Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen her inne som har det??

Jeg er kanskje i starten på å få det...litt protein i urinen og litt høyere blodtrykk....

hvordan starta det med dere?? kom det plutselig eller "snikende"??

Ha en fin kveld damer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sv forgiftning sist, fikk ikke proteiner i urinen før fødselen startet men hadde myyye vann i kroppen klarte knapt gå enkelte dager, la på meg mye over kort tid og hadde høyt blodtrykk lå på 150/120 på det høyste... Men alt gikk helt fint heldivis :) og fødte en frisk flott gutt en uke før termin :)

Skrevet

Med førstemann kom det snikende med økende blodtrykk og proteiner over flere uker. Gikk tilslutt på kontroll annenhverdag til jeg ble lagt inn og satt igang. Andre kom kom det over natten. Ble lagt inn og satt igang da og. Føler jeg fikk veldig god oppfølging så jeg er ikke er nervøs for å få det igjen.

Skrevet

jeg fikk det forrige gang. Var på ordinær kontroll en fredag uke 36, da med noe forhøyet blodtrykk (hadde vært lavt og fint hele graviditeten). Legen mistenkte begynnende sv forgiftn, og ba meg komme tilbake mandag. Dro til sykehuset for annen sjekk søndag formiddag, da med enda høyere blodtrykk. Ble lagt rett inn, og fødsel igangsatt etter et par dager. Hadde nok en del vann i kroppen før innelggelse (som jeg trodde var ordinær vektoppgang...) og hadde hodepine (som jeg trodde skyldtes lite søvn...). Formen og hevelsen ble betydelig verre i løpet av innleggelsesperioden før igangsetting.

Ble også værende på sykehuset en ukes tid etter fødsel, idet blodtrykket mitt ikke sank etter forløsningen. Fikk etterhver reise hjem med blodtrykksnedsettende medisin og kontroll av blodtrykk annenhver dag. Gikk da raskt ned til normalt igjen.

Er litt bekymret for å få sv forgiftning også denne gang, hovedsakelig idet jeg ikke ønsker å bli igangsatt (lite hyggelig opplevelse med stormrier hele tiden og en jordmor som ikke ville gi meg epidural fordi hun var redd for at fødsel skulle stoppe opp). Men krysser fingrene for at det skal gå greit uansett hva som skjer, du vil uansett bli tatt godt vare på av sykehuset! Lykke til!

Skrevet

Hadde alvorlig sv.sk. forg. sist. Da startet det med høyt bt og væske i kroppen i uke 28. Ble dårligere for hver uke som gikk og var mye innlagt. Tilslutt fikk jeg en grusom hodepine og ble liggende på s.hus i 14 dager med kontinuerlig overvåkning. De ønsket å holde tulla inne til uke 37. Men da jeg kom til uke 36 la jeg på meg 5kg på to dager, samt at jeg ble så dårlig selv at de ikke våget vente lenger. Fødsel ble igangsatt og snuppa ble født i uke 36. Hun hadde litt startproblemer, så vi lå noen dager ekstra på s.huset.

Vi ble anbefalt å ikke få flere siden jeg har opplevd dette to ganger før. Men.... på tross av at vi var veldig forsiktige er det tydlig at noen ville komme - for jeg ble gravid igjen. Jeg hadde mange runder med angst før jeg bestemte meg for å kjøre løpet ut. Jeg var supersprek til uke 25 og jobbet 100%. Tenkte at dette skulle gå greit. Men... på kontroll i uke 25 hadde jeg proteiner i urinen, bt 140/100 og økende ødem(væske i kroppen), samt sukker i urinen. Jeg ble selvfølgelig sykmeldt på sekundet og har siden gått til kontroll hver uke og ul annenhver uke. Oppstart med insulin pga sv.sk.diabetes. Jeg er nå uke 31 og første mål er å komme seg til uke 35. Legene har ikke vært så veldig opptimistiske, men jeg hviler mye!! Det hjelper tydeligvis, for bt har gått litt ned og snuppa vokser som hun skal :-) Prøver å være positiv, men får angstanfall noen ganger. Vet jo at dette ikke er til å spøke med. Og legen var klar. Hadde jeg vært i uke 35 da det startet hadde de satt igang fødsel - pga min forhistorie. For å si det sånn - så blir dette punktumet vårt. Vi tør ikke mer, så gubben kutter strengene.

Jeg har lest mye og spurt mye, siden jeg har hatt forgiftning 4 ganger nå. De har ingen forklaring. Noen mener det kommer fra mannen, men jeg er gift på ny og venter nr 2 med min nye mann - så det stemmer ikke. Noen er mer disponible enn andre uten at de finner grunnen. Jeg er vel der tenker jeg.

Har du kommet langt? Lykke til iallefall :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...