EllaMaria Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 Har en meget viljesterk ettåring som ikke vil la seg mate lenger, men SKAL spise selv. Maten må derfor være slik at han kan spise den med hendene, siden han ikke klarer å bruke bestikk ennå. Og han ser ikke ut til å ville spise noe særlig grønnsaker, selv om jeg vet at han liker det fordi han har spist masse grønnsaksmoser tidligere. Jeg har prøvd "stenger" av agurk og gulerøtter, dampede brokkolibuketter, paprikastrimler, cherrytomater.. Han kan smake, men kaster det bare bort og vil ikke ha mer, og nå vet jeg ikke helt hva jeg skal prøve. Er det noen som har noen tips??
togutter-08og10 Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 Tid, det tar tid å lære å spise. Han får ingen mangelsykdom av å ikke få i seg nok grønnsaker. Hvis han liker smoothie kan du lure en grønnsak ned i den f. eks. Gi han tilbud om forskjellig mat og ikke ros hvis han spiser. Da kan mat lett bli makt og det er ikke bra. Vi fikk det rådet av helsesøster. Vis at dere koser dere med maten og ikke gi han oppmerksomhet på om han spiser eller ikke så spiser han nok til slutt. Et anet tis er å tre maten på en gaffel så kan han selv putte gaffelen inn i munnen. Det gjør vår ettåring.
Blåbærmuffins Skrevet 25. november 2011 #3 Skrevet 25. november 2011 Bare fortsett å legg det på talerkenen hans. Hvis han smaker mange ganger nok kan det hende han tilslutt venner seg til smaken. Jeg har nesten motsatt problem, gutten min spiser heller grønnsakene enn kjøtt og fisk Har også lest et sted at konsistensen er veldig viktig for små barn, min gutt liker ikke overkokte/dampede grønnsaker, da går de i gulvet...
bittelille_persille Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 Og husk, det tar litt tid å lære seg å like. De sier 3 forsøk faktisk, og det gjelder for nye smaker for voksne også. Vår lille jente er motsatt. Det er greit med alt av grønnsaker, men kjøtt er ikke særlig populært. Vi har funnet ut at det ofte er slik at hun spiser det beste, og så det nest beste og så det kjedeligste til slutt... Kanskje det er best å ikke alltid ha kjøttet på tallerkenen fra start? Det virker i blant her, men ikke alltid... Vi lar henne ikke sulte, men spiser selv og lar henne holde på med sitt om hun spiser eller pirker. Så får hun noe vi vet hun liker litt senere. Om han liker f.eks. tomatsaus på pasta er det ganske enkelt å lure inn endel grønnsaker der, men synes personlig det er synd at maten må "lures" i barna... Jeg tror ikke du nevnte erter. Erter og mais er sikre vinnere her i huset. Spises tålmodig en og en til fatet er tomt. Det er jo ganske søtt. Jeg tror også som nevnt over at det er viktig å ikke presse og stresse med maten. Da kan du fort skape en kamp, og mat skal ikke være noen kamp. Det skal være kos og hygge sammen.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 Tror ikke det er noe vits i stresse med grønnsakene. Det er nok ikke uvanlig at småbarn ikke vil spise grønnsakene sine, men de får sjelden mangelsykdommer likevel. Men fortsett å legg det på fatet slik at han har muligheten. Plutselig en dag kan det hende han spiser det. Hvis du likevel ønsker at han skal få i seg mer grønt kan du prøve fruktsmoothie, bare at du lurer oppi en lite dæsj grønnsak, slik at det ikke setter for mye smak. La han få drikke av en artig kopp med sugerør. Kanskje det funker? Jenta vår spiste paprika og rå løk da hun var rundt 1 år. Hun fikk det i en skål og koste seg med det som det skulle være godteri. Men plutselig skulle hun ikke ha mer, så nå spiser hun ikke grønnsaker lengre. Hun kan spise raspede gulrøtter. Og faktisk er hun glad i agurk. Men alt annet det er hun ikke særlig begeistret for, men å drikke smoothie, det syns hun er digg! Hun er forresten 2 år nå da, men smoothie har hun alltid likt, helst kald
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 25. november 2011 #6 Skrevet 25. november 2011 Nå leste jeg ikke svarene over først og ser at jeg har svart det samme som noen andre her. Jeg tror også at konsistens kan ha mye å si. Sånn som jeg nevnte med jenta mi. Hun foretrekker agurk og raspede gulrøtter mest sannsynlig fordi det er ferskt. Kokte, bløte og varme grønnsaker er ikke noe særlig. Har forresten hørt at man må prøve 9 ganger for å venne seg på en smak eller en konsistens
EllaMaria Skrevet 30. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 30. november 2011 Tusen takk for svar alle sammen! Fikk et tips av moren min her om dagen også (var visst ikke så enkelt å få i meg grønnsaker heller.. he he); å lage "grønnsaksboller"/lapper/"pinner". Hun rev eller moste forskjellige grønnsaker og lagde dem som kjøttboller. Det var en stor hit. Skal prøve meg på det i dag. :-) Ellers er smoothie med grønnsaker i en god idé, han er veldig glad i smoothie, og generelt det meste av frukt og bær. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå