Gå til innhold

noen her som har prøvd baade kort regime(bare sprøyter) OG langt regime(med nesespray)

Anbefalte innlegg

Skrevet

har foreløpig kun hatt kort regime ... men siden neste forsøk blir siste offentlige, saa er det mulig jeg skal prøve nesespray...

har dere noen erfaringer aa dele, ubehag, bivirkninger if.ht kort/langt regime. om du ble gravid osv...

takk for deres erfaringer ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jepp, har prøvd begge deler, har hatt to ivf-forsøk. Mye styr med langt regime, prøvde det første gang, nesespray og mas. Kort regime er mye enklere, det prøvde jeg andre gang, og nå har jeg tvillinger i magen:-)

Skrevet

Jeg har prøvd begge deler.

Hadde 3 forsøk ved riksen hvor jeg brukte spray og sprøyter. Ble gravid på forsøk nr 2, men mistet mellom uke 5 og 6.

Første forsøk på Aleris var kort regime, og det var HIMMELSK i forhold til langt regime. Bortsett fra at jeg fikk veldig mange eggoser og enorme eggstokker, så hadde jeg ingen plager ved kort regime. Og at jeg ikke brukte spray hadde ikke noe med antall og gjøre.

Hadde litt hetetokter første forsøk med spray, og var litt "tett i nøtta:" På forsøk 2 dukket hormonheksa opp av sprayen, og jeg hadde det ikke så bra. Veldig ustabil i humøret, kort vei mellom enormt sinne og tårer. På tredje forsøk var vel hormonheksa-light her, men ikke så ille som forsøk 2. Husk at ikke alle får like, eller får, bivirkninger - noen tåler jo sprayen godt:-)

Skrevet

saa koselig :)

jeg har hatt 2 ivf med kort regime... og lurer naa altsaa paa langt regime.. for aa ha prøvd "alt" liksom....

men vet ikke.. er ikke saa glad i de bivirkningene... er jo mitt valg da.. siden jeg egentlig har respondert bra paa kort regime...

føler meg veldig i tvil...

Skrevet

INGEN forskjell paa antall egg(befruktede Rugekassa (spørsmaalstegn) :)

da er det vel egentlig ikke noe spørsmaal for meg lenger,.. hvis ikke gyn insisterer paa langt regime naa som jeg har faatt dem paa tanken....

Skrevet

Jeg hadde mange egg på siste forsøk på riksen (med spray og menopur), og fikk da også egg på frys. Hadde bedre egg da enn jeg hadde på de to tidligere forsøkene.

På forsøket vi hadde hos Aleris (uten spray og med orgalutran og puregon) fikk jeg også mange egg, og egg på frys. Veldig bra egg nå også.

Jeg ønsker ikke å bruke spray igjen med mindre jeg får beskjed om at jeg helt sikkert blir gravid hvis jeg bruker det (og samboer er nok helt enig med meg. Han var litt forsiktig med hva han sa en periode...). Samtidig så kan det jo noen ganger være greit å prøve noe annet? Hør med gyn du.

Skrevet

hm... kanskje jeg skulle bedt om puregon og orgalutran i stedet da... sliter med migrene... og regner med sprayen vil gi meg mye migrene...

Jeg har bare brukt elonva og orgalutran jeg skjønner du... og saa evt en dose puregon før uttak...

er litt bekymra for den nesesprayen ja....

og ikke saa veldig glad i hormonheksa.... :/

Skrevet

Hei, har prøvd begge deler. Mitt første forsøk var med langt regime, ble gravid og fikk tvillinger i 2003.

Så prøvde på igjen i 2009. Hadde da to forsøk med kort regime, syntes det var fantastisk å slippe nesesprayen, men lyktes ikke å bli gravid. På det redje og siste forsøket (hadde kjøpt en trepakk) ønsket Medicus å prøve et langt regime igjen, og jeg ble gravid igjen og fikk en skjønn gutt nå i mai.

Om det var det lange regime som gjorde utslaget vet jeg jo egentlig ikke, men det klaffet iallefall for meg.

