Gå til innhold

Hjelp! Dere erfarne damer som ammer :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har vi hatt litt startvansker (40 graders feber, brystbetennelse med påfølgende antibiotikakur, dype krater i begge brystvorter, smerter ved amming, våkenetter, for lite melk og en jente som ikke ville ha pupp og hadde masse luftsmerter - alt innen en uke etter fødselen), men vi har holdt det gående, og i helga hadde jeg endelig min første smertefrie amming. Så nå er jeg i grunnen klar for å kjøre på og få opp produksjonen - men jenta mi er fortsatt uvillig.

Til å begynne med hadde jeg problemer med at hun ikke ville ta brystet. Jeg leste meg opp mhp stillinger og sugegrep og fortsatte, og nå tar hun villig brystet ved hver amming. Men i de fleste tilfeller slipper hun brystet hyppig og dier altfor kort - hvis hun suger i 5 minutter så er jeg kjempefornøyd... Vi måtte da hun var et par uker begynne med tillegg fordi hun ikke la på seg, og har fortsatt med dette for å få til nødvendig vektoppgang. Hun har fortsatt luftsmerter hver dag, og jeg lurer på om en grunn, i alle fall i starten, var at hun var sulten og tok inn mye luft da hun spiste. Jeg har prøvd å amme/mate hyppigere for at hun ikke skal være så sulten, og har hele tiden vekket henne, både dag og natt, for å få gitt henne nok og hyppig nok mat.

Nå legger hun fint på seg, vi har funnet ut av sugegrep og ammestilling, det er som sagt mye bedre for meg å amme - men hun er fortsatt uvillig. Når hun kommer på brystet så begynner hun som oftest etter kort tid å vri seg og spenne seg og skyve meg bort - mens hun fortsatt holder puppen i munnen, og så slipper hun grepet etter å ha styrt litt sånn en stund. Etter å ha lagt henne til igjen og gjort den runddansen noen ganger (noen ganger med en pause med smokk og/eller byssing/forsøk på raping) så går vi over til flaska med erstatning. Det ser ut (og høres ut) som om hun har vondt og sliter med luftsmerter når hun vrir og vender på seg. Det som er rart er at dette skjer hver dag, uavhengig av hva jeg har spist. Noen dager spiser hun mer fra brystet og noen dager mindre. Jeg har også lurt på om hun blir frustrert pga mangel på melk, men ved håndmelking og pumping ser jeg at det alltid er mer melk igjen etterpå (selv om jeg ikke har store mengder).

Vi starter alltid måltidene med bryst og gir flaske til slutt.

Er det noen som har gode råd?

Vil så gjerne amme, gjerne fullamme, men slik det står på nå vet jeg ikke hvor lenge jeg orker holde på, med både amming, erstatning og pumpinga som må til hvis jeg skal klare å holde produksjonen fra å stoppe helt opp. I tillegg er hun en ordentling gulpe/oppkast-dame, så med alt dette tar hver mating utrolig mye tid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta er forresten snart 5 uker gammel.

Jeg lurer på om hun rett og slett synes det er for mye arbeid å die, gitt at hun er vant til flaska (melka kommer enklere og raskere, med mindre innsats) - men burde det gi så mye frustrasjon og skriking som vi opplever når vi prøver å få dette til?

Skrevet

Hei!

Så trist å høre at dere har hatt problemer med ammingen! Og jeg må si du har vært flink som ikke har gitt opp!!

Vi hadde samme problemet med vår baby som hadde masse luft smerter og var veldig urolig. Når jeg ammet henne ble hun ferdig på 2-3 min og måtte amme hyppig..divs hver time :-/

Jeg tok kontakt med helsesøster som anbefalte meg å få time hos kiropraktor. Det viste seg at hun hadde låsninger i ryggen og hadde nok mye vont. Vi har hatt to behandlinger og hun er nå mye bedre.

