Gå til innhold

er det vanskelig å lage ribbe/pinnekjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal egentlig være hos svigers på julaften, men svigermor har ufattelig dårlige bein og jeg synest synd på henne at hun skal stå for all matlaging i år. Vi har også fått en baby som er 5 mnd i juletider og det enkleste hadde vært om vi kunne hatt jula hjemme hos oss så slipper vi å dra med det ene og det andre :) Jeg har lyst å tilby meg å ha julaften hos oss for at det skal bli enklere for begge.

Jeg har aldri laget pinnekjøtt eller ribbe før..er det vanskelig? Jeg har tenkt å øve meg først, men vil gjerne vite hva jeg begir meg ut på? :) Hehe..noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pinnekjøtt er hvertfall enkelt. Vannes ut et døgn før damping. Legges i en stor kjele med rist eller bjørkepinner i bunnen. Litt vann i bunnen og så dampes det i ca 3 timer. Må passe på underveis at det ikke koker tørt.

Ribbe er forsåvidt ikke så vanskelig det heller. Men det var det med den sprø svoren da.

Ribba må saltes og krydres 2-3 døgn i forveien. Når man skal ha den i ovnen må den damper 30-40 min først. Da legger man den med svoren ned i litt vann og dekker til med aluminiumsfolie. Så snur man den og steker til den er ferdig, ca 2 timer.

På matprat.no finner du gode fremgangsmåter for hele julemåltidet.

Lykke til

Skrevet

pinnekjøtt er det letteste du kan lage. det er jo bare å legge det i vann dagen før. ha det i grype med rist eller bjørkepinner i bunn. la det dampes i 3 til 4 timer til "kjøttet slipper bena" som min mor pleier å si. så er det klart:)

du må bare passe på at det hele tiden er vann under rista eller bjørkepinnene:)

dette klarer du LETT! :) lykke til

Skrevet

når du lager pinnekjøtt..

det står på pakken om du skal vanne ut kjøttet eller ikke..

men du leggen enten en rist eller pinner i bunnen av kasterollen. så fylle du vann til toppen av pinnene og legge kjøttet på. vannet skal ikke røre kjøttet. når vannet begynner og koke skrur du ned varmen. så må du sjekke og etterfylle vann. det skal koke i ca 2/3 timer. du ser at kjøttet er ferdig når det detter ifra beinet.

så tar du det ut og legger det på en rist og setter det på varmluft i ovnen i fem min ;) oven varmes opp til ca 200 grader før du har kjøttet i ovnen.. så har du potet og kålerabistappe til :D

ribbe..

du tar opp ribben dagen før, sett den på et kaldt rom og la den tine! så når den e tint. kan du skjære snitt i svoret og ha salt og pepper på. gni det inn i svoret. du skal også legge en juptalerken i bunn av steke panna. vist du ikke har en sånn greia man steike ribbe i. legg ribba oppå tallerken med svoret opp. ha i grønnsaker og løk i bunnen og vann. så har du fole oppå. setter den i oppvarmet ovn på 200 grader i en halv time. så tar du ut ribba og tar av folien. skru ovnen ned til 150 grader. så kan du ha vann i av og til, vist du ser at det blir lite. husker ikke hvor mange timer den skal stekes. men på slutten skrur du opp ovnen til 225 grader til svoret er blitt sprøtt.. pass på ribba, før den svis fort.. du kan bruke vannet/kraften i panna til og lage saus. da tømmer du det over i en kasterolle og dekker mel på toppen. la melet synke ned i vannet før du rører rundt. så har du i en pakke fløte.

lykke til med kokinga :D hilsen 23 år gammel hobby kokk ;)

Skrevet

Tusen takk for svar :) Svigers pleier å ha ribbe på julaften så jeg må vel prøve meg på den..hehe.

HI :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...