Slet ikke så mye med bivirkninger på noen av regimene.

Masse lykke til.

Skrevet

Jeg har prøvd begge varianter :o)

3 lange regimer med nesespray på Riksen uten resultat og 7 korte regimer som har resultert i 1 MA og 1 barn :o)

Nå er jeg i gang med langt regime med nedreguleringssprøyte og det er på 5 dag så langt bare helt himmelsk i forhold til nesesprayen. 1 stikk om kvelden er mye bedre enn 3 spray om dagen samt huske hvilket nesebor som fikk sprayen sist. Jeg var nesten helt umulig å bo sammen med da jeg tok nesespray, men nå merker jeg ingenting :o)

Det sies at man oppnår bedre resultat med langt regime dersom man ikke er fornøyd med resultatet på kort regime. Jeg har sagt nei til langt regime flere ganger, men siden jeg også er villig til å prøve alt for å oppnå ønsket resultat enda en gang, har jeg snudd på standpunktet mitt. Dessverre er ikke nedreguleringssprøyte i salg her i landet...

Lykke til!

Skrevet

Ja jeg skjønner deg Adine, jeg ville også prøve "alt", og det var derfor jeg prøvde langt regime først og kort etterpå. Men det er noe med at man skal leve med disse forsøkene også, og med kort regime går du ikke på medisiner så lenge, det er mindre bivirkninger og det koster mindre.

Med langt regime ble jeg mer sliten, trøttere, det var mer å passer på osv.

Såvidt jeg husker er eneste grunnen til å velge langt regime at man har mer kontroll på når eggløsningen kommer, slik at man faktisk kan utsette den ved fortsatt medisinbruk hvis den f.eks kommer på et tidspunkt man faktisk ikke har mulighet.

Men hvis dere begge er rimelig fleksible og ikke bor langt fra stedet forsøket skal foregå, så ville jeg ikke vært i tvil om å velge kort regime.

Jeg har 5 års erfaring som ufrivillig barnløs, så jeg vet hva jeg snakker om:-)

Lykke til!!!!

Skrevet

Som sagt: Tror eneste grunnen til å velge langt regime er muligheten til å utsette eggløsning. På meg var det heller ingen forskjell på antall egg osv.

Skrevet

Vårt første forsøk var lang regime.. Men sprayen fungerte ikke på meg, så endte opp med alt for mye medisiner over lang tid og hadde ingen egg til uthenting...

Prøvde så kort regime og ble overstimulert og fikk ut 22 egg hvor 16 overlevde og 12 ble befruktet.. :) Ble gravid på første innsetting, men mistet desverre i uke 21/22.. Ble gravid igjen på første fryseforsøk men hadde en SA i uke 6. På neste fryserosøk ble jeg også gravid og sitter nå her med ei frøken som snart er 8 mnd. :)

Vi skal igang med søskenforsøk snart.. har igjen 4 egg på frys, så blir av samme forsøket fortsatt..

Skrevet

Heisann:O)

Jeg har prøvd begge både kort- og lang regime, men det beste for min kropp var lang regime. Jeg var så heldig å fikk ei jente i 2007 med å bruke langt regime. Og nå er jeg snart 5uker på vei.. Har også denne gangen brukt langt regime. Det passer mye bedre for kroppen min. Håper du skal prøve et langt regime.. Masse lykke til:O)

Skrevet

Mitt første forsøk hadde jeg kort regime. Fikk 9 egg ut, der bare ett delte seg i 2. Eggene var umodne

Har brukt spray på de 3 andre forsøkene, og det er gjerne noen dager med hodepine og hetetokter. Kanskje jeg kan være litt urimelig til tider. Men de fleste bivirkningene går vekk når du starter med stimulering. Er ikke alle dager bivirkningene har vært en plage:)

lykke til.

Skrevet

Jeg har hatt både kort og langt regime. Hadde ivf-forsøk i 2010 som var negative. På 3.forsøk fikk jeg kort regime der jeg ble gravid. For meg funket kort regime best :o) Om d var det som gjorde at jeg ble gravid vet jeg jo ikke da, men velger å tro d. Legen (Haugesund fertilitetsklinikk) sa at ofte kan d være d at en prøver noe nytt som gjør at egget faktisk fester seg. Det at en bytter fra kort til langt regime eller omvendt.

Jeg fikke ut omtrent like mange egg hver gang, og når d gjelder bivirkninger hadde jeg så og si ingen. Det var vel kun på 2.forsøk at jeg reagerte på sprayen (synarela). Da fikk jeg hetetokter etter hvert spray...hehe...en merkelig opplevelse.

Lykke til ihvertfall og krysser fingrene for at du snart får ønskebarnet :o)

Skrevet

aa :) Tusen takk for saa mange svar :) er saa deilig at saa mange vil dele sine erfaringer...

selv har jeg ogsaa litt troen paa det med aa bytte medisiner kna gjøre susen...men er fortsatt like usikker.. hehe.. men heldigvis, saa er det nok til syvende og sist gyn paa riksen som tar den endelige avgjørelsen for meg ;)

I mellomtiden prøver jeg aa gaa masse turer og holde kroppen i form til aa ta i mot en baby eller to ;) er voldsomt optimistisk om dagen. Men det kan ha noe med en etterlengtet sydentur vi snart skal ha ;)

men hvor lenge bruker man spray før spørytene, og hva slags sprøyter tar man ved langt regime...

skulle ønske jeg kunne faa hcg støtte ogsaa... men det er vel kanskje i9kke bare aa faa det... har noen av dere hatt hcgstøtte, evt noe andre medisiner for aa holde paa spira...

Skrevet

Hei Adine :)

Jeg har hatt begge deler, men ikke brukt nesespray. Jeg brukte Suprefact (?) injeksjoner som nedregulreing i stedet for nesespray på begge mine lange forsøk. Jeg orket ikke tanken på å drive å spraye, så jeg fikk det fra starten av. Syntes å huske at jeg tok ei sprøyte pr dag, men er ikke sikker.

Jeg hadde to negative forsøk med langt regime og ble gravid på siste med kort regime. Hadde få egg (under 3) på alle forsøkene. Ble forøvrig spontant gravid med nr to da babyen var 7,5 mnd.

Masse lykke til, håper at du får mirakelet du søker :)

Skrevet

På langt regime nedreguleres man i 14 dager før man får en blødning og kan begynne på sprøyter. Vi fikk tildelt ett av tre sprøytemerker på Riksen med beskjed om at det ikke spilte noen rolle hvem som fikk hva. Vet av erfaring at ikke det stemmer. Gonal-F gir gjerne flere egg, mens Menopur gir færre, men bedre eggkvalitet. Jeg har hatt fire forsøk med Puregon, men etter en MA valgte legen på CFC å bytte til Gonal-F. Jeg har også brukt Menopur, men har i samråd med legen bestemt at jeg skal bruke Gonal-F igjen.

Jeg tåler ikke Crinone Gel eller Progestan kapsler, så legene på Riksen gav meg opp etter to forsøk. De hadde ikke noe alternativ :o(

CFC gav meg hcg-støtte som et alternativ.

Klinikken i DK tilbyr også assisted hatching ( dvs at de lager ett lite hull i skallet på egget, så det blir lettere for det å feste seg). Det var derfor vi også valgte CFC.

Masse lykke til!

Skrevet

er jo ganske tydelig at det aa bytt medisiner er effektivt.. uansett om det er fra langt til kort eller fra kort til langt regime....

maa si jeg er spent paa hva riksen sier naa...

synes det er en evighet til neste forsøk da... uttak uke 7-8-eller9... det er lenge til i mitt hode...

i mellomtiden skal jeg til syden, ferie jul med familien, feire nyttaar, rense kroppen, og kose meg ! saa haaper ventetiden gaar fort...

• 3 måneder senere...
Skrevet

dytter denne litt til deg akpa ... men haaper uansett at spira di sitter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...