Gå til innhold

Hva tenker dere om en faglært servitør?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

at de har "kastet bort" tid og krefter på å gå skole og ha en lav lønn for å være lærling i noe de fleste kan gjøre med normal opplæring..

har vert servitør (og kjøkkenassistent/hjelpekokk) i 5 år i tillegg til skole, kan ikke se at jeg kunne gjøre en bedre jobb derosm jeg hadde hatt faglig utdannelse.. jeg hadde jo selvfølgelig visst mer faglige begrep, og "hvorfor" anngående rutiner som hygiene, service osv.. men det grunnleggende kunnskaper og opplæring holdt egentlig ganske langt som servitør! :)

kokk/kjøkkenhjelp derimot er noe annet, der ser jeg viktigheten av å ha faglig utdannet personell, men for å ta bestillinger, servere, rydde og organisere selskapligheter syns jeg tre års utdanning er litt bortkastet i forhold til hva en sitter igjen med! :)

da mener jeg du tenker veldig kortsiktig. klart mange kan jobbe som servitører ufaglært men vil aldri bli tatt seriøst og få jobber som feks opplæringsrådgivere,fagnettverk ol dette er det kun faglærte som får og de fleste faglærte servitører jobber ikke i restaurant til de blir pensjonister men går over i opplæringstillinger ol.

Men takk for at du delte din mening:) Helt ok det altså.:)

jo, er for såvidt enig! men jeg hadde ikke ønsket å være servitør eller i det heletatt drive i et slikt stressende og fysisk tungt yrke fra jeg var 17 til jeg pensjonerte meg.. ei heller som kokk.. her jeg bor teller erfaring høyere enn utdanning på slike yrker, det alle kan gjøre vil de gjerne ha noen som har erfaring til å gjøre fremfor de som er nyutdannet og har kunnskapen på papiret.. men klart, når en får begge deler så er jo det mer ettertraktet.. men tre års erfaring innen servieringsyrket er mer verdt for arbeidsgiver enn 3 års utdannelse..

Annonse

Jeg ville blitt veldig lei meg om mitt barn valgte en slik utdannelse. Bortkastet tid og penger.

Velg noe annet som gjør at du slipper å jobbe i et lavstatusyrke resten av livet ditt. Alle helger, kvelder og ferier.

De første årene: Vennene dine har fri, du må jobbe.

De neste årene: Kjæresten din har fri, du må jobbe

De neste årene der igjen: Mann og barn har fri, du må jobbe

De neste årene der igjen: Du blir ufør grunnet stor arbeidsbelastning, med lav inntekt

Huff, nei

Ågud, jeg trodde dere faktisk mente 4 år med utdanning, men ser jo her at det er snakk om en toårig yrkesrettet linje på vgs med to års praksis. Det kalles kanskje for utdanning dette også, ja. :)

•Videregående trinn 1 (Vg1): restaurant- og matfag

•Videregående trinn 2 (Vg2): kokk- og servitørfag

•Toårig opplæring i bedrift

Lurer litt på deres utdanning som svarer iogmed at dere ikke vet hva en servitør studerer. bla Vin. Dette er et stort og vanskelig tema. For min erfaring er at jo høyere utdanning man har jo mer forstår man av servitøryrket og respekterer det da de er mye ute å spiser på gode restauranter. Og de er faktisk opprinnelig interessert i mat og vin. Så da ser jeg for meg at dere som er negative spiser mest på typ egon ol.

Hvis man har en genuin interesse for mat og vin, og satser på å få jobb i en bedre restaurant har jeg stor respekt for de som orker. For selv om man opplever mye på et slikt sted, er det ubekvemme arbeidstider og ikke så høy lønn uansett hvor man jobber. Men å utdanne seg til servitør ten den helt store interessen, og ta jobb på en "egon-restaurant" eller lignende etter fire års slit ser jeg på som rimelig bortkastet,,

Vel, jeg er nå passe ung og nyetablert, med høy utdannelse (på høyskole) og med høyt studielån og det samme har mannen min. Vi er kultursnobber når det kommer til mat og vin, særlig mannen min, og han synes det er kjempestas å lage alt selv fra bunnen av, så restauranter er vi så og si aldri på. Men det er jo godt å vite at de har en fin utdanning de som skal servere oss de gangene vi kommer til å dra på gourmetrestauranter når barna blir store. Hehe.

Annonse

Helt enig i at det er bortkastet og bruke 4 år på å jobbe på en dårlig kjede restaurant som alle kan jobbe på. Men de aller færreste som tar utdanning havner på slike steder. Da er man såpass interessert at man søker de gode restaurantene men stjerne i michelin guiden ol. Jeg bare syns det er interessant å høre hva andre tenker om yrket. Jeg har ifølge meg selv drømmejobben. Jeg reiser rundt på vingårder og spiser på verdens beste restauranter. Skal sies at jeg ikke jobber som servitør i dag men jeg startet karrierer slik. og havnet i et sterkt faglig miljø. Da åpner hele verden seg. Jeg respekterer andre utannelser og syns det er litt trist at så mange ser ned på yrket men vil gjerne meske seg på restaurant og får sine livs opplevelser av gode kokker og servitører.

Har ikke sagt at vi lager gourmetmat, heller, men at mannen min liker å lage maten fra bunnen av. (Men det går an å lage gourmetmat selv om man ikke er fagopplært på papiret. Det kommer bare an på interesser og kontakter, og tilgang på kilder og folk med peiling.) Og det går an å være kultursnobber, selv om økonomien akkurat nå ikke tilsier at restaurantmat bør bli prioritert.

Jeg tar fagbrevet i butikkfaget og får mange rare kommentarer. Men det er mye økonomi, markedsanalyser og andre viktige ting som gir meg mer faglig tyngde og dermed kan være et meget godt kort i lønnsforhandlinger. Fagbrevtillegg er på 1300kr i mnd, og den kommer i tillegg til all annen lønn og bonus.

Det er mye rart vi skal finne på for å gjøre det vanskelig for folk. Jeg trodde sannelig det var noen yrker som var "hellige", som gjorde at enkelte stakkars unge kunne få seg en jobb uten noe mer fuzz. Men, ojoj...

Slik du jobber, høres jo fantastisk ut.

Det er tre norske restauranter i Michelinguiden: Statholdergaarden, Restaurant Oscarsgate og Feinschmecker. Det er et fåtall av servitører som kan jobbe her, når du tenker landsbasis, så de fleste servitører må nok jobbe på hoteller og andre typer restauranter + de ferreste blir nok sponset å reise rundt på vingårder og spise på verdens beste restauranter, som deg.

Jeg er nok en av de som har svart negativt om denne utdannelsen og yrket.

Du stiller spørsmål om utdannelsen min. Den består av master innen pedagogikk og jeg studerer nå master of management på BI i tillegg til full leder jobb.

Mannnen er kokk, så jeg kjenner også til en viss grad til servitøryrket. Mannen har også ønske om at barna styrer unna servitør og kokke utdanning, da han ser klar kvalitetsforskjell på livsnytelse og mulighet til å tilbringe tid med familie og venner, når han sammenligner min jobb og hans.

Takk for alle svar. :) gøy å høre meniger. Bare for at jeg er nysgjærrig. Vet jo at mange av holdningene eksisterer da når jeg jobbet som servitør ble jeg ofte spurt om da jeg jobbet i standard brasseri. Hva er det du egentlig jobber som ? he he litt gøy men og litt frustrerende. Etterhvert som jeg jobbet i gourmet restauranter med stjerne i michelinguiden både i norge og utland kom aldri sånne type spørsmål bare takknemlighet over å dele vinkunnskap ol. God helg jenter ! wine and dine!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...