Gå til innhold

Hva er "hersketekknikker" og hvorfor skal det være galt å bruke dem?

Anbefalte innlegg

Selv når man er klar over hersketeknikker, kan det være vanskelig å forholde seg til dem. Jeg har i ulike sammenhenger hatt undervisning for og ledet møter med kollegaer, og har opplevd at en kollega brukte ganske skitne triks for å sabotere og "ta over" styringen. "Hør her, Anne, du må jo vite...", "Hva er meningen med at vi skal lære dette?" osv. Et annet eksempel er svigerinnen min som bruker offerrollen for å gi alle rundt seg dårlig samvittighet. "Har dere dårlig økonomi? Tenk på meg som er alenemor, det er mye verre!". "Skal dere feire jula alene nå når dere venter barn? Men hva med gutten min og jeg, skal vi bare være alene med mamma og pappa? Tenker dere ikke på oss?" Jeg er veldig obs på disse "hersketeknikkene", men det er ikke lett å stoppe dem av den grunn. Jeg syns i alle fall det er ubehagelig å beskylde andre for å bruke hersketeknikker, spesielt siden mange gjør det ganske ubevisst.

Det å bruke slike teknikker er ødeleggende for god kommunikasjon og gode forhold. Du kanskje vinner i det korte løp (for eksempel får vi fullt hus i jula), men taper på sikt. For eksempel unngår jeg nå både kollegaen og svigerinna hvis jeg kan, jeg syns det er ubehagelig å omgås med dem. Og det kan jo ikke være noe kjekt for dem å bli unngått på denne måten?

Hersketeknikker er så mye, det er vel derfor vi har litt forskjellig oppfatning av det. Alvorlig, systematisk bruk av hersketeknikker for å manipulere andre kan faktisk defineres som psykisk vold, og det kan bryte et menneske fullstendig ned. Og DET er ikke akseptabelt, det er jo like skadelig som å slå.

Fortsetter under...

Klær og fysiske gjenstander, og vise seg frem med stort og flott (dress, bil osv) er ikke en hersketeknikk. Men om sjefen din hadde unlatt å finne en stol til deg i møtet for så å be deg hente en selv, det kunne vært en hersketeknikk. Dresser er bare et visuelt virkemiddel. Den eneste grunnen til at flykapteiner har striper på dressene og krav til å bære dress, er for at passasjerer skal føle seg tryggere enn om kapteinen hadde stilt i slafsebukse og skitten t-skjorte.

Jeg, 00:12, demonstrerte makt gjennom å vise til at jeg tilhører en større gruppe med høyt utdannede, og på den måten forsøkte å få noen andre til å føle seg dum, ekskludert og mindre verdt. Det går også an å demonstrere makt gjennom å vise til større formue, bedre jobb, etc.... Så bruk av informasjon om utdanning er ikke En hersketeknikk i seg selv, men et ledd i et forsøk på å undergrave andres selvfølelse og kompetanse, med nettopp det som motiv.

Selvfølgelig er det hersketeknikker. Det er metoder som brukes for å få makt over andre mennesker og fremheve seg selv som viktigere enn andre. Mange av disse teknikkene er helt legitime å bruke, men hersketeknikker i betydningen "teknikker som brukes for å herske over andre" er det like fullt.

Den verste hersketeknikken som kan brukes mot meg er "lille venn" eller at noen bruker navnet mitt. "Jammen herregud, Karoline, skjønner du ikke?"

Evt at folk bøyer seg ned til meg for å si noe. Jeg er lav, men ikke noen unge som trenger tilsnakk :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...