Gå til innhold

8>

Blidogfornøyd:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

all by myself: huff, når jeg leser innlegget mitt i etterkant ser jeg at det høres jo forferdelig ut! Jeg mener selvsagt ikke at man ikke kan ha det bra uten alkohol :) hehe...det var virkelig ikke meningen at det skulle høres slik ut, det jeg mente var bare at jeg tror ikke på det å legge fra seg alle vaner som man hadde før man ble prøver, uansett hvilke vaner det var, alltid er like bra :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei :)

Kjekt å sjå at de er her inne. I dag er eg 7 dpo. Når tenker de å testa?

Ang alkohol, så er eg et stykke på vei enig med førskolelæreren. Eg trur spørsmålet somer viktig å ha svar på er om det er skadeleg med alkohol tidlig i graviditeten. Dersom det er det, så speler det jo ingen rolle (tenker eg) om det e rkjedeleg for oss å ikkje få drikka. Barnets helse må koma først. Og trur det er uheldig dersom det blir slik at prøvarar (sikter ikkje til deko her inne, tenker meir generelt) kviler i at dei kjenner folk som var på fest som gravid før dei visste det. Eg syns at me som er bevisst ein graviditet har god mulighet til å velga helse for den vesle. Når det e rsagt så strides jo dei lærde. Det skal ikkje vera vitenskapeleg bevist at embryoet tar skade før positiv test. Men det står også mange plassar at sjølv små mengder er skadeleg. Innerst inne trur eg at det ikkje er skadeleg den veka etter eggl før det fester seg. Men sjølv vel eg å ikkje drikka frå det nermer seg eggl og til mensen kjem. Hadde tenkt å kutta ut alkohol fullstendig, men det har eg ikkje gjort. Dei gongane ein tilstelning med alkohol har klaffa på mensen mm så har eg drukke. Dette fordi det er forferdeleg sårt etter å ha mista å måtta oppføra seg som gravid i sosiale settingar. føler meg "utanfor" som ufrivillig barnlaus store delar av tida til vanleg, og vil ikkje vera meir utanfor enn nødvendig.: La vera å drikka fordi eg kansekj er gravid og så er eg aldri det. Det blir eg skikkelig deppa av. Dei seier at alkohol kan nedsetta fruktbarheten. Eg tenekr at det kan tenkast at alkohol kansekj kan vera positivt (!) for fruktbarheten, då tenke reg på personar som etter lang tids prøving er veldig stressa i kroppen når det kjem til babysex. Dersom alkohol kan få ein til å slappa av, og nyta meir, så trur eg det kan vera bra, også.

Fint at me kan utveksla tankane våre om så viktige tema.

Eg ahr ikkje sove i natt nesten. Går og tenekr på om det er ein liten mulighet for å vera gravid. Å kor eg misunner dei som heilt ut av det blå plutseleg oppdagar at dei er i veke 8!

Skrevet

gjennom mine studieår har vi vært innom temaet alkohol og graviditet, hvor det har vært flere forskninger på hvor skadelig alkoholen kan være på fruktbarheten både hos menn og kvinner. Jeg fant blant annet dette i mine fagbøker:

Alkohol før graviditeten.

Alkohol påvirker dine sjanser for å bli gravid

Drikker du 1-5 enheter i ukene før eggløsning, reduseres fruktbarheten med en tredjedel i forhold til de kvinner som ikke drikker noe alkohol.

NB!

Flere leger mener faktisk at alkohol, selv i relativt beherskede mengder, er mer skadelig for graviditeten enn stoffer som heroin og morfin.

Hvis en kvinne drikker alkohol omkring tidspunktet for unnfangelsen, kan det føre til spontanaborter og dødfødsler.

Håper ikke dere misforstår meg helt nå. Jeg er absolutt ikke ekstrem, har selv hatt noen glass vin for ett par uker siden. Men jeg synes vi skal være veldig bevisste på dette før vi tar kun det ENE glasset. det kan utgjør så mye mer skade enn vi kan forestille oss.

Nå når mannen min og jeg er inne i skikkelig prøveperiode har jeg bevisst valgt å ikke drikke, og det skal jeg klare inntil jeg blir gravid. Jeg har INGEn problemer med å ikke drikke, tenker nesten aldri på det en gang.

Skrevet

Jeg skal teste 22 desember:-)

Gru-gleder meg.

Skrevet

Takk for infoen førskolelærer! Eg drakk alkohol- 3 glas vin og kaffi med baileys fredagskveld. Negativ eggl test den kvelden. Fekk smilefjes lørdag og søndags kveld, negativt mandags morgon. Kva syns du? Eg var på julebord skjøner du. Eg har jobba der i 1,5 år. Det siste halve året har det vore 3 jobbfester. kor eg har latt vera å drikka på alle fordi me prøver. Ette rutruleg pes på jobb om eg er gravid orka eg ikkje meir...

Me er egentlig veldig bevisste på dette. Me er ferdig med festing og slikt for legne sidan, me drikk aldri nesten. Han er glad i ein øl på kvelden, men det har me også kutta kvar eggl veke.

Skrevet

:-) Følte meg veeeldig smart her jeg satt.

Jeg var også på julebord for to uker siden, og da drakk jeg også noen glass med vin. Jeg synes ikke du skal tenke så mye på de vinglassene du hadde før eggeløsning. Men jeg tenker mer på om en legger inn aksjer forså å dra på fest? Det synes jeg er litt uansvarlig.

Samme her med EL! :-) Fikk også to streker i helgen, og i dag er det visst over. Men har lagt inn aksjer idag også jeg.

Huff, jeg sitter her og gleder meg Lilla80 men igrunnen er det veldig dumt av meg. Fordi jeg just har begynt i ny jobb, og jeg er Ped Leder. Veldig ansvarsfull jobb ovenfor alle på avdelingen. Men jeg har liksom latt den dårlige samvittigheten sove litt jeg. Huff..

Håper vi kan holde kontakten lilla, kanskje vi har noe å glede oss over snart:-)

Skrevet

hei hei, takk for svar :)

Litt misvisande det eg skreiv, det var sist sist fredag, så eg er ei veke lenger enn deg.Me hadde sex den kvelden. Når er det det blir avgjort kva egg som fell? Det var jo iallefall ikkej alkohol i kroppen då det fallt. Godt er det.

syns ikkje du skal tenka på jobben. Barneønske er mykje viktigare. Ingen som blir sinte om du blir gravid :)

vil gjerne holda kontakten :)

Klem

Skrevet

Åå, men da er det ikke lenge til du kan ta en liten test? :-)

Hm jeg er veldig usikker på alt dette her, for dette er egentlig vår første pp. Forrige måned hadde vi kun sex en gang, og jeg vet ikke om jeg hadde eggeløsning den dagen.

Jeg vet bare etter en positiv eggeløsningstest så vil det bli sluppet ett (eller flere) egg innen 12-24 timer.

Skrevet

All by myself, skal teste meg 24. jeg også :) gøy å teste på julaften! Vil klare å holde meg jeg også.

Og dere; idag har jeg spotta.. Eller hva det nå var. Festeblødning?? Tror el var rundt helgen som var, pleier sjelden å spotte før mensen er like om hjørnet. Hmm. *håper*

Skrevet

Det er inntil 36 timar. Står på pakka. Og slik har det vore med meg fleire gongar, at den er positiv i et og eit halvt døgn. Denne gongen testa eg ikkej før fredag kl. 21 då var den positiv, det var den også søndag kl. 20...

Tenker testa på bursdagen min på fredag, og lørdag for då skal eg ha jentefest. Har planen klar. Sjølv om alle veit me prøver skal eg ta alkoholfri vin på ei vanleg vinflaske. Trur ikkje eg er gravid, men uansett...ikm mandag 19.

Me snakkast :)

Skrevet

Ps.

Førskolelæreren; spennende!! Ikke har dårlig samvittighet nei, ikke tenk på det! Alle forstår at det er viktigere :)

Lilla80: jeg håper og tror på positiv test for deg! Moro å teste på sånne merkedager. Jeg tester på julaften, om ikke mensen kommer først! Ikke lenge til du kan teste nå :)

Skrevet

Jippiii, det hjalp å klage forige natt, i dag har jeg menssmerter og eggløsningsslim, så da blir det forhååååpentligvis positiv el.test snart:)

Skrevet

Krysser fingrene for dere alle sammen:)

Jeg kommer ikke til å være så mye på nett de neste ukene, for vi reiser til Thailand :) jeg kommer heller ikke til å teste meg, men teller dager og ser om mensen dukker opp eller ikke;)

Skrevet

meinte lørdag og søndag at den var positiv :)

Skrevet

Fersking: Takk for at du har tru på meg!! :) Så lovande med spotting. Det må jo nesten vera festeblødning, kva anna kan det vera? :)

Ver@: Så flott at kroppen din virkar, kos deg med eggl! :)

Severine: Så deilig! MAsse masse god tur til deg!

Skrevet

Hei:)

Jeg slenger meg på denne.. ikm den 25, så håper på en super julegave!! :)

vi hadde først bestemt oss for å vente litt.. men så måtte vi ha en til prøveperiode, så dette er 3 pp for vår sin del..

jeg har ikke sagt det til noen andre, men jeg fikk en liten positiv strek i november.. men gleden varte bare i tre dager, så blødde jeg ganske mye i tre dager:( tok så jeg en ny test og den var negativ..ventet en uke og den også var negativ.. jeg tenkte da at dette ikke var meningen, så vi snakket om å vente et år med prøvingen. dette på grunn av jobbsituasjon. + at kroppen sikkert ikke var klar for en ny pp så fort..

Men så kom det plutslig litt el-slim og jeg fikk så lyst å teste med el-test.. hadde to liggende, og begge dagene var positive:) :) så da måtte vi hoppe til køys og legge inn noen aksjer:p så håper håper.. men forstår at dette ikke er så lett...

lykke til alle sammen, og jeg håper vi alle får en superfin julegave av julestorken i år!!! :) :) :)

Mandag, 19.12:

Lilla80, ma juli, første utredningstime 22.des. Håper!!!

Lykke73

ikkegiopp

Tirsdag, 20.12:

Temperance

mucha(første runde med pergo)

ani89

Onsdag, 21.12:

Torsdag, 22.12:

Fredag, 23.12:

Severine

SallySue

Ver@

Lørdag, 24.12:

Fersking:)

All by myself

Søndag, 25.12:

Manon (2 pp)

LK+baby?

Skrevet

lykke til alle sammen :-)

Vi får oppdatere hverandre i romjulen.

Jeg tar en test 22 desember.

klem fra meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...