<3 mi corazoncito <3 Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 ... Alle bebier er forskjellige i know i know Men lurte bare på åssen "hverdagen" deres er med barn i denne alderen. Med rutiner, soving osv osv... Jenta mi sover LITE på dagen og er ekstremt aktiv hele tiden mens hun er våken. Og jeg har fått følelsen av at barna til folk i vennekretsen ol på nogenlunde samme alder er så rolige og bedagelige og sover MYE på dagen... Dattra mi er heldigvis et "veldig snillt" barn om man kan kalle det det da. Hun er ikke suttrete og er stortsett alltid fornøyd. Men igjen så er hun veldig mammadalt. Og jeg blir litt frustrert til tider for jeg føler på en måte jeg gjør et eller annet "feil", Føler at jeg ikke strekker helt til og at døgnet har for få timer... Hvordan har dere det ?? <3
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 Min er 10 mnd og blir 11 mnd om 2 dager, men kan si litt om den siste tiden: Han vært utrolig sutrete og han må ha full oppmerksomhet. Han skal hit og dit og kan ikke sitte i ro. Det er sjelden han kan leke litt for seg selv, så hvis jeg skal gjøre noe annet så er det sutring rundt ørene. Han har vært flink til å sove. To dupper har det vært den siste tiden, med variabel lengde. Rundt 1-2 timer og kanskje 3 timer på første dupp. ca. 1-1.5 timer på dupp nr. 2. Må trilles i vogn på dagen. Som baby (frem til 6 mnd) var han en veldig rolig baby som sov godt. De siste par ukene har vi faktisk slitt med å få han til å sove dupp nr. 2 på dagen, men fant en teori på det idag. Han vil ikke sove i vogna når det er mørkt ute. Og det kan stemme, for han sover første duppen når det er dagslys og de siste par ukene har det blitt mørkt rundt den tiden han har siste dupp og han vil absolutt ikke sove. Så må få han til å sove inne istedet da. En skikkelig egenrådig unge. hehe Han er kjempeflink på natten. Spiser greit. Er veldig glad i brødskive, men ikke like begeistret for middag, selv om han får i seg det også da. Til tross for sutringen er han jo også blid som en sol så lenge han får oppmerksomhet. Han er veldig sosial av seg og liker nye folk. Ellers er han veldig aktiv som sagt. Går langs møbler og slipper seg litt innimellom. Er ikke alltid like stødig og slår hodet minst en gang for dagen, gjerne oftere. Så det er mye trøsting. Det hjelper ikke at storesøster dytter han over ende når han forstyrrer lekingen hennes heller :/ Har ei datter også på 2 år. da hun var 9-10 mnd sov hun 3 dupper på dagen og var ganske bedagelig av seg, men hun også sutret mye i den alderen likevel. Det gikk heldigvis over etterhvert. Hun har vært alltid vært veldig forsiktig og var. Ikke så glad i fremmede folk og fremmede plasser. Hun sov veldig lite som spedbarn. Hun sov mye mer rundt 9-10 mnd alderen enn da hun var baby. Hun spiste alt hun kom over og var slettes ikke kresen. Så det var enkelt med henne sånn sett. Nå derimot er hun en del mer kresen. Det er en alder med full utvikling, og de vil så mye, kanskje derfor det blir noe frustrasjon her i gården. også er det jo to barn som er tett i alder som begge krever oppmerksomhet så det gjør jo at det alltid er noen som sutrer litt. Så jeg må prise meg lykkelig for at de begge alltid har vært flink til å legge seg om kveldene, rundt kl 19:00, slik at man får litt tid til kos og avslapping om kveldene Dette er jo alderen for separasjonsangst, så det er ikke rart om hun er litt mammadalt. Det ble mine også i den alderen, selv om størstejenta egentlig alltid har vært det. Døgnet har dessverre for få timer, men jeg merker at barna blir mindre klengete hvis jeg er 100 % tilstedet for dem og ikke gjør masse annet rart. Jeg syns det er mer avkobling å gjøre husarbeid på kvelden enn å gjøre husarbeid med masse sutring og klenging på dagtid. Men det er meg da Og litt mammadalt vil de kanskje alltid være, ihvertfall en stund til. Det tyder på at du er en person de føler seg trygg på. Du gjør neppe noe feil, sålenge du er tilstede for henne
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. november 2011 #3 Skrevet 25. november 2011 vestlandsfanden; kanskje han ikke trenger 2 dupper på dagen lenger? Mange som må kutte ned til bare én dagdupp når de blir 10-12 mnd gamle ihvertfall, og kanskje spesielt hvis han sover så lenge som 2-3 timer på første duppen.. Ikke sikkert at det gjelder gutten din, men verdt et forsøk kanskje? Var ihvertfall det eneste som funket for begge jentene mine på den alderen der:)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 Ja, det kan hende at han er i han overgangsfase mellom 1 og 2 dupper, syns bare å huske at storesøstra sov 2 dupper ilang tid, men kanskje jeg husker feil. Dessuten er det jo forskjell på unger også da, kanskje hun hadde behov for mer søvn. Ja, vi får se hva det blir til. Syns bare han er så sur og trøtt fra tidlig formiddag og helt til kveld. Det er jo ikke bestandig han sover 3 timer. Idag sov han bare 1 time frem til halv 12 på formiddagen og sov ikke før kl 19 på kvelden igjen. men de er jo gjerne ganske trøtte i overgangsperioden. Får ta det som det kommer
trekkoppfugl Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 Vi har også en liten aktiv en som nesten ikke sover på dagtid. Han sover gjerne tre ganger om dagen, men stort sett bare max 20 min hver gang. Han krabber og klatrer på alt, og har begynt å slippe taket på bordkanten. Så dagene er skikkelig heseblesende. Nå har jeg gitt opp å prøve å få gjort alt, han er med meg på alt av husarbeid, vi tar det i hans tempo. Han er heldigvis smørblid nesten hele tiden, så vi koser oss masse! Selv om det kan være slitsomt når han er blid som en sol og vil leke og klatre klokken halv elleve om kvelden
Gjest Mentha Skrevet 26. november 2011 #6 Skrevet 26. november 2011 Føler at dagen vår er mye lik det vestlandsfanden beskriver. Junior blir 11 mnd om en liten uke, og er brått mye mer krevende når det gjelder oppmerksomhet og aktivitet. Nå må det SKJE noe, det er ikke nok å sitte for seg selv, ikke engang et par minutter. Han står, går langsmed bord og sofa, spiser som en hest, men sover litt så som så. Dvs, han sover veldig godt og lenge om han får ligge i senga si, men da sover han dårligere til natten og våkner mye. Hvis jeg legger han i vogna sover han ca en halvtime (mot 1-3 timer i senga), men sover mye bedre på natta. Nå sover han to lurer på dagtid og legger seg litt før kl 19 om kvelden. Han er livredd for alt som gir høye lyder, som f.eks støvsugeren, kjøkkenmaskina o.l., så husarbeid må jeg pent utsette så lenge han er våken. Men han er en kjempeblid gutt, bare smil og latter så lenge han får oppmerksomhet, og vi koser oss veldig. Nå er det action og moro hele dagen (og ja, mamma er omtrent like oppegående som en strømpe med slapp strikk om kveldene hehe)
Junifrue Skrevet 27. november 2011 #7 Skrevet 27. november 2011 Jenta mi er 10 mnd. Hun har egentlig alltid vært en "sovebaby" bortsett fra en liten periode da hun var 4-5 mnd hun sov kun 3 x 30 min om dagen. Nå legger hun seg kl 19. - 19.30 og står opp i 8-9 tiden. Hun har en lang lur på 1,5 time ca om formiddagen og en kortere middagslur, skal helst ikke sove etter 16.00, senest 16.30. Største problemet vi har når det gjelder soving er når vi ikke er hjemme: hun sovner ikke i vogna uten at hun er så trøtt at hun rett og slett ikke klarer å holde seg våken lenger. Dette gjør jo at vi sitter litt fast hjemme, og er vi på tur sover hun minimalt om dagen... Hun er også et veldig "snillt" barn da, som oftest smilende og blid, har ikke problemer med å leke alene (om hun er i rette humøret) og syns det er stas å sitte å se på at mamma gjør husarbeid;) Hun har alltid vært relativt bedagelig av seg, noe en ser på utviklingen. Er først de siste par ukene hun har vist noen interesse for å komme seg opp og fram i verden
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 Her blir junior 10 mnd om noen dager. Han krabber ikke, men åler seg fremover da. Blir lett frustrert over at han ikke klarer ting og det er MYE sutring. Han plages veldig av tennene så det fører vel heller ikke til perlehumør. Han vil ha all min oppmerksomhet hele tiden så det beste er å ta ham med seg når man skal gjøre noe. Har forskjellige områder han er på hjemme så han "er med" på det som skjer. Husker dette med førstemann også, men han krabbet allerede ved den alderen slik at han ikke lenger var så frustrert fordi han kom seg fram og rundt for å undersøke ting han så. Begge her har bare sovet minilurer på dagen. 2-3 ganger 20-40 minutter av gangen. Det er også litt slitsomt, men får ikke til lengere lurer. Han sover fra ca 18.30-06.30. Regner med at det blir ett hopp i utviklingen snart slik at han kommer over sutrefasen.
Busy_bee Skrevet 27. november 2011 #9 Skrevet 27. november 2011 Det er ikke lett det der med rutiner og søvn alltid. Mini her er 10 mnd om noen dager og har sovet 2 dupper siden han var ca. 6 mnd. Dette går som regel fint, merker bare at det blir litt styr de dagene han enten våkner grytidlig eller alt for sent. Han har vært veldig stabil på 06.30 - 07.00 lenge nå. Men enkelte dager kan han finne på å våkne rundt 06.00 eller så sendt som 07.30. Da kan det bli litt tullete med lurene hans, men det går bedre nå enn for noen måneder siden. Han holder lettere ut nå, bare han blir underholdt. :-) Vet ikke når det er tid for å gå over til 1 dupp, men tror ikke mini her er klar for det helt enda ihvertfall. Vi har det litt motsatt av flere over her. Mini sover kun godt i vognen, og den må være i bevegelse. Så å legge ham i sengen på dagtid er et komplett mareritt. Han hyler og skriker og står og hopper i sengen. Men legger jeg ham i vognen sovner han som regel i løpet av få minutter. Så vi kommer oss en del rundt, men det kan jo bli litt styr det også. Sliter også litt med husarbeid fordi vi jo aldri er hjemme når han sover og når han er våken, så skal han underholdes (og passes på). Ellers blir det vel mye knall og fall og hyl og skrik. :-)
uhhuhher Skrevet 27. november 2011 #10 Skrevet 27. november 2011 Jeg har en trøtt unge – han sover ganske mye på dagtid. Er snart ti måneder. Han kan tulle litt på nettene, så kanskje det er derfor. Han sovner mellom halv sju og sju og kan våkne og amme en gang i løpet av natten eller bare våkne og gråte. Står opp rundt seks. Da kan han legges igjen åtte og sove i to timer. Sover deretter en god time, halvannen mellom ett og fire. Når han er våken, er han vel som de fleste andre i denne alderen. Travel, opp og stå, ikke sitte stille. Tydeligvis mye som skjer i kroppen og hodet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå