Gå til innhold

Innføring av fast føde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som fullammet. Hvor gamle var babyene deres da dere innførte fast føde? Startet dere med grøt eller grønnsaker? Evt hvilket merke på grøt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg startet med most banan, 1 ts eller to i starten, da junior var ca 4 mnd. I ettertid lærte jeg at banan kan gjøre de tregere i magen, men det var ikke noe problem hos oss.Prøvde også med litt most avokado sammen med banan, og litt most potet blandet med enten kokt vann eller mm. Gikk etterhvert over til litt grøt (Holle hirsegrøt, fordi den er glutenfri og ser for meg at den er snillere mot magen i starten). Begynte med noen få ts, og økte på etterhvert som jeg så at magen hans tålte det.

Skrevet

Jeg begynte med fast føde for etpar uker siden, og babyen min er straks 4 måneder. Startet forsiktig med risgrøt fra Holle, bare utblandet med vann, slik at babyen min skulle få kjenne på noe annet enn bare flytende føde. Men hadde veldig lyst til å prøve gode grønnsaksvarianter, og lagde derfor mos av søtpotet utblandet med morsmelk, som ble veldig godt mottatt! Gulrot var ikke så populært, men prøver igjen senere. Det som har slått ann til de grader er avocadomos (avocado, bittelitt rapsolje og litt mme-pulver først most deretter blandet med stavmikser slik at det får en myk, kremaktig konsistens), det har jeg gitt babyen min tre kvelder på rad og det har fantastisk innvirkning på både humør og innsovning! Babyen min våkner likevel hver 3. time for å spise, men det virker som han sover tyngre og bedre nå. Grønnsaksmosen eller grøten har jeg gitt som formiddagsmat og som nevnt avocadoen til kveldsmat, ellers ammer jeg resten av døgnet. Ble veldig inspirert av en god blogg med mange gode oppskrifter, som jeg anbefaler på det sterkeste: http://barebarnemat.blogspot.com/

Dessuten er en stavmikser gull verdt å inneha!

Skrevet

Min var nærmere 8 kg da han var 3,5 måneder :)

Skrevet

Jeg begynte med grøt forrige mandag og lillesnuppa er 4 mnd imorra, mandag. Ho har plutselig fått puppenekt så har kuttet amminga bortsett fra på natta, da vil ho ha puppen. Jeg begynte med Nestle sin grøt, den ris og havre er det vel? Har gitt ho litt og litt, litt mer for hver dag egentlig og idag spiste ho en full porsjon. Ho ha vært dårlig til å gå på do så har blandet malt i grøten og av og til i mme som ho får på flaske og d hjelper godt på avføringa. Kokte opp noen svisker som jeg blandet i grøten her den ene dagen men d ble veldig dårlig mottatt av magen hennes. Ho hadde skikkelig vondt og var utrolig sutrete hele dagen. Så d kuttet jeg etter to ganger. Ellers tror jeg jeg begynner med en ny type grøt imorra. Helsesøster sa at jeg burde gi den grøten jeg har gitt nå på kvelden (har gitt den på tidlig formiddagen nå i tilfelle ho skulle få vondt i magen sånn at ho kan bruke dagen på det og ikke natta) og innføre ny grøt på formiddagen. Så da gjør jeg det. Begynner med litt grønnsaker, frukt litt etterhvert.

Mi tulle veier rett over 7 kg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...