SiriViri Skrevet 25. november 2011 #1 Del Skrevet 25. november 2011 Hei! Jeg har diabetes type1 og er nå gravid med mitt andre barn. Første mann ble indusert 3 uker før pga overvekst og var 4,3 kg ved fødsel. Nå er jeg 30 uker på vei, og min lille baby er spådd til 4,5 kg ved fullgått termin allerede.... og perioden der de vokser mest har ikke begynt enda.... Ved forrige sv.skap hadde jeg en HbAc1 som lå rundt 6 - og overveksten startet i uke 35 (hele magen sprakk i strekkmerker og jeg gikk opp i vekt - totalt 20kg, men mye vann) Denne gangen har jeg vært syk med feber og influensa og hadde dermed en Hbac som gikk opp til 6,4 + problemer med å holde bl.sukker under 10 - og jeg er fryktelig redd for at dette barnet blir enormt!! Det høres forferdelig ut, men jeg fikk nok strekkmerker sist (nåå har jeg nye...), og jeg ser allerede ut som om jeg er fødeklar selv om det er 2 mnd igjen.... Er det flere som føler at diabetesen gjør at barnet blir unormalt stor selv med en HbA1c som etter sykehusets mening er "ok"?? Begynner å føle meg litt smådeppa og på størrelsen med en hval, for ikke å snakke om en enorm angst for å føde dette barnet dersom den blir større Forrige gang ble det haste ks, men fødselslegen er rimelig striks på at han vil ha en naturlig fødsel.... sukk... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143818920-diabetes-hvor-stort-er-barnet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirasol Skrevet 7. desember 2011 #2 Del Skrevet 7. desember 2011 Hei! Jeg er også diabetiker type 1. Mitt første barn ble tatt 3 uker før termin pga svangerskapsforgiftning og da veide han 3790 gram (han ble estimert til å være rundt 4 kg ved fullgått termin), det ble planlagt keisersnitt bl.a. pga seteleie. Hadde hba1c rundt 5,8. Nå er jeg gravid igjen og er 13 uker på vei, og jeg kjenner på den samme angsten som deg, redd for at dette barnet skal bli stort pga blodsukkeret mitt Pga svangerskapsforgiftningen sist gang starter de med vekstestimering av barnet allerede ved 24 uker (vanlig er 28 uker). Jeg fikk også beskjed om at det var litt uvisst om jeg kunne føde vanlig denne gangen, det kom visst an på enkelte faktorer (dette vet jeg ikke noe om enda, det er vel for tidlig). Men det hadde helt klart en sammenheng med at jeg tok keisersnitt første gangen. Så jeg synes det virker litt merkelig at legen din ikke tar hensyn til dette hos deg med tanke på at du tok keisersnitt første gangen og at dette barnet også blir stort. Finnes det en annen lege du kan spørre da? Synes de også burde ta hensyn til redselen du føler mht dette,det skal jo ikke være en skrekkopplevelse heller. Fortell gjerne hvordan det går med deg videre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143818920-diabetes-hvor-stort-er-barnet/#findComment-143854266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå