Gå til innhold

Hvordan slutte med nattmaten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er straks 6 mndr og vi tenker det på tide å avvenne ho flaska om natta.. Ho vil absolutt ikke ha smokk, så da må det bli vann på flaske.. men skal vi bare kutte melka helt? Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her har vi brukt gradvis mindre og mindre mme-pulver i flaska siden Muffin var 6,5 mnd gammel. Vi gav 180 ml som fast nattemåltid, og kutta ut en måleskje mme-pulver per uke. Jeg ringte selv Nestlè og hørte om det var skadelig med for lite pulver i vannet, og det eneste som skjer er at melka blir mindre næringsrik.

Nå får Muffin på 7.5 mnd 180 ml vann med kun 3 måleskjeer i (han nekter hvis det er færre skjeer), og han sover natta gjennom 70 % av gangene nå :) Han våkner riktignok i 05-tida på morgenen, men det er ikke fordi han skal ha melk, men fordi han vil stå opp :P hehe... Men det at han nå sover de fleste nettene gjennom, trur jeg er mest fordi han har kommet opp i hele 4 måltider med fast føde på dagtid. Og så slutta jeg med nattamming når han ble 6 mnd, så det var nok mindre kos med utvanna mme sittende i vippestolen, enn å ligge i mammas varme fang og drikke deilig morsmelk :)

59 % av alle babyer på 6 mnd trenger fremdeles minst et nattemåltid, og så lenge babyen ikke får 2 eller flere måltider på dagtid med fast føde, så kan det være vanskelig å få dem til å slutte å spise på natta. Her lot vi gutten ta det i eget tempo. For oss var det hvertfall uaktuelt med plutselig totalkutt av melkeflaska, da vi ikke orker å styre med hylskrikende baby i timevis hver eneste natt dersom vi kunne slippe det. Men nå har vi en veldig viljesterk gutt da, som virkelig ikke finner seg i "hva som helst" <3

Skrevet

Når jeg bestemte meg for og slutte nattmatingen så ga jeg jenta mi kun vann på flaske, hun var visst fornøyd bare hun kunne få litt væske ned i magen sin :)

Kuttet helt den natta. :) Fungerte helt greit. Hun var ca 6 mnd.

Lykke til :-)

Skrevet

Har også brukt uttynningsmetoden til madolyn. Her fungerte det fint å fortsette å tynne ut helt til han bare fikk lunkent vann. Etter tre netter på vann, sov han gjennom. Gikk skeis igjen da småen fikk masse tenner samtidig og sov så dårlig. Etter det kom de hele nettene ikke tilbake, vi innførte nattmåltid på nytt for å få litt nattesøvn (1 oppvåkning er tross alt bedre enn 3-4) og vi er nå på uttynning igjen...

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her begynte Muffin heldigvis å sove natta gjennom mens vi fremdeles holdt på med uttynning, for han nekter å drikke mme med mindre enn 3 skjeer per 180 ml vann - da blir han rasende og skriker seg lysvåken. Så der hadde vi flaks <3 På dagtid drikker han vann med stor lyst og begjær, men altså ikke på natta :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...