Gå til innhold

Dere som ammer (spørsmål om pumping) :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann..

Lurer på hvordan dere gjør det i forhold til å pumpe ut melk som skal fryses. Jeg tenkte å begynne å pumpe ut litt hver dag slik at jeg en dag i fremtiden kan ta meg en venninnetur på byen ;)) Når på døgnet er det best å pumpe syns dere? Og hvordan vet man hvor mye en skal beregne på ett måltid på babyen? Ny på dette her da snuppa kun er 6 uker.. Håper på masse lure svar fra dere som er mer erfarne :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var vanskelig å vite hvor mye jenta spiste til hvert måltid, så jeg passet alltid på å tine opp mer enn hva jeg hadde behov for. Så kanskje du kan beregne 150 ml pr måltid? Spørs når i framtida du har tenkt deg ut :)

Jeg pumpet på kvelden, fordi da hadde hun lengst opphold mellom måltidene. (Som førstegangs var jeg redd det ble tomt... hehe) Men det sies at man har mest melk på morgenen, så du kan jo prøve deg fram.

Pump etter frokosten til babyen, feks :)

Lykke til og kos deg på byen når den tud kommer!!

Skrevet

Hei, det er best å pumpe om morgenen, for da har du mest melk. Det er vanskelig å vite hvor mye babyen din drikker til hvert måltid, men 100 ml bør du i hvert fall ha. Det er nok lurt å fryse ned i små porsjoner så det er enkelt å ta opp passende mengder når det trengs, og mindre porsjoner tiner fortere også.

Ellers bør du teste at babyen din faktisk liker den frosne melken før du fryser ned masse av den, endel som fryser ned melk får nemlig rar lukt og smak (litt som gulp) av melken. Det er ikke farlig, men det er ikke alle babyer som liker det... Se http://ammehjelpen.no/artikkel/40/Smak-pa-morsmelken for mer informasjon om dette.

Skrevet

Tips: rett inn i fryseren etter du har pumpet, ikke ha det i kjøleskapet først. Lettere at det får usmak om det har stått i kjøleskap før frysing er min erfaring.

Skrevet

Pumper alltid om morgenen etter første amming. Da er produksjonen høyest og det "fyller" seg fort opp igjen. Jeg pleier å ha ca 50-60 ml i hvert beger. Går fortere å tine små porsjoner og pleier å ha 2 beger i hver flaske.

enig med hun over her, putt raskt i fryseren! Min melk blir veldig fort sur om den står i kjøleskap.

Skrevet

Pleier å pumpe på morgonen etter en varm dusj, da får jeg ut mest=) husk å sette dato på burkene slik at du kan ta den eldste først når du skal gi hun flaske. Hvis babyen sover å det går litt treigt så pleier jeg å se på bilder av lillan da kommer melka =)

Lykke til!

Skrevet

Her var det mange gode råd! :o)

Hva oppbevarer dere melken i? Ser det står beger i ett av innleggene, hvor får man kjøpt de?

Skrevet

Avent sine får du på barnas hus for eks. - sikkert også på nett. de er greie synes jeg også til barnemat på tur- vet ikke hvilken pumpe du har men alle pumper har "sine" begere som du får kjøpt i tillegg. Du kan jo også tar avent flasker med lokk på.

Skrevet

Tuuuusen takk for masse bra tips folkens :) Nå skal det pumpes til den store gullmedaljen ;) hihi..

Og du som lurte på hvor man kjøper de begrene, jeg kjøpte dem (avent) på apoteket, rett og slett geniale! :)

Jeg har allerede pumpet meg (fryst ned og tint opp igjen etter noen dager) og gitt det til snuppa med flaske og det gikk heldigvis fint, hun nølte ikke med flasken en gang :) Så nå må bare frysen fylles så mor kommer seg ut av hus etterhvert :D

Skrevet

begerne kan også kjøpes på ellos.no :-) lit billigere også.. Og om du fullammer, så vil jeg personlig råde deg til å gi henne en flakse inni mellom også, gjorde selv tabben med å glemme å øve på det, så når jeg endelig skulle ut å kose meg litt for meg selv uten hene, så var det fullstendig nekt! Ville absolutt ikke ha flaske, selv om hun hadde tatt den fint da hun var litt mindre ;-)

Skrevet

Når bør man begynne å øve på det? Min jente er 3 uker gammel, veeeeldig glad i melk og pupp så det frister å starte i det små med flaske allerede nå. For tidlig?

Skrevet

Jeg ville ha ventet litt til.... i tiiiillfelle barnet blir sugeforvirret. Kan i værste fall risikere at hun bare vil ha flaske etterpå og ikke pupp (da babyer ikke må jobbe så mye for å få ut melka fra flaske i forhold til puppen)

Skrevet

Takk for tips :) Skal fortsette å øve med flaske innimellom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...