SogH Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 Hei! Jeg er 18+4 uker gravid og har den siste tida begynt å ha veldig vondt i hoftene når jeg ligger på siden.... Å ligge på ryggen gjør vondt, og å ligge på magen går ikke pga. magen, så det er liksom ikke så mange flere alternativer enn å ligge på siden. De siste nettene har det vært vanskelig å sove pga. dette. Er det noen andre som har samme problem- og har dere i så fall noen smarte tips å komme med?? Hilsen trøtt...
luxy Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Har slitt litt med det der jeg og.. Det jeg har gjort er og ligge litt på "skeiva"..hehe. Tar dyne/pute bak ryggen så jeg kan ligge litt på ryggen, men ikke helt om du skjønner. Det har vært akkurat nok avlastning for hofta mi så jeg har fått sove.
LilleGull2012<3 Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 hei:) Er 27+6 i dag, og har hatt bekkenløsning i to-tremnd nå. Om nettene så ligger jeg på siden, med en pute mellom føttene, samtidig som jeg hviler rumpa og ryggen mot min kjære.. Eneste måten jeg får sove på i mellom doturene Av og til så ligger jeg på siden, nesten på magen, med en pute mellom magen, senga og ene foten som jeg hviler litt oppåver(vanskelig og forklare dette:p) Men du finner fort ut hvilke stillinger som passer bekkenet ditt best. Det viktigste er at du ikke belaster det for mye, da du kan oppleve at det blir værre (Ta det av ei som ikke har lært før nå). ps! ta en paracet før du legger deg, kanskje hjelper det
SogH Skrevet 24. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2011 Takk skal dere ha for tips:-) Jeg håper liksom at det ikke er bekkenløsning som slår til allerede...
MammaMø med to små Skrevet 24. november 2011 #5 Skrevet 24. november 2011 Dessverre høres det veldig ut som bekkenløsning.. Det var akkurat slik det begynte for meg sist, og denne gangen. Sist slapp jeg unna fram til uke 26, men denne gangen begynte det allerede i uke 16-17.. Nå er jeg 22 uker i morgen og har et lite helvete om natta. Har skikkelige smerter i hoftene når jeg ligger på siden. Heldigvis har det gått å ligge på ryggen for min del, men nå kjenner jeg at det presser på vena cava for jeg blir skikkelig kvalm av å ligge på ryggen.. Enda går det å ligge halvveis på magen selvom den er stooor, men det er som oftes vondt det å... Nei, vi får kjøpe oss ei huske å henge fra taket om natta tror det er det eneste som funker:p (for min del fungerer ikke pute mellom beina, men husk å aldri flytt ett og ett bein av gangen når du skal snu deg i senga, når du skal ut av senga/sofaen og bilen.. Det gjør alltid ting verre!) Og kom deg til legen å få bekreftet bekkenløsning og få en henvisning til fysio! Det er viktig å komme i gang så fort som mulig med forebygge og behandle:) Lykke til , jeg føler med deg
SogH Skrevet 25. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2011 Tusen takk for langt svar! He-he.... Huske fra taket blir nok bra;-) Var hos legen i dag, og skal til fysioterapeut neste uke. Legen syntes det var rart at det ikke ble verken verre eller bedre av å bevege seg, det gjør det nemlig ikke. Blir bare vondere utover kvelden og verst om natta. Sukk. Lykke til med sovingen! Får trøste oss med at det er over om en tjueukerstid....
MammaMø med to små Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 lykke til hos fysio:) Jeg var der i dag og fikk noen tips til hva jeg kan gjøre/ikke gjøre:) Man skal IHVERTFALL IKKE stivne helt. Altså vrikk på hoftene når du går, sving hoftene forsiktig i sirkel når du ser på tv(stå foran tv'n og sving forsiktig),bruk sånn pilatesball(sånn stor ball) om du har, og bruk elipsemaskinen på treningsenteret om du er der:-) Dette skal iallefall jeg:) (er så heldig at jeg kan benytte meg av trening og elipsemaskinen og jeg har sånn stor pilatesball) :-)
kakkabette mai10+april12 Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 Jeg kjenner meg veldig godt igjen fra mitt forrige svangerskap, da slet jeg mye med hofteverk om natta. Nå er jeg straks 21 uker på vei, og forebygger det jeg kan med bassengtrening for gravide, kiropraktortimer (ca annenhver uke), fysioterapeuttilbud på jobben, samt "Pilates Gravid"-dvd fra PilatesRoom. Og pute mellom beina om natta... Fungerer veldig bra med disse tiltakene, går litt opp og ned i det daglige (er jo mye som skjer i området der i tillegg til hormonene...), men har knapt verket noe om natta til nå, og det er jeg strålende fornøyd med!! Anbefaler kiropraktor - jeg har vært heldig og truffet på ei som spesialiserer seg på gravide, og det har jeg hatt stort utbytte av. Hun har mye kunnskap på sånne som oss... Anbefaler også denne pilates-dvd'en, den er skånsom, og er blitt mye mindre stiv/øm på ytterkantene av hoftene etter å ha brukt den noen ganger: http://www.pilatesroom.no/shop/product_info.php?cPath=41&products_id=130 Håper du finner noe som kan hjelpe, det er noe skikkelig herk med sånn verking!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå