt å droppe han med saltvannsdråper og heve sengen godt i hodeenden (legge noen bøker el. lignende under sengebena). Dette for å lette trykket på ørene:)

Ellers er det bare å passe på at han ikke blir for varm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...