Gå til innhold

Naboen har fått skriftlig fra kommunen de skal få gå gjennom min eiendom og at jeg skal lage port i mitt gjerde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen har fått skriftlig fra kommunen de skal få gå gjennom min eiendom og at jeg skal lage port i mitt gjerde. Dette skjedde vist for et halvt år siden, men ingen har sakt noe til meg om saken før naboen nå dukker opp med brevet. Ingen i kommunen vet noe mer om saken og hun som har skrevet brevet er i permisjon.

Jeg har ikke noe ønske om noen permanent sti selv om jeg har stor tomt, men hva gjør jeg?

Skrevet

Du sender en skriftlig klage og ber om et utfyllende svar. At hun som skrev vedtaket er i permisjon skal ikke ha noen betydning, noen andre må overta saken.

Skrevet

Du protesterer, selvfølgelig!

Naboen kan ikke bare komme til deg med "et brev fra kommunen". Kommunen må nok varsle deg også, gitt, og da har du selvfølgelig klagerett.

Hva slags begrunnelse har naboen din for å få ha sti over din tomt, da? Det _kan_ skje at gamle ferdselsårer, som f.eks. stier, skal holdes åpne, selv om de går over privat eiendom.

Skrevet

Hadde det sett ut som et formelt brev, med saksnummer ol ville det vært enklere, men dette er bare en mail fra en i kommunen til en privatperson der det står at naboen kan gå der og at det skal lages port. Det er ikke henvist til hverken lover regler eller noe annet. Lager jeg da bare en like uformell protest og sender den til kommunen uten å merke hverken med saksnummer, etat, eller noe annet?

HI

Skrevet

De har gått der i noen år som en snarvei. Det kan de fortsatt, bare 20 meter til siden, men etter at en vei ble lakt om ble det også flyttet et gjerde.

De har ingen hevd på å gå der (etter min mening, og jeg tror jeg har rett), det er ikke noe gammelt veifar eller liknende og jeg har aldri gitt dem noen tillatelse til å gå der.

Naboen selv bruker ingen argumenter annet enn å si at de "har rett til det". Jeg fatter bare ikke hva kommunen mente med å sende dem det brevet uten at noen har tatt seg bryet med å snakke med meg.

Blæh!

Skrevet

Den kan hende det foreligger en tinglyst rett til vei eller ferdsel over din eiendom. Om dette er tilfelle er iallefall noe du kan undersøke med kommunen.

Hvis det er tinglyst veirett eller ferdsel, han du ikke stenge igjen denne muligheten med gjerde, og det er da rett at du må ha f.eks port.

Skrevet

Nei, det finnes ingen tinglyste rettigheter eller avtaler som ikke er tinglyst for den del. Etter den nye friluftsloven har de nok en viss rett til å gå i området så lenge det ikke er i konflikt med min bruk, men de har ingen rettigheter utenom det og ingen har heller henvist til noen slik rett. Jeg tror rett og slett det må være en ansatt i kommunen som har vært i ørska da hun skrev.

HI

Skrevet

Sikker på at det ikke er en naboen kjenner som har skrevet dette? Kanskje bare som svar på en privat mail, og ikke ment til å brukes som noe offisielt dokument?

Her mener jeg det er opp til naboen å bevise at han har rett. At det er han som må dokumentere dette (på rett måte). Ikke din jobb å motbevise en "privat mail".

Skrevet

En mail er vel ikke et offentlig dokument så om de har en mail som sier dette skal ikke du bry deg om.

De må skrive en søknad til kommunen og de vil få et skriftlig svar det skal i tillegg gies beskjed til deg om søknaden slik at du kan komme med din side i saken.

Og ved en bestemmelse skal det sendes ut skriflig svar som kommer i postkassen ikke på epost og den skal komme til dere.

Hva naboen får på mail trenger ikke du forholde deg til.

Jeg vil tro at enten har de sent en forespørsel i forhold til dette og fått svar på hva som kan bli utfallet. men det trenger ikke bli det først må en søknad inn fra naboene sin side.

Eller de har bare skrevet det hele selv.

Det er utrolig lett å forfalske eller forandre på en epost før den skrives ut

Skrevet

Det er ingen forfalskning. Mailen er registrert hos kommunen som "utgående post". Jeg fant den via kommunens hjemmesider, men jeg finner ikke noe om i hvilken sammenheng den er skrevet. Det finner ikke noen i kommunen heller sån i første omgang i hvertfal.

Dert kan vel ikke være noen klagefrister å forholde seg til når ingenting har blitt sendt meg?

Skrevet

Nei det er ikke noe klagefrist å holde seg til i en sak du ikke er informert.

Du har ikke gjort noe galt og du kan ikke forholde deg til informasjon du ikke får. Og du skal ikke forholde deg til informasjon som kommer gjennom naboen den skal komme direkte fra kommunen.

Jeg kan forsåvidt fortelle deg om en sak der jeg bodde tidligere hvor jeg sto som en av mange på andre siden :)

Det hadde i mange år gått en sti fra et nyere byggefelt til det gamle som kortet ned gåturen til sentrum med 25 minutter. Denne stien kom opp i enden av en blindvei. mannen som bodde i enden av denne blindveien fikk kjøpe et stykke land av kommunen som lå på andre siden av denne veien. Han eide altså ikke veien som lå mellom tomtene men tomt på ene siden og et lite areal på andre siden av veien. Det sto i papirene han fikk med tillatelse til å kjøpe at han ikke har lov til å blokkere stien og hindre at mennesker går der.

Allikevel satte han opp et et to meter høyt gjerde som gikk fra ene siden av tomten sin, forbi veien og over til andre siden. Det var ikke mulig å gå rundt dette gjerdet.

Det ble sendt klage fra oss som bodde i det nye feltet. Vi vant fram gjerdet skulle fjernes.

Mannen nektet. Når jeg flyttet fra området 3 år etter gikk saken fortsatt, gjerdet sto der fortsatt. mannen hadde ikke fått bot eller annet fordi han nektet å fjerne det og kommunen hadde ikke tatt på seg å gjort det for han. Det var papirmølle og ikke noe annet.

Så du trenger nok ikke bekymmre deg så veldig her

Skrevet

Som andre har sagt - en mail til en av partene er ikke et gyldig dokument når det gjelder rett til å kreve ferdsel eller at den andre skal sette opp en port. Si at naboen må sørge for et vedtak fra kommunen på dette. I følge forvaltningsloven medfølger det en klagerett på slike vedtak. Altså - naboen må ha et vedtak, du kan klage og først når klagen er avvist kan naboen kreve.

Skrevet

På min kommunes hjemmeside kan man enkelt finne alle dokumenter som er tilknyttet en sak - se om ikke det er mulig der du bor også. Svært enkelt å finne alle dokumentene når man først har funnet ett her ihvertfall :)

Skrevet

Det skal i teorien være enkelt her også, men hverken jeg eller vikaren til hun som har skrevet brevet finner noe mer som omhandler dette. Det er mange brev til og fra naboen min, men de fleste er "unntatt offentligheten" og da er jeg jo like langt.

Jeg får hamre ned et brev til kommunen der jeg stiller meg uforstående til brevet og gjør oppmerksom på at jeg ikke er informert og ikke vet hvilken begrunnelse de skulle ha for å kreve rett til å gå der, samt at jeg ikke ønsker noen permanent sti eller noen port. Får håpe det holder og at det ikke skjer mer i saken da.

Skrevet

syns dette høres merkelig ut. man kan da ikke lage sti på andre sin eiendom.

du skriver at så lenge du ikke bruker delen av tomten til noe så skal det ikke være noe problem. sett opp et lite utehus, vedbod. midt der de ønsker og lage sti. trenger ikke søke kommunen om det er mindre enn 15 kvm..

men her burde du slå hardt tilbake mot kommunen, at du ikke er informert, og at informasjon holdes sjult for deg.

krev og få se og lese alt som har med dette og gjøre.

syns det er rart kommunen kan godta noe slik uten og ha pratet med deg først.

har du facebook og vet hva naboen og saksbehandler i kommunen heter. søk opp. de om de er familie, eller venner.

da har du mer og si mot denne saken, at det ikke var en nøytral part som tok saken.

Skrevet

Synes det er rart at kommunen har tillatt andre å gå igjennom din eiendom,at du må lage port.Hvem er det som skal betale for det da?Så lenge dette ikke er en sak som du har fått brev om høres det helt feil ut for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...