Gå til innhold

Kvalm nå?

Myrsnipa-med1blå&2rosa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Formen har vært så fin frem til forrige lørdag, jeg var da i uke 7. Så begynte kvalmen, trodde det kanskje bare var en dag eller to, men neiida, den har satt seg.

Hadde det ikke med nr 1 i det hele tatt og jeg trodde ikke at den for alvor satte inn i uke 8?

Heller at den kom med en gang og så ble borte mellom 8 og 13?

Noen med lik opplevelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er veldig individuelt om kvalmen kommer, når den kommer - og når den borte igjen, iallefall det jeg har inntrykk av.

Selv er jeg kvalm på kvelden og natten (!!) - og helt fin på dagen :-) Merkelig spør du meg :-)

Skrevet

Ja, merkelig. Trodde jeg skulle slippe unna denne gangen også, men neei... ;) Jaja, alt for de små. :)

Skrevet

Er jeg litt sulten blir jeg kjempekvalm, så her må det spises for å fungere.

Skrevet

Både forrige gang og nå ble jeg kvalm rundt uke 7 og det varte i et par uker. Jeg ble kvalm hver gang jeg var sulten, samtidig som jeg ikke hadde matlyst, og måtte presse i meg mat hele dagen for ikke å spy....

Skrevet

Akkuratt som Fjelljenten beskirver det, er det for meg også. Startet vel i uke 6-7 og er der enda, uke 12 pluss 2 dager. Får en slags intens ulvehunger, og blir kvalm/ uvel. Å spise hjelper meg også, men det er så lite mat jeg har lyst på :(

Morgene fram til etter lunsj er ok, men så blir det ubehagelig ut dagen, natten går ok så lege jeg spiser noe rett før jeg legger meg (en skive på senga ... uff ikke bra for tennene)

Det som nesten alltid funker for meg å spise er banaer, melkedrikker (ikke ren melk men milkshake etc), yoghurt, clementiner brød med brunost er også en slags "favoritt"

Dette er utrolig slitsomt, tenker nesten kun på mat, at jeg er sulten, men problemet er å finne noe som "frister"

Håper det snart går over ... noen tips til hvordan man ellers kan håndtere dette?

Skrevet

Har ikke andre tips enn det du har sagt allerede, må bare spise med en gang jeg blir sulten, da det var verst måtte jeg stå opp om natten og spise hvis jeg ikke fikk sove med en gang, og med en gang jeg våknet om morgenen måtte jeg hive i meg et eple eller noen druer. Klarte ikke spise brødmat, men skiftet mellom frukt (som jeg etterpå fikk en altfor søt smak i munnen av) og salt (chips, nøtter, IFA - IFA er utrolig bra mot kvalme forresten!). Har fått dilla på sitroner nå, og kan spise to hele sitroner på en gang :-p Det hjelper også med masse vann, drikker bare det nå nesten, og brus som jeg drakk hele tiden før, klarer jeg ikke lenger ;-)

Skrevet

Haha, samme her, drakk mye cola zero før og kan ikke fordra det, uææææh, for ikke å snakke om kaffe latte som også var en favoritt. Salte pastiller fungere også for meg, dent. (og jeg spiser det selv om onde rykter skal ha at for mye lakeris skal ikke være så bra, men det er nok snakk om enorme mengder)

Men wow, to hele sitorner - det er imponerende! (og litt sært ;)

Ja masse vann er nok lurt, jeg kan bli bedre der.

Blir nok komisk å se tilbake på dette, føler meg litt teit når jeg ligger halv ett om natten med en skive på senga ;) Men akkuratt nå er det ikke så gøy gitt (har sånn sett ofret folk med spiseforstyrrelser en tanke - de tenker jo også på mat nonstop)

Skrevet

Ja jeg skulle ønske det var problemet, men jeg er ikke kvalm når jeg er suten. Men får "hjerteklapp", tung pust og blir skikkelig kvalm når jeg spiser....

Å så holder jeg det inne så lenge jeg kan før jeg må spy, dette kommer ca etter 17 på ettermiddagen.

Natt, morgen og formiddag er jeg bare generelt kvalm, ettermiddagene er skikkelig ille...

Men, det går nok over snart.

Skrevet

Uff det hørtes ille ut :( høres ut som du har det hakke verre enn oss med ulvehunger og mpanglende matlyst ... min søster hadde det på samme måte som deg, spydde opp alt, for henne gikk det vist i fiskesuppe og bananer, hun ble periodevis sykemeldt, naturlig nok med null energi stakkars

Men det er ikke så digg dette heller, så håper det går over for oss alle omsider. Min søster hadde det dog hele svangerskapet...

Skrevet

Huff, ja det er ingen som har det godt med konstant kvalme, på den ene eller den andre måten.

Får håpe at vi slipper å ha det så lenge, at ingen av oss å slite igjennom hele svangerskapet!

xx-krysser fingre!

Skrevet

Dere som er kvalme, greier dere å gå på jobb?

Har skjønt at kvalme ikke er gyldig grunn til å være hjemme?

Jeg er så kvalm for tiden. Kaster opp, vondt i magen, kjempesulten og INGEN matlyst.føler at jeg ikke får gått ordentlig på do(nr 2) .Jeg greier nesten ikke å gå oppreist.Skal på jobb igjen på torsdag, men tviler på at jeg greier det.

En annen bekymring er om spiren får nok næring. Kastet opp folaten, så jeg får kanskje ta en til.:-(

Skrevet

Jeg er sykmeldt på 6. uka pga. kvalme og oppkast. Første oppkast kom 5+5 og jeg har kastet opp siden (11+2 i dag).

For meg er ikke det å være på jobb et alternativ... Jeg går rundt med spybøtta overalt hjemme, kan liksom ikke ta med meg den på jobb.

Men mens en ting er oppkastet så må jeg si at selve kvalmen faktisk verre. Den er her nesten hele døgnet (noen friperioder rett etter måltid), og er så sterk at den blir altoppslukende, klarer ikke konsentrere meg om noe annet. Så jeg vil jo si at kvalme i seg selv kan være grunn til sykmelding, men at graden av kvalme bestemmer det...

Skrevet

Nei, jeg spyr flere ganger om dagen er konstant kvalm, nå har jeg spist lunch med resten av gjengen og da vet jeg at det kommer en spybølge nå snart.

Men ja jeg er på jobb, jeg synes ikke det er grunn til å gå hjemme.

Skrevet

La meg føye til: ...og om man kaster opp spontant eller kommer seg på do hver gang:) På min arbeidsplass må jeg gå 200 meter og gjennom 7 (!) dører før jeg er på do...

Skrevet

Min kvalme kom brått i uke 7 og jeg ble helt utslått og orket plutselig ingenting lengre. Var sengeliggende i ca 1 måned med konstant kvalme og lavt blodtrykk. Reiste jeg meg opp, gikk jeg i bakken. Dette er noe av det værste jeg har opplevd. Jeg har en jobb som man går ut i svangerskapspermisjon når man blir gravid men hadde jeg hatt en annen jobb hadde jeg garantert blitt sykmeldt!! Er så LEI av folk som rakker ned på gravide med kvalme og andre plager som blir sykmeldte!!! Graviditet er ingen sykdom bla bla bla...riktig det men den kan føre med seg en god del plager osv. Ingen andre enn deg selv som kjenner på kroppen hva den orker og ikke. Det er da veldig individuelt hvor sterk grad man har med plagene. Er jo også i samråd med lege man blir sykmeldt og det er da for en grunn. Må tenke på baby også:)

Håper alle med kvalme og andre plager blir bedre snart:) kos dere med graviditeten og ta vare på dere selv!!:)

Skrevet

Jeg ble kvalm fra uke 6 ved første svangerskap. Jeg håpte at det stadig skulle gi seg, etter 12 uker, 16 uker, 20 uker... Da ga jeg opp. Kvalm til og med uke 36, da slapp det taket. 2. svangerskap nå, kvalm fra uke 4. Lurer på når det gir seg denne gangen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...