Gå til innhold

Naboen har over flere år kastet hageavfall mm inn på min eiendom

Anbefalte innlegg

Skrevet

uten å spørre meg først. Det er på et sted jeg ikke ser til daglig og har sånn sett ikke vært til sjenanse, men nå begynner de å ta seg vell mye til rette. De har begynt å lagre veden sin på min eiendom, de har satt bil og båt der og det ser generelt rotete ut i prosessen har de også "kommet til å rive ned et gjerde som sto noen meter inn på min tomt. I og for seg plager ikke dette meg i dag, men jeg er redd for at de om ytterligere noen år skal påstå at det er deres rett og at de har hevd på å bruke området. I tillegg er jeg grundig irrotert på folka for tiden av grunner som ikke hart noe med dette å gjøre.

Kan jeg be dem rydde få sine ting inn på deres egen tomt, fjerne hageavfall og rot og holde seg på egen tomt for fremtiden? De har ikke plass til tingene inne på egen tomt. Min eiendom er delevis et lite skogsfelt. Hvor lang tid bør jeg gi dem på å rydde og hva gjør jeg når de ikke følger opp?

Skrevet

Ja, det syns jeg du kan be dem om. Makan til frekkhet. Er jo ikke ditt problem at de ikke har plass til sine ting på sin egen tomt. Da må de rett og slett kvitte seg med noen ting..

Nå ble jeg irritert på dine vegne :P

Skrevet

Eventuelle måter å takle dette på, kan være å

*skyve mest mulig tilbake igjen til dem

*legge båten eller bilen deres ut for salg siden de har gitt det til deg ved å sette det på din tomt

*bygge opp et nytt og dyrt gjerde

*sette gamle hvitevarer på deres eiendom

*få bilberging til å frakte vekk en eierløs, feilparkert bil

*ta veden deres inn i huset ditt og bruke den, siden de har gitt den til deg

Skrevet

Man har ikke lov til å ta noen ting som man vet tilhører andre selv om det er satt igjen på din eiendom eller i ditt hus.

Skrevet

Gi dem beskjed gjerne skriftlig om at de ikke har bruksrett på din tomt og du ber dem om å fjerne det som er deres innen og en dato. og om ikke båt og bil er fjernet innen den datoen vil du få det tauet vekk og det blir på deres regning.

Og det samme gjelder ved og annet som de har satt på deres tomt.

Noen mennesker tar seg bare til rett og fordi du ikke sier fra tar de seg bare mer og mer til rette. Du må si fra.

Og du må følge opp det du sier. Deretter ville jeg satt opp gjerne et høyt gjerdet for å markere hvor tomten går.

Skrevet

Kanskje de ikke vet at det er del av din tomt, siden noe av den går inn i et skogsfelt? Eller så ser de at du ikke reagerer ved å si i fra og tar seg derfor mer og mer til rette. Du bør si i fra, de kommer nok bare til å fortsette som i dag da de ser at det funker kjempefint.. Ta en uformell prat med dem at det er faktisk din tomt og at du vil gjerne disponere den slik du selv vil. Gi dem et par uker til å få raske med seg tingene sine. Hvis det ikke gir resultat kan du sende brev til dem, evt vise til tomtegrenser, og skulle de bli vanskelige så må du vel koble inn en tredjepart. Men er det greie naboer så holder det vel med en prat.

Skrevet

Det er ikke greie naboer. Spessielt hun er psykisk ustabil og er på kant med flere naboer allerede. Når hun er dårlig snuser hun rundt og anmelder folk for de merkligste ting, sender formelle klager til vellet og skriver avisinlegg. Selv om hun juridisk ikke kommer noen vei skaffer hun folk masse problemer. Innimellom kan hun virke helt normal.

Jeg har foreløpig ikke vørt i noe klammeri med henne personlig, men jeg vet at om jeg gjør den minste "feil" kommer hun til å gå inn for å gjøre livet surt for meg og fammilien i lang tid. Derfor har det vært lettest å overs det meste så lenge det ikke får for store konsekvenser, men nå ser det ut som om det ikke går lengre.

HI

Skrevet

skrivet brev til de. gå på døra og levere det. gi dem en frist på f.eks 1 uke. før det blir hentet og tauet bort.

gi klar beskjed om at dette er din tomt, tilfelle de ikke vet dette.

hadde jeg opplevd slik hadde jeg blitt sinna.

mine naboer ordner ikke i hagen sin. klipper ikke gress, alt gror igjen.

Skrevet

Javisst, for det finnes jo ikke enklere måter å gjøre det på. Nei, finn fram kanonene med en gang =P Du får gjøre dem oppmerksomme på at det står på din eiendom og at du ikke ønsker det der. De har holdt på i årevis uten at du har sagt noe, er det rart de tar seg til rette? ...snakk om å ta hele hånda,... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...