Jeg startet også med ammete for to uker siden, drikker selv og gir henne to ts.før hver amming. Det har hjulpet utrolig på luftsmertene hennes, hun promper nå i ett sett og gulpingen er det nesten helt slutt på:-)

Nå spiser hun lengre og gjerne to pupper med hvert måltid, sover bedre og er i godt humør. Jenta er nå 7 uker og vi har fått en mye bedre hverdag:-)

Håper dere finner en løsning som kan hjelpe dere!!

God helg!

Skrevet

Nå kan jeg ikke akkurat skryte av å kalle meg erfaren ammer har kun ammet lillejenta i fire mnd og d er i tillegg bare delamming. Men jeg støtter innlegget over om å sjekke for låsninger. Det kan visst være en sammenheng mellom låsninger i rygg/nakke og luftsmerter i mage/tarm. En manuellterapeut er gratis og trenger ingen henvisning, det er bare å ringe å bestille time.

Jeg fikk aldri nok melk til å fullamme og i tillegg til ei jente som var gul og slapp og lav utdrivningsrefleks, ble dette en dårlig kombinasjon. Jeg anbefaler å prøve nesesprayen Syntocinon. Den inneholder oxytocin og gjør at utrdrivningsrefleksen starer. Funket veldig bra hos meg. I tillegg har jeg også bare positive erfaringer med ammete. Den får ut lufta + at den kan stimulere melkeproduksjonen. Jeg fikk mer melk når jeg drakk 3-4 kopper pr. dag. Jeg har også pumpet meg for å holde produksjonen oppe.

Når jeg leser det jeg selv har skrevet, virker det som jeg har stresset og brukt mye tid med mat og amming. Men jeg har ikke stresset med det. Skulle gjerne ha fullammet, men ser at d viktigste for meg er at jeg har fått lillejenta og at hun har fått ihvertfall litt morsmelk. Jeg har heller ikke latt meg stresse av ammehysteriet og det viktigste er at du skal kose deg med jenta og ikke stresse med amminga. Mi jente er blitt fire mnd nå, og jeg ser at jeg har veldig lite melk igjen. Etter ei uke med diare i oktober, fikk jeg aldri opp produksjonen igjen og er nå i periode der jeg ammer mindre og mindre. Har liksom ikke helt lyst til å slutte heller ;)

Skrevet

All ære til deg for innsatsen! Jeg har og slitt med amming til 3 stk, men med litt andre ting. Men jeg har ikke gitt meg. Det var en fulltidfsjobb de første ukene. Du fortjener masse ros for å stå på! Håper det ordner seg for dere! Og be om hjelp hos helsesøster, ammehjeloen, ammepoliklinikk osv.

Skrevet

Hei, Nr.2 i okt!

Tusen takk for gode tips, og dere nedenfor også, som nevnte dette med låsinger. Jeg har selv gått til kiropraktor jevnlig i et par år selv, og de spesialiserer seg faktisk på småbarn, så nå har jeg bestilt time til mandag formiddag :-) Jeg var ikke klar over at det kan være en sammenheng med luftsmertene, så dette skal prøves.

Denne ammeteen, hva er det for noe? Hva slags type te er det, eller er det en blanding som kalles ammete? Får google det nå etterpå :-) Her er man villig til å prøve alt som høres logisk og fornuftig ut - for nå er vi kommet så langt, det mangler bare at frøkna spiser mer og blir i stand til å slappe av mens hun dier, sånn som de andre babyene på barseltreffet (som jeg kikket misunnelig på da de ble ammet)!

Jeg har allerede vært på ammepoliklinikken og helsestasjonen, og har fått god hjelp - det er blant annet derfor vi nå er der at frøkna legger på seg og ammingen er mye enklere for meg fysisk sett.

Tusen takk for oppmuntring og tips!

Skrevet

Hei, Tia!

Hehe, i forhold til meg så er du jo ganske erfaren :-)

Takk for tips om sprayen - jeg fikk resept på den for halvannen uke siden, fra helsestasjonen, og synes også at den hjelper godt. I tillegg tipset ammepoliklinikken og Lecitin, som kjøpes på helsekost og hjelper med å smøre melkegangene (de mente at jeg har trange melkeganger). Usikker på effekten av den, men ting er så mye bedre for meg mhp smerter at det godt kan ha hatt positiv virkning.

Jeg skal som nevnt prøve både teen og sjekke mhp låsninger også.

Takk for gode ord. Jeg stresset litt den første uka etter vi kom hjem fra sykehuset - da hadde jeg mye smerter, vi hadde to grusomme netter (som jeg etterpå ser var både pga luftsmerter og i hovedsak rett og slett en sulten liten jente) og jenta kastet opp blod. Ikke noen god start.

Siden det har jeg egentlig slappet godt av - det viktigste er at jenta mi får mat og vokser og trives. Jeg ønsker å amme - og jobber for det, men skulle forsøket strande så går nok det bra også.

Jeg koser meg også masse, og i likhet med deg er jeg bare så usigelig glad for at jenta mi er her (vi har jo noen fellestrekk i historiene våre), og da tåler jeg mye motgang på veien.

Skrevet

Hei, www.gladerebarn.blogg.no!

Takk for positiv tilbakemelding! Godt å høre at noen orker å stå på, også med det ene barnet etter det andre. Det er ikke så enkelt, dette.

Håper det ordnet seg med alle dine tre. Takk for tips og støtte.

God helg, og til dere andre to også!

Skrevet

Det høres ut som gutten min, han ble sugeforvirret. (eller bortskjemt kan man også si). Hadde selv lite melk til førstemann og ga da både pupp og flaske. Melka kom sakte fra puppen og han måtte virkelig jobbe for å få den ut. Men flaska var mye enklere, så da ventet han til han fikk den. Han hadde jo lært at den kom etterpå.

Vet ikke helt hva jeg skal råde deg til for det er vanskelig med så små barn. Men kanskje det kan lønne seg å skille mellom mm måltider og mme måltider? Slik at hun ikke får flaske som "belønning" når hun ikke vil ta brystet? Med fast tider for når det er mme-måltid. Jeg måtte i hvert fall kutte flaska helt på gutten min for at det skulle funke, men det er jo ikke så lett når man ikke har nok melk. (ga forresten opp ammingen etter 2 mnd for jeg klarte aldri å produsere mer melk, men det er en annen historie)

Du har kanskje prøvd syntocinon nesespray allerede? Den skal jo gjøre at melka kommer fortere. Hadde ingen effekt på meg, men kanskje verdt et forsøk.

Men ellers må jeg bare si som de andre at jeg fikk best hjelp av ammespesialist på helsestasjonen.

Gi deg selv en frist for hvor lenge du skal presse deg. Jeg holdt på litt for lenge og gikk nesten i kjelleren fordi jeg prøvde så veldig hardt på å fullamme.

Skrevet

Hei igjen!

Min kiropraktor sa det var veldig naturlig med låsninger at de får problemer med magen/luft da de får vont når de strammer kroppen for å få ut luften og dermed blir den en vond sirkel.

Jeg bruker Kloster Ammete som er kjøpt på apoteket. Jeg bruker engangssprøyter (koker de mellom hver gang)når jeg gir teen til lillemor, da blir det mindre søl og der er spesielt praktisk på natten.

Lykke til hos kiropraktoren!!

Skrevet

Hei!

Så flink du har vært!

All honnør for å fortsette selv om det tar tid og alt virker kaotisk.

Er enig med de andre her, kiropraktor for å få sjekket den lille kroppen og ikke få flaske rett etterpå.

Har ikke prøvd nesesprayen selv, men hører at de fleste får god virkning av den.

Denne gangen har jeg måtte kutte ned på masse mat. Gutten fikk masse luftsmerter og gråt mye etter mat pga det jeg spiste.

Tarmsystemet og fordøyelsen kan være ganske uferdig enda, og jeg ser at han tåler mye mer nå når han er 4 1/2 mnd enn for noen mnd siden.

Har fulgt litt med på deg på andre forum, og ønsker deg verdens fineste helg sammen den lille familien din.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...