SiriViri Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 Hei! - limer over her pga lite aktivitet i sykdomsdebatten Jeg har diabetes type1 og er nå gravid med mitt andre barn. Første mann ble indusert 3 uker før pga overvekst og var 4,3 kg ved fødsel. Nå er jeg 30 uker på vei, og min lille baby er spådd til 4,5 kg ved fullgått termin allerede.... og perioden der de vokser mest har ikke begynt enda.... Ved forrige sv.skap hadde jeg en HbAc1 som lå rundt 6 - og overveksten startet i uke 35 (hele magen sprakk i strekkmerker og jeg gikk opp i vekt - totalt 20kg, men mye vann) Denne gangen har jeg vært syk med feber og influensa og hadde dermed en Hbac som gikk opp til 6,4 + problemer med å holde bl.sukker under 10 - og jeg er fryktelig redd for at dette barnet blir enormt!! Det høres forferdelig ut, men jeg fikk nok strekkmerker sist (nåå har jeg nye...), og jeg ser allerede ut som om jeg er fødeklar selv om det er 2 mnd igjen.... Er det flere som føler at diabetesen gjør at barnet blir unormalt stor selv med en HbA1c som etter sykehusets mening er "ok"?? Begynner å føle meg litt smådeppa og på størrelsen med en hval, for ikke å snakke om en enorm angst for å føde dette barnet dersom den blir større Forrige gang ble det haste ks, men fødselslegen er rimelig striks på at han vil ha en naturlig fødsel.... sukk...
Doodlita Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Hei, jeg har diabetes type 2, med "full pakke" i svangerskapene og er nå gravid med nr 2, eldste er to år. Sist gang ble jeg indusert noen dager før termin pga svangerskapsforgiftning, fødte 39+4. Jenta var da 3780g, fulgte sin vekstkurve hele svangerskapet. Jeg begynte da med insulin i uke 16, og hadde en HbAc1 på 5,6-5-7 hele svangerskapet. Jeg var supernøye men blodsukkeret, men gikk dessverre noe helt sinnssvakt opp i vekt selv (over 40kg). Etter fødselen har ikke blodsukkeret mitt normalisert seg helt til slik det var før graviditeten, men jeg nektet å bruke medisiner pga amming. Ammet fremdeles da jeg ble gravid igjen, og hadde HbAc1 på 7,4 da jeg ble gravid. Begynte denne gangen med insulin i uke 6, og har hatt HbAc1 på 5,3-5,7. Babyen har så langt fulgt en gjennomsnittlig vekstkurve, og jeg har ikke gått så mye opp i vekt selv denne gangen som sist, men så er jeg bare i uke 30 da. Hvis du har problemer med å holde blodsukkeret under 10, så høres det ikke ok ut i mine ører. Vi er ca like langt på vei ser jeg, og jeg vet at dette er den vanskeligste perioden av svangerskapet ift blodsukker og vurdering av hvor mye insulin man skal sette. Hvis du har vært syk i tillegg, kan jeg tenke meg til at det er nesten umulig. En penn med novorapid holder knapt i to dager hos meg nå, og det synes jeg er helt sykt med tanke på at jeg ikke bruker insulin til vanlig.
SiriViri Skrevet 28. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2011 Takk for svar - jg har vært med indre med og han forklarte at det har vært feberen som var den store synderen - jg kompenserte ikke nok... men nå har iallefall bl.sukker sunket til rundt 5-8 når jg måler og jg har økt insulindosene enormt! Høres ut som dine babyer holder seg rimelig på vekstkurven, jg ble veldig panisk ved forrige kontroll da det viste seg at babyen er est 4500 ved fødsel allerede nå før voksingen tiltar. Kombinert med at jg har fått en svær mage - pluss hormoner- så ble d litt mye for meg! Sist så fikk jg en enorm vekst i uke 36-37, og jg er nok redd for at det samme skal skje igjen. Jeg føler at jeg leter litt for å finne ut om alle dia- babyer blir så store! Men det er nok individuelt her som med alle andre, bare med en større risiko or overvekst. Uff, det er vanskelig men denne stadige reguleringen og ikke minst den dårlige samvittigheten når bl.sukkeret blir høyt, selv om man har skjeiet ut med en mandarin... :-/ ang amming - var det sprøyteinsulin du ikke ville bruke eller tabletter? Jg må ta insulin uansett men mye mindre under amming fordi kroppen bruker ekstra energi til å lage melk - var konstant lav sist! Skal forr på Ullevål igjen neste uke og få målt igjen - veldig veldig spent på veksten....!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå