Gå til innhold

Hvordan overtale gubben..

Anbefalte innlegg

Har så lyst å oppkalle ungen vår dersom det blir gutt, etter min Bestefar Som het Anton. Bestefaren min gikk bort når jeg var 12 år, og har betydd svært mye for meg.

Samboeren min synes ikke det er noe fint navn, og vil ikke kalle ungen dette.

Noen som har greid å omstille /overtale sin kjære til et navn de i utgangspunktet ikke ønsket? Eller er det ordtlig dårlig gjort?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143814048-hvordan-overtale-gubben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anton er et fint navn - og jeg tror det kommer til å bli mer og mer populært. Det er kanskje best å ha det som mellomnavn hvis dere ikke blir enige i det hele tatt?

Jeg har greid å overtale gubben til å godta et ordentlig "sært" navn. (Sa det ikke blir noen unger hvis ikke barnet kan hete det!)

Ja, Jeg tror også det kommer til å bli mer populært. Håper kanskje han venner seg til det på et par måneder. :-) Er jo et godt gammelt Norsk navn. (synes jeg:-)

Ang. som mellomnavn så har familien til samboeren min tradisjon at førstefødte sønn får mellomnavn Nikolai.

Så jeg forsøker å overtale han at gutten skal hete Anton Nikolai.

Selv synes jeg Anton er koselig, Nikolai også. Anton Nikolai er bra!

Men mine meninger er jo helt irrelevant. Det er derimot ikke meningene til kjæresten din. Det å prøve å overtale han synes jeg er dårlig gjort. Det er jo like mye hans navnevalg som ditt, og dermed like mye hans rett til å velge et navn han liker. Liker han det ikke, så må dere rett og slett finne et annet - så enkelt er det :-) Når det er sagt så forstår jeg veldig godt at det er kjipt å gi slipp på det navnet en virkelig liker og som også betyr noe for deg, men sånn er det av og til...

Annonse

Jo, forstår hvordan du tenker veldig godt. -at det er dårlig gjort å overtale..

Er bare litt vanskelig for oss å bli enige da vi har veldig forskjellige meninger når det kommer til navnevalg. Han vil gjerne at barnet skal ha et vanlig (mye brukt) navn. mens jeg ønsker at barnet skal få et navn som betyr noe for oss og som ikke er så veldig vanlig. Altså må nesten en av oss "tape" denne navnedebatten. (og jeg håper helst at det ikke er jeg:-P)

Huff, synes Anton er så tungt og lite pent navn, vet jo det er mange som bruker det om dagen. Så mao jeg skjønner mannen din;)

Når det er sagt, hvis dette er veldig viktig for deg, så forklar nettopp det til mannen din. Jeg gjorde det og vi byttet navn etter 5 mnd. - slo meg ikke til ro med førstevalget.....

Ja, vet det er mange som synes navnet ikke er så fint. men det er et navn som er lite brukt og betyr mye for meg.

Håper på en måte han endrer mening og blir like glad i navnet som meg. Ønsker jo ikke han skal være missfornøyd med navnevalget.

Annonse

Håper han liker navnet når han får "smakt" litt på det. Jeg synes ikke Anton er tungt. Det er greie vokaler og 2 stavelser. (Det er de enkleste navnene å uttale, synes jeg).

Det eneste som kan være litt negativt er at Anton slutter på n og Nikolai begynner på n. Så da blir det to N-er etter hverandre. antoN Nikolai.

Gi han litt tid uten å mase for mye. Gutten vår er kalt opp etter min bestefar og mannen likte ikke navnet i utgangspunktet. Etter han fikk tenkt på det noen mnd ble det favoritten hans og han bestemte at vi skulle ta det selv om jeg ble litt i tvil ;)

Jeg brukte å kalle babyen i magen for navnet innimellom mens mannen hørte det, men tror ofte det kan virke litt mot sin hensikt selv om det ikke gjorde det her..

Nei, du har rett, det er ikke Norsk. (det visste jeg egentig) men det ble mye brukt i norge i "gamle" dager .

- Anton er et mannsnavn avledet av det romerske slektsnavnet Antonius. Navnet stammer muligens fra det greske ordet ánthos, «blomster».

Navnet er kjent i Norge fra 1500-tallet. Anton var blant de mest populære døpenavnene i Norge på slutten av 1800-tallet, men ble mindre brukt utover 1900-tallet.

Kan rett og slett ikke la dette forslaget stå uimotsagt. Anton og Antonio er så forskjellige som navn som det er mulig å bli! Mens Anton er staut og manndig og koselig, er Antonio et fløtepusnavn av dimensjoner, og veldig "latino-lover". I mitt hode blir ikke det opkalling i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...