Gå til innhold

Hva er "hersketekknikker" og hvorfor skal det være galt å bruke dem?

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det mer godkjent å bruke for eksempel penger enn gråt for å vinne sympati?

Så lenge du holder deg innenfor loven, hva er galt med å bruke de virkemidlene som fungerer? Vi bruker jo hersketeknikker alle sammen, men av en eller annen grunn er det mange av dem som ikke er "godkjente".

Fortsetter under...

Men hva mener dere er "hersketeknikker"? FrP beskyller AP for å bruke bruke hersketeknikker fordi de "spiller" offer etter 22/7, mens AP igjen påstår at beskyldningen om at de spiller offer er en uakseptabel hersketeknikk fra FrP.

Noen bruker uttrykk som "lille venn" ol (stort sett lite effektiv metode da den er så tydlig) andre forteller om egen utdanning . Hvilke metoder er godkjente for å vinne en diskusjon?

Annonse

Hersketeknikker blir ofte sett på som litt ufint, det er jo ikke akkurat ulovlig. Det kan oppleves som ganske krenkende å bli møtt på denne måten. Her er 5 eksempler:

Usynliggjøring - å glemme, overse eller overkjøre

Latterliggjøring

Tilbakeholdelse av informasjon

Fordømmelse uansett hva du gjør

Påføring av skyld og skam

Fordi hersketeknikker er en nedlatende holdning ovenfor sine medmennesker, du viser liten respekt ovenfor den du snakker med om du bruker hersketeknikker. Det er også en metode mange bruker når de har tapt en diskusjon, men ikke vil ta det til seg og dermed angriper motpart på en passiv aggressiv måte.

Det er nok heller sjelden.

Dersom utdannelse eller erfaring er relevant å nevne i en diskusjon for å belyse egen kompetanse på området som diskuteres, så er det ikke en hersketeknikk (selv om det kan få noen til å føle seg underlegne).

Det stemmer 23:16. Bortsett fra at hersketeknikker gjerne benyttes underveis i en diskusjon for å vinne den. Latterliggjøring, namedropping, himling med øyne, "lille venn", usynliggjøring osv. er klassiske hersketeknikker for å undergrave motparten.

Men kjære lille 22.36, det skjer nok oftere enn du tror, ser du. For oss høyt utdannede akademikere, så ligger det prestisje i antall studiepoeng og vellykkede avholdte eksamener med påfølgende muligheter for fine titler. Men det forstår jo alltid de mindre skolerte. Men du har vel gjort ferdig vgs i det minste, så det forstår du vel?

:)

Annonse

Ha ha, der illustrerte du godt poenget om hva hersketeknikker er ;).

Misunnelse og angrep, og mangel på saklige argumenter.

Poenget mitt er at å påpeke egen kompetanse i forhold til det som diskuteres ikke er en hersketeknikk, men faktisk er saklig for å belyse hvorfor man mener det man gjør.

:) Takk, takk, jeg gjorde mitt beste. Hehe

Men forøvrig så var poenget mitt at jeg tror det som ble nevnt om utdanning bare var ment som et eksempel på hva som KAN bli sagt av en som bruker en hersketeknikk ovenfor en annen for å få den andre til å føle seg usynlig og mindre verdt, og ikke nevnt som en hersketeknikk i seg selv.

Blir litt bekymret over at du ikke ser noe galt i å bruke herketeknikker. OG at du tror at alle bruker herketeknikker, for det gjør vi vel ikke.

Du er klar over at dersom man f.eks lever i ett forhold med en som bruker dette mye så blir du ødelagt.. samme hvis du bruker hersketeknikker ovenfor sine barn. Garantert barnet blir ødelagt...

Hersketeknikker er aldri greit å bruke, eller å bli utsatt for. Dersom man er i en maktposisjon finnes det andre og mye mer effektive metoder for å fremvise autoritet, kunnskap og ansvar på enn å tråkke på sine medarbeidere/barn/partner/elever/ansatte. Med en god lederstil er det ikke nødvendig å benytte seg av hersketeknikker.

Jeg var feks i praksis i 3 mnd. Dette var 2.året mitt i en høyskoleutdanning, og jeg hadde lang, og bred erfaring fra samme type jobb som den jeg hadde praksis i. Veilederen i praksis, den jeg gikk alle mine vakter sammen med, og som jeg hadde ukentlige møter med, "lærte seg aldri" mitt navn, jeg var bare "studenten" eller "hun/du der". Min respekt for denne personen forsvant fort. Hadde personen i steden delt sin kunnskap med meg, fulgt meg opp, vært et forbilde, gitt konstruktiv kritikk og inkludert meg hadde jeg selvsagt ikke mistet respekten, men heller motsatt.

Alle bruker hersketeknikker fra tid til annen, mer eller mindre bevisst. Typisk i jobbsammenheng er å dra frem telefonen i møter og knote på denne, eller stirre ut vinduet eller annet som signaliserer at den som presenterer/prater er totalt uinteressant. Og som nevnt over, det å utelukke enkelte fra møteinnkallelser for å demonstrere personens ubetydelighet.

Et berømt forsøk på hersketeknikk var i en politisk debatt med Gro Harlem Brundtland og motparten (husker ikke hvem), der motparten motsa ved å åpne med "kjære fru Brundtland...". På den måten reduserte han Gros integritet ved å plassere henne som kona til mannen sin. Hersketeknikker er nødvendig, men kan misbrukes for å skade negativt.

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, men jeg har hørt det å ofte bruke navnet på den du snakker med og f.eks stå veldig nærme den du snakker med sånn at det blir litt satt ut...

Hva med å bruke fysiske virkemiddler. Er det hersketeknikker i neggativ betydning eller er det noe annet. Hva med at sjefen sørger for å ha en stol som er litt høyere enn de besøkende på kontoret? Hva med å demonstere makt ved å vise frem det største kontoret, komme i den fineste bilen eller liknende. Er det ufint?

En annen ting som er vanlig ved forhanslinger er å sørge for at ban stiller med en større delegasjon enn motparten. Det gir et overtak. Er det greit?

Klær er også et maktmiddel som kan brukes på mange måter. En vegg av mørke dresser kan være en effektiv måte å stoppe munnen på kvinner eller mennesker fra mindre akademiske kretser, selv om de kan vell så mye om saken som "dressene". Er det OK?

Den andre ytterligheten er jo spessielt kvinner som passer på å åpne en ekstra knapp i blusen og vrikker litt ekstra på rumpa i forhandlinger med menn. Det kan også være effektivt i noen tilfeller. Er det værre enn å kle seg ytterst formelt?

Uenig i at det aa nevne utdanning ikke er hersketeknikk. Hvis du har mye utdanning paa feltet som diskuteres, gjerne mye mer enn de du diskuterer med, boer du fint klare aa "vinne" diskusjonen ved saklig aa henvise til de gode argumentene, forskningen eller annet som stoetter ditt syn. Du skal ikke engang trenge aa nevne at du har utdannelse hvis du faktisk VET hva du snakker om.

Det kommer ann på hvordan man deffinerer ordet. Jeg tenker på hersketeknikker som alt du gjør utenom det strengt faglige for å få folk til å gjøre som du vil og for å vinne diskusjoner. Overfor ungene er for eksempel ros, også der det knapt er noe å rose for, en effektiv hersketeknikk.

Dersom du derimot deffinerer det som beviste metoder for å få andre til å føle seg mindreverdige på, eller noe i den duren, så blir det jo færre tilfeller det er greit, men jeg vil fortsatt påstå at alle gjør det av og til. Noen intar for eksempel offerrollen for å gi partneren dårlig samvittighet, andre bruker et typisk byrokratspråk i brev eller mailer for å vise sin overlegne possisjon. Dette er helt vanlige hersketeknikker og de fleste bruker noe tilsvarende av og til.

Noe av problemet med å diskutere hersketeknikker er vel at vi ofte tenker bare på de tilfellene der teknikkene blir overdrevet eller brukt på en direkte mislykket måte. Ofte er det jo slik at når man oppdager hvilken teknikk som brukes så virker den ikke så godt lengre. Vi glemmer ofte alle de metodene som virker, men som vi ikke oppdager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...