<3 januar 2012 <3 Skrevet 24. november 2011 #1 Skrevet 24. november 2011 Hei! Jeg er en person som ikke liker å liksom dele mine personlige kroppsdeler med andre eller hva jeg skal si:) Jeg har noen bekjente som har fått barn og begge de sier at de har opplevd at barnepleierne har tatt tak i brystet demmes og liksom trykka det inn i munnen til beibi! Jeg må si at jeg ønsker IKKE at noen barnepleier skal ta på mine bryster i det heletatt!! :S Jeg vil helst ikke at de skal se på brystene mine en gang! Ho ene jeg vet opplevde dette sa at hun synes dette var leit, og følte vel det jeg følte at de tråkket veldig over den private grensen! Og ho andre synes det var helt greit.... Jeg skjønner jo at jeg kommer sikkert til å være usikker på hvordan jeg skal gjøre ammingen, men hvorfor kan dem ikke heller forklare meg hvordan jeg skal gjøre det ? Er det "vanlig" at de som lærer oss mammar hvordan vi skal gi brystet vårt til ungen vår liksom bare tar over? Er det flere som synes dette er litt over den private grensen? Noen som har noen tips om hvordan jeg kan få frem dette for de som skal hjelpe meg uten at jeg virker som en bedreviter osv som bare skal klare selv? For det er ikke slik at jeg tror at dette er en ting jeg bare vet, men jeg må si jeg kommer til å føle det ekstremt ukomfertabelt om noen skal driver å "fikle" med kroppen min..... Min venninde som ikke brydde seg om dette, lo litt av meg og synes sikkert jeg var litt rar som synes dette var ekkelt:) Og ho trodde jeg ikke kom til å tenke på det når jeg satt der..... MEN jeg kjenner meg selv bedre enn som så... jeg vet at jeg ikke kommer til å føle dette komfertabelt... Jeg gruer meg
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 24. november 2011 #2 Skrevet 24. november 2011 Jeg slet veldig med amminga i begynnelsen fordi melka kom så sent og brystvortene var helt såre, men opplevde aldri at noen av pleierne gjorde noe slikt. De forklarte og viste så godt de kunne en skal respektere grenser og kroppen til kvinnen, og har vondt for å tro at det er noe som blir praktisert noe voldsomt. Men kanskje lurt å gi beskjed om slikt også så det ikke blir noen missforståelser, en kan ikke forvente at pleierne skal vite hvor grensene våre går
Timalu2012 Skrevet 24. november 2011 #3 Skrevet 24. november 2011 Hei! Jeg slet veldig med Amminga og følte nesten at brystene mine ble allemannseie etterhvert. De kom til og med inn under besøkstiden hvor blandt annet faren min og en kamerat var på besøk og skulle se om ungen ville ta tak i brystet. Jeg er ikke sjenert av meg men syntes det var kanskje litt i overkant. Husker det kom en jordmor som ba meg ta av meg trusa for hun skulle se på stinga og det var en jeg ikke hadde hatt noe med å gjøre. Reagerte mer på det, siden jeg ikke hadde hatt noe å gjøre med henne før. Så tror det kan være greit å si ifra på forhånd hvordan du vil ha det;)
TPK Skrevet 24. november 2011 #4 Skrevet 24. november 2011 Jeg også opplevde dette med at de "tok tak i puppen" (vondt!) og styrte den inn i munnen. Jeg følte dette gikk over grensen, og var ukomfortabel. Men jeg sa ikke noe da... Jeg tror du må si fra tidlig, helst første gang de er inne hos deg, hvis du absolutt vil slippe dette. Men det er nok forskjell på barnepleiere også, ikke alle er like "frekke", Kanskje jeg bare var uheldig.
Dragonfly81 Skrevet 24. november 2011 #5 Skrevet 24. november 2011 eg fekk litt hjelp i starten med amminga, men så vidt eg kan huska trur eg alle spurte eller signaliserte til meg om det var greit at dei tok på brystet mitt. Ikkje ver redd for å gi beskjed iallefall. Dei er nok så vant med å gjera det heile tida at dei gløymer litt ut at det ikkje er normalt for alle å slenga puppene oppi andre sine hender!
Studine mevik Skrevet 24. november 2011 #6 Skrevet 24. november 2011 Bare si ifra til dem på sykehuset. Hver gang det kommer en ny for å hjelpe deg så si det med en gang. Jeg opplevde litt forskjellige varianter av det, noen tok bare tak sånn som du beskriver, mens andre tok seg tid til å forklare og vise hvordan man skulle holde både barnet og puppen. Det medførte jo at de også måtte vise med min pupp, men synes det var helt greit så lenge de forklarte også. Mitt beste tips er å ikke stresse med amminga. Det er få som får det til med en gang. Jeg fikk det ikke ordentlig til før jeg kom hjem, og så var jeg uheldig å bli syk, så jeg mistet alt etter bare noen uker. Bare husk å puste rolig så kommer det sikkert til å gå bra
Endeligtobarnsmamma Skrevet 24. november 2011 #7 Skrevet 24. november 2011 Jeg opplevde aldri at noen tok på puppene mine uten å spørre om lov først, men kan nok tenke meg at enkelte gjør det. For helsearbeidere er jo dette hverdagen og en "pupp er en pupp" hvis du skjønner, ingen big deal. Men som sagt opplevde aldri jeg dette. Derimot opplevde jeg at man etter en fødsel mister litt av disse hemningene rundt egen kropp, puppene mine ble ikke så farlige å vise frem eller la noen ta på, de ble mer matstasjoner enn noe annet
Blessing Skrevet 24. november 2011 #8 Skrevet 24. november 2011 Jeg trodde også at jeg kom til å føle dette svææært ubehagelig men når jeg først satt der i den situasjonen så var det liksom helt greit. Mye av intimgrensa forsvinner iløpet av fødselen for å si det sånn og jeg var så sliten og bare glad for å få hjelp (for amming KAN være forfærdelig vanskelig...) Det er jo fagpersoner som gjør dette hver eneste dag og jeg opplevde at de fleste, nesten alle spurte først om de fikk lov til å hjelpe meg og om det var greit at de tok på brystene mine. Men hvis du føler det like ubehagelig når dagen kommer så hadde jeg bare sagt det på en hyggelig måte at du synes det er ubehagelig og vil gjerne få hjelp uten at de er fysisk. Lykke til!
<3 januar 2012 <3 Skrevet 24. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 24. november 2011 Jeg må nok bare si i fra om at jeg ikke vil at de skal "fikle" på meg:) Det blir som å gå til gynekolog, selvom den ser folks edle deler hver dag så er det mest trolig ikke noen vane man selv har, og derfor bør man som helsearbeider også tenke at ikke alle synes det er ok å bli "invadert" Jeg har jobbet i helsevesenet selv og jeg har prøvd å vise så mye hensyn som mulig for at folk ikke skal føle seg blottet osv:) Det virker som om folk har opplevd litt forskjellig med dette, men ser at det ikke er helt uvanlig, så det tryggeste er å si i fra hvordan men helst vil ha det:) Som noen skrev over, jeg kan heller ikke forvente at de skal lukte hvordan jeg vil ha det:) hehe... Men må si jeg gruer meg litt:)
Underveis --> Skrevet 25. november 2011 #10 Skrevet 25. november 2011 Det er nok ikke uvanlig nei at man har folk klående på brøsta i tide og utide. Jeg villle skrevet det i et fødebrev at du ikke ønsker ammehjelp eller at noen tar på brystene dine uten at du spør eller med din tillatelse (det kan jo hende de ser du eller barnet sliter, men at du selv ikke sier ifra). Og så ville jeg lest den boken du får av helsesøster/jordmor om amming før fødsel ;-)
<3 januar 2012 <3 Skrevet 25. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 25. november 2011 Det er kanskje greit å skrive i fødebrev ja:) Jeg vil ha hjelp, men bare uten at de tar fysisk i mine bryster liksom:) Det er jo helt sikkert best for både meg og junior at han får rett tak:) Og det vet jo de som jobber på føden liksom:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå