Gå til innhold

Fødsel... how to??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist lå jeg med sterke rier i 19 timer uten fremgang, og det endte i hastesnitt. Håper virkelig jeg får født normalt denne gangen :) men aner ikke hvordan og hva jeg kan gjøre for å få det til :P

Jeg vil ikke og kan ikke ha epidural, fikk allergisk reaksjon sist og verken jeg eller legen tørr igjen :) hvilke alternativer har jeg til smertestilling? og hvilke funker/funket på deg?

Jeg er generellt livredd for fødselen... redd for å måtte ligge like lenge som sist med så sterke rier. er det noen stillinger, noe jeg kan gjøre for å få fødselen til å gå raskere?

Og ikke minst hvilke stillinger er best å føde i når en har bekkenløsning? kommer ikke til å klare å ligge på ryggen i senga :)

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Håper du får føde normalt denne gangen og uten komplikasjoner. Jeg hadde ikke epidural sist og kommer til å prøve uten denne gangen også. Jeg fikk varme omslag på ryggen og lystgass. Satt lenge i badekar i starten og det var deilig. Prøv å stå på alle fire i senga når du føder. Det er en bedre stilling for bekkenet og det skal også være lettere i forhold til å få ungen ut. Litt usikker på hvorfor, men tror det har noe med tyngdekraften å gjøre. Jeg vet det er noen smertestillende du kan få også som ikke varer så lenge som kan hjelpe deg å slappe av litt hvis fødselen blir veldig lang.

Skrevet

Tusen takk for svar :) sikkert litt merkelig innlegg, men merker jeg lurer på mye mer denne gangen enn sist :)

Skrevet

Jeg var for godt i gang med min fødsel og fikk dermed ikke epidural. Jeg fikk da spinalbedøvelse istedet og det funka veldig bra. Sovnet mellom riene, men du kjenner jo selvfølgelig pressriene mye sterkere enn med epidural. Det hjalp meg mye iallefall. Lykke til!:)

Skrevet

Varmt bad, varmeflasker, steriltvannprapler (tror jeg det heter..;)) og akupunktur. Ikke alle sykehus har lystgass.

Jeg syns varmeflaske nederst i ryggen, og gjerne en fremme samtidig, er godt og ber mannen presse de mot når riene kommer. Kombinert med massage innimellom. Steriltvannspapler svir med en gang, men jeg syns de tar toppene på de værste riene. Akupunktur har jeg litt delt erfaring med.. syns nålene kunne være mer i veien enn jeg følte de hjalp.

Har også hørt at å føde på kne er en god stilling for noen, men har ikke prøvd det. På min første fødsel satt mannen min bak meg i sengen, veldig grei stilling, men hadde ikke bekkenplager så vet ikke hvordan det blir. Lykke til!

Skrevet

ps. i forhold til lange fødsler kan jeg ha mer tro på akupunktur i forkant av fødsel, jeg følte jeg hadde mer effektive rier sist fødsel og hadde da gått til akupunktur 3-4 behandlinger. Ellers kan det hjelpe å komme seg opp og gå eller henge litt i prekestol.

Skrevet

Hei Solstråle,

Min første fødsel var identisk med din - bortimot et døgn med rier, uten at det skjedde noe mer. Endte i hastesnitt da babyen ble ganske stressa.

Ved min andre fødsel var de oppmerksomme på hva som skjedde første gang, og da det ikke skjedde noen framgang etter 10-12 timer med sterke rier, ble det hastesnitt da også.

Så denne gangen har jeg ikke noe valg - men keisersnittet blir ihvertfall planlagt denne gangen.

Jeg ønsker deg lykke til - jeg er sikker på at de vil passe ekstra godt på deg pga det som skjedde sist, og dersom du ikke får god framgang, gjør de kanskje med deg som med meg!

Skrevet

Jeg kan heller ikke få epidural og har kraftig bekkenløsning. Har vært til fødselssamtale til jordmor på sykehuset for å snakke om og "planlegge" fødselen i forhold til dette, og vi endte opp med følgende;

Av smertelindring så anbefalte hun lystgass og fentanyl + at det er satt opp at jeg ønsker badekar i åpningsfasen. Er bare ett badekar på sykehuset her, men ellers gjør visst en varm dusj mye av samme nytten. Hun sa også at pudendal blokkade (kanskje ikke helt rett skrevet...) var et alternativ når babyen skulle ut - men har lest litt ymse historer om det på nettet... :S

Ang fødestilling sa hun at den beste fødestillingen normalt ved kraftige bekkenplager var sideleie. Også å stå på¨alle fire/henge over sengas oppslåtte rygg var en bra stilling pga tyngdekraften, men siden jeg fødte veldig raskt sist og dermed måtte klippes + revnet mente hun det kanskje ikke var så lurt for meg akkurat når babyen skulle ut i alle fall.

Lykke til! Kjenner meg igjen i det du skriver om å lure på mye mer denne gangen - i tillegg til at jeg bekymrer meg litt mer for alt som kan gå galt merker jeg... Men men, andre gang skal jo normalt gå lettere, og jeg hadde en grei og rask fødsel sist, så krysser fingrene :)

Skrevet

Jeg hadde en enkel og grei og nokså rask fødsel, og vet godt jeg er heldig.. Men det var et par ting jeg gjorde i forkant som kan være til hjelp:

Fra ca. uke 30 masserte jeg mellomkjøttet jevnlig med fødselsforberedende olje, noe som skal redusere sjansen for å revne.

De siste ukene før fødsel gikk jeg til akupunktur. Egentlig litt for sent, for jeg gikk ikke før jeg begynte å bli desperat etter at jeg ble sofaliggende pga bekkenplager. Jeg mener å huske fysioterapauten sa det var lurt å dra fra uke 36-37 eller så.

Jeg brukte ganske lang tid før jeg dro til sykehuset. Jeg dro ikke før riene var tette og ganske vonde. På den måten kunne jeg og kjæresten min slappe av mellom takene, vi så på film og vi hadde en veldig fin dag tross fødsel. Er ikke sikker på om det blir likt neste gang. Det gikk nemlig to timer fra betalt parkering på sykehuset til lillemor var i armene våre... og det er litt lite margin. :-)

Jeg kom meg gjennom fødselen uten noen annen form for smertelindring enn badekar. Det var ikke fordi jeg prøvde å være tøff, men bare fordi det gikk så fort at jeg ikke hadde mulighet... De gir nemlig ikke medisiner som kan sløve rett før den siste fasen av fødselen.

Fødselen er forskjellig for alle, og det er jo ikke sikkert det som har hjulpet meg hjelper deg... men kanskje det er verdt et forsøk? Jeg ønsker deg lykke til og håper du får en finere opplevelse denne gangen.

Skrevet

Tusen tusen takk for svar alle sammen :) godt med litt råd :) nå vet jeg hvertfall litt mer om hvilke mulighter jeg har :) satser på at lillemor vil ut kjappere enn storebroren :) gullkorn fra min mann i går: jeg gleder meg sånn til hun kommer, men jeg synes du kan føde litt raskere denne gangen. :P

Skrevet

jeg var veldig bevisst på å være aktivt med på å hjelpe den lille ut ved min første fødsel, og er veldig glad jeg gjorde som jeg gjorde, fødselen var over på 3 timer etter det først var konstantert 0cm..

prøv å stå og gå, det er ikke behaglelig, men det krymper ned på tia! :)

Skrevet

Få deg en fødselsforberedende samtale! Gå igjennom punktene fra forrige gang som du ikke vil se en repetisjon av. Jeg har også punkter ved min forrige fødsel jeg ikke vil ha en gang til, og har bedt om en samtale på sykehuset før fødsel. Har ikke fødselsangst, men liker overhode ikke tanken på at jeg skal være "ukjent" for sykehuset når jeg ramler inn døra i (forhåpentligvis) fødsel.

De vil kunne informere deg på en god måte hva slags smertelindring de kan tilby og hva du kan forvente dersom gitte senarier skulle oppstå. For meg er det f.eks. viktig å få saklig informasjon hele veien. Jeg skal ikke "dilles" med eller "peppes opp". Jeg blir bare hissig av slikt ;-) Jeg vil heller ikke få statistikk slengt i trynet når jeg er sliten og kommer for hjelp. Alt slikt vil jeg ha avklart på forhånd.

Jeg hadde bekkenløsning sist også, og hadde ingen problemer med å ligge i senga hele fødselen (igangsatt og koblet til ledninger og greier, så måtte fint være der ;-). Jeg lå mest på siden husker jeg. Det skal visst være en grei måte å føde på om man er veldig plaget. Dette kan de også planlegge på samtalen.

Lykke til!

Skrevet

Skal be om fødselsforberedende samtale da :) sikkert helt på jordet men har ikke kobla at slikt finnes :P fikk stått og gått mye de første ni timene av fødselen sist, og det skal jeg absolutt denne gangen også :) håper det bare denne gangen kan ha litt mer virkning :) men tusen takk for svar alle,sammen :) hjelper veldig på tankegangen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...