gledermegtilaugust Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Lurer på om det er på tide å gjøre noe med leggerutinene til lillegutt på 16 mnd. Har gitt sånne kurer et par forsøk, men synes det er så fælt å høre på skrikinga (han er rimelig utholdende) Ca kl 18.30-19.00: Etter stell, tannpuss og lesing i sofaen får han melk på flaske (ja, litt bakvendt etter tannpuss..), enten på fanget vårt eller på sengekanten. Er vi heldige, sovner han etter flasken. Men som oftest må vi stå ved sengen hans slik at han kan kose/holde oss i hånda til han sovner. Dette kan ta alt fra 5 min til 1 time! Jeg vet at han må bli vant til å sovne av seg selv, uten melk og uten at vi holder hånden hans, men er usikker på hvordan jeg skal gripe det an. Jeg må vel tåle gråten hans om vi skal få det til. Hva gjør dere? Råd og tips mottas med takk!
Bad habits har tre små Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Det jeg ville gjort var å ta små skritt. Jeg ville feks lagt ham våken i sengen, og satt meg ved siden av sengen som første steg. Han kommer antakelig til å ville ha hånden din - men gjør et forsøk på å bare sitte der. Hvis vi går ut fra at han aksepterer den nye ordningen i løpet av noen dager, så ville jeg ha sittet der en dag eller to ekstra, for så å flytte meg bort til døren. Sittet der til han var trygg på denne rutinen, og deretter flyttet meg utenfor døren (utenfor synsrekke). Jeg ville forsøkt å unngå å ta på ham, men istedet bare hysje, si "nå er det natt" etc. Dette gjorde vi på vår gutt, og jeg synes det fungerte greit.
Trio? Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Heisann Vi jobbet en stund vi også før vi kom dit vi er i dag - bare legger han i sengen og sier god natt og går ut. Å fjerne flasken var faktisk enklere enn jeg trodde og jeg begynte faktisk med det. Så satt jeg og holdt rundt han i en gyngestol inne på hans soverom og bysset til han fant roen og slappet av. I begynnelsen så satt jeg til han sovnet i fanget men gradvis begynte jeg å legge han i sengen før han sovnet. Deretter så satt jeg inne på rommet hans til han sovnet av seg selv i sengen. Tro meg det var lange kvelder i begynnelsen! Når han reiste opp i sengen og ville opp, så holdt jeg bare rundt han mens han stod i sengen, slik at han fikk litt kos men ikke komme ut av sengen. Han reiste seg ikke mange gangene før han gav opp å forvente på å bli løftet ut.Men jeg satt på rommet inntil han var sovnet. Når jeg så at han fant roen straks han kom i seng (etter en tid trening selvsagt) så begynte jeg å avslutte kvelden med å si god natt osv, og så gå ut av rommet. Jeg forsøkte å gå ut etter at han hadde funnet roen i sengen men før han sovnet.. Våkner han om natten nå, så sitter jeg litt med han i gyngestolen og når han har funnet roen igjen og blitt trygg, så tar vi vanlig leggerutine. Vil han opp så bruker jeg alltid den teknikken å holde rundt han mens han fremdeles står i sengen.. kjente rutiner som roer han og samtidig gir signaler om hva som skal skje videre. Jeg valgte å bruke tid fordi jeg ikke klarer å høre på den såre gråten. Jeg fikser det rett og slett ikke, men mange har gode erfaringer fra gråtekuren. Lykke til og gode soverutiner får dere til - om så med litt trening!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 27. november 2011 #4 Skrevet 27. november 2011 Her er det (og har vært siden hun var 7-8 mnd.) kveldsmat (sittende ved bordet), vask av ansikt / hender etc. eller bad (om det er nødvendig), på med pyjamas og så tannpuss. Og så er det natta. Hun surrer litt i sengen for seg selv, prater med bamsen, synger litt og slikt før hun sovner. Tar mellom 5 og 15 min. stort sett. Jeg var tidlig bestemt på å ha enkle, men faste kveldsrutiner, og det fungerer veldig bra. Hun vet alltid hva som skal skje og hele opplegget er fast på forhånd.
<harmoni> Skrevet 27. november 2011 #5 Skrevet 27. november 2011 hvorfor har dere ikke begynt før med greie rutiner? her i huset har ungene vært i seng kl 19 fra de var 1 mnd gammel.. begynner å sitte på siden, etter vært nærmere og nærmere døra.. etter en uker tid så har det bare vært å legge de, synge natta sang, si god natt og gå!! lykke til
Ane Elise Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 TIL HARMONI: Det er ikke alle foreldre som er like heldig som deg Dessuten er ikke alle unger like. For våres del var nurket en storeter og slukte morsmelk helt rått. Siden mm var lett fordøyelig, måtte jeg ammet han hver 1 1/2 timer hele døgnet fra han var ca 2 uker gammel til han var 4 mnd gammel. I økedøgnene var det hver time. Prøvde å pumpe mm og gi han flaske, men det tok han dessverre ikke Det var først da vi begynte med fast føde at jeg rutinene begynte å falle på plass.
LL♥10♥13♥ Skrevet 29. november 2011 #7 Skrevet 29. november 2011 Vi hadde det på akkurat samme måte som dere, men da tennene kom byttet vi bare plass på flaske og tannpuss. Har en sakkosekk i stua med ei lita dyne oppi som hun ligger i og får flaska nå istede for i senga. Da sovner hun nesten.. når den er tom går vi på badet og pusser tenner. Så er det rett i seng. Der har vi et par voggesanger. Før satt jeg der helt til hun sovnet, men nå går jeg ut av rommet når hun har roet seg. Synes du skal forsøke å ta det i små skritt. Kos hånden hans til han er rolig, si god natt og gå ut. Jeg pleier alltid å gå inn igjen og kose litt hvis hun begynner med noe der inne, men sier god natt og går ut igjen med en gang hun er rolig. Ingen skrikekurer her i huset... Men jeg har selvfølgelig ventet noen minutter hvis jeg vet det bare er trass:) Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå