Sandana94 Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Jeg har aldri følt meg noe vel med "busk" der nede, og har barbert jevnlig også når under graviditeten.. (Det blir jo ikke akkurat det beste resultatet med magen i veien, men har fått tatt det verste hvertfall og både jeg og typen har vært fornøyd) Jeg hadde også tenkt å fortsette med dette helt til fødselen, men når jeg var til jordmor idag sa hun at jeg ikke burde barbere meg de siste 4 ukene før fødselen på grunn av bakterier eller noe.. Andre som har fått samme beskjed? Hva tenker dere om dette? Jeg vil ikke la det gro... hvertfall ikke når folk skal drive å se oppi der. Men vil jo ikke at lilleprinsen skal få noe infeksjoner heller da, bare fordi jeg ikke føler meg vel med mye hår der nede...
nyttårsprins Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Jeg skal ha planlagt ks i neste uke. I informasjonen jeg fikk fra fødestedet står det at det er viktig at jeg ikke barberer kjønnsbehøring i en måned før inngrepet. Dette pga at barbering kan medføre små rifter i huden som det lett kan gå infeksjon i. Spesielt på et sykehus med alle mulige slags skumle bakterier svevende rundt. Regner med at årsaken til at du fikk samme beskjed er at selv om du mest sannsynlig skal føde vaginalt, kan det oppstå komplikasjoner som gjør det nødvendig med et hastekeisersnitt. Da kan utvendige hudinfeksjoner gjøre inngrepet mer komplisert enn nødvendig, og gi infeksjon i operasjonssåret. Det samme gjelder dersom du må klippes eller revner ved en vaginal fødsel. Som deg, er heller ikke jeg komfortabel med å ha en busk nedentil. Spesielt når jeg ikke har det til vanlig heller. Men jeg tror at med de potensielle farene omkring dette, får jeg heller bare bite i det sure eplet og la skogen gro over... Lykke til!!
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Jeg velger å ignorere den anbefalingen. Er ikke så nøye med å få tatt alt, men tar det jeg får tak i. Sikkert ikke lurt, men min kropp. Jeg fjerner heller ikke intimpiercing, før fødselen er i gang. Dette for å unngå arrvev.
kleika Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 hei jeg er vanligvis glat barbert, men har fått samme beskjed som deg og da jeg ikke må ha sex uansett pga sterke kynnere/prematur rier har jeg bestemt meg for å stoppe med barbering og heller bare stusse hårerne dernede, er i uke 30 nå. ja min forfenglighet sier også at noen skal se dernede, men det er jo faktisk en naturlig del av kroppen.
Gjest Hippo ღ Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 Jeg fikk samme beskjed fra sykehuset. Og jeg kommer til å la busken gro Veldig uvant, men når de anbefaler det, så holder jeg meg til det. Det var vists pga infeksjonsfaren ved keisersnitt. (som noen andre også nevnte)
Eplebiten Skrevet 23. november 2011 #6 Skrevet 23. november 2011 Jeg fikk brev samtidig som jeg fikk innkalling til ul ang. intimbarbