Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter.

Jeg lurte på om dere kan hjelpe meg med en sak? Jeg har fått påvist nedsatt glukosetoleranse ved at jeg tok en glukosebelastning. Dette var sist uke og jeg var hos legen for noen dager siden og fikk beskjed om at jeg må begynne å måle blodsukkeret mitt hver morgen før frokost, altså fastende også 2 timer etter hovedmåltidet, og passe på at det ikke går over de normale grensene.

Det som er problemet er at jeg har glemt hvilke verdier som jeg skal ligge under :o/ Tror ammetåka har starta alt, men når jeg da ringte legekontoret så var legen selvfølgelig ikke til stede. Så jeg snakket med en av de damene som jobber der, og hun sa at fastende blodsukker skulle ligge under 5,5, har lest på nettet at alle andre sier under 6. Også spurte hun om hva blodsukkeret mitt lå på 2 timer etter hovedmåltidet og da sa jeg at den lå på 6,3 og det sa hun var litt høyt.. Har også lest på diabetiker sider at om det ligger under 8 så er det bra..

Blir veldig forvirret nå og ble bare mer forvirret av hun dama på legekontoret så sa at legen min måtte kontakte meg, men veit ikke når hun er tilbake på jobb, så jeg lurte på om det var noen andre der som går gjennom det samme og vet hvilke verdier jeg skal forholde meg etter?

Merker jeg bare går å tenker på dette nå og får ikke ro i kroppen….

Skrevet

Hei, jeg har fått beskjed fra sykehuset at blodsukkeret skal ligge mellom 4-6 fastende og under 8 2timer etter måltider. Det er i hvert fall det indremedisineren min sier.

Så i følge han er 6,3 helt fint etter et måltid.

Skrevet

Tusen takk :)

Det er det jeg har lest også ser du, så da synes jeg det var så merkelig at 6,3 skulle være høyt...

Dårlig gjort av de damene på legekontoret å skremme meg sånn!!

Da kan jeg endelig puste ut og fortsatt spise god fiskemiddager fremover ;o)

Skrevet

Heisann,

I mitt skriv fra Haukeland står det at jeg skal ha under 6 før måltid og under 7 1,5 time etter måltid. Jeg har vært til oppfølging et par ganger på poliklinikken på Haukeland, men siden jeg stort sett ligger under dette så skal jeg nå bare følge med selv og ringe om jeg får flere målinger over 7 etter måltid i løpet av en uke. noe jeg heldigvis ikke har. Masse lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...