Gå til innhold

Planlagt keisersnitt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan fortelle meg litt om rutiner og undersøkelser før et planlagt keisersnitt?! Er det noe man bør forberede seg til?

Skal ha planlagt keisersnitt om 3uker og kjenner at jeg begynner å grue meg litt til inngrepet... skal ikke inn på sykehuset før dagen før inngrepet og får da informasjon, men skulle gjerne visst litt mer før det...:)!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!!

Jeg skal ha planlagt keisersnitt på torsdag, og har i den forbindelse blitt tilsendt masse informasjon om hva som skjer både dagen før, selve operasjonsdagen og rutinene i etterkant.

Dagen før blir du innskrevet, og der får du da samtale med jordmor, gynekolog og anestesilege. Dersom du har mange spørsmål, kan disse hjelpe deg med dette. Etter at du har snakket med dem, blir du sendt hjem for å sove hjemme. Du får med deg Klyx (klyster) som skal settes på kvelden og noe syrenøytraliserende. Du skal faste fra klokken 2400.

Dagen etterpå må du møte på sykehuset tidlig om morgenen. Der blir du klargjort til operasjon. Husk at alle akutte tilfeller kommer før deg i køen, slik at det kan tenkes at du må vente en stund før du skal i ilden.

Du blir barbert rundt operasjonsområdet med en spesiell barbermaskin som ikke lager rifter i huden (husk at du ikke skal barbere deg selv 1 måned før du skal inn). Du får kateter, siden du mister kontrollen over blæren under spinalbedøvelsen. Spinalbedøvelsen settes som en epidural. I forskjell fra epidural vil denne bedøvelsen mer eller mindre lamme deg fra undersiden av ribbeina og nedover. Du vil fremdeles kunne kjenne at de holder på med deg under selve inngrepet, - men du skal ikke føle noe smerte. Du vil mest sannsynlig også få væske intravenøst gjennom en veneflon i hånden. Barnefar eller annen ledsager vil sitte ved hodet ditt under inngrepet, og du vil være bevisst og kunne snakke mens de holder på. Selve inngrepstedet er dekket av en skjerm, slik at ingen av dere vil kunne se hva du holder på med. Du vil kjenne trykk og en viss dragning når de tar ut babyen. Det vil være barnepleiere og evt. barnelage tilstede under forløsningen. Så snart som mulig vil babyen bli lagt på brystet ditt, så dere får hilse på. Det er selvsagt avhengig av at de ser at babyen puster greit osv. Det er ikke uvanlig at keisersnittbarn får noen problemer med å puste selv rett etter at de kommer ut, - men dette får de som regel igang veldig greit.

De fleste fødeinstitusjoner vil la babyen ligge mest mulig med deg mens de syr deg igjen osv. Noen ganger er det ledsager/barnefar som får alenetid med babyen mens du blir sydd igjen.

De første to timene vil det ofte være fødeavdelingen som har ansvaret for deg og babyen, og siden vil dere bli trillet til en barselavdeling dersom alt går greit.

Jeg har fått beskjed om å ta med en ull-lue til babyen som han får på seg så snart han kommer ut. Han får også et varmt pledd på seg.

Det er sikkert noe jeg har glemt, men jeg håper at dette var litt til hjelp for deg.

Ved innkallelse til keisersnitt får man som regel all denne informasjonen, slik at man kan forberede seg litt mentalt på hva som skjer.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar og lykke lykke til, til deg:-) Det blir spennende!!

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Hei,

Ser at det er litt forskjellige rutiner fra sted til sted, så kan jo forteller litt kort om forskjellen der jeg tok ks.

Dagen før ks skal du inn på en samtale på sykehuset. Der sjekker de leiet med ul, du får snakke med anestesilegen og du må ta blodprøve. Jeg fikk ikke med meg verken klyster eller syrenøytraliserende, og tok heller ingen av disse tingene når jeg møtte opp neste morgen. Måtte kun faste fra midnatt (fikk forresten nå beskjed om at man nå får lov til å drikke litt vann.. holdt på å tørste ihjel forrige gang*s*).

Du må som nyttårsprins sier belage deg på litt ventetid. Min operasjon var planlagt til kl 0900, men ble ikke hentet før kl 1430. Det er utrolig lenge å vente når man er nervøs, så greit å være forberedt. Jeg fikk veldig lavt blodsukker pga fastingen, så spurte om å få noe intravenøst. Og det hjalp veldig.. så spør hvis du blir svimmel og uggen.

Når det kommer til barbering, så fikk jeg streng beskjed om at jeg måtte barbere meg selv kvelden før. Og gjøre det nøye... som om det var lett med den magen. Så tydelig at det er forskjell fra sted til sted.

Operasjonen foregår slik som beskrevet ovenfor, og jeg ble trillet opp på oppvåkningen etter at jeg ble sydd. Da hadde far ansvaret for barnet, og de kom opp til meg etter ca 2 timer. Ble på oppvåkningen i omkring 4 timer før vi ble trillet til barselavdelingen.

Tiden etterpå gikk veldig fint, selvsagt litt vondt i såret de første dagene, men var oppe og gikk samme kveld. Det er viktig å røre litt på seg, spesielt fordi luftsmertene kan være ganske vonde. De sitter i brystet og skuldrene, og er noe skikkelig herk.

Så som du ser, er det nok litt forskjellige rutiner på hva som skjer før selve inngrepet. Så er viktig at du går til samtalen med et åpent sinn, og ikke har "planlagt" hvordan ting skal skje på forhånd;)

Masse lykke til til dere begge to, det går sikkert veldig bra;) Skal ha mitt planlagte ks nr 2 snart, og det er ikke noe å være nervøs for... selv om jeg selvsagt forstår at man blir det*s*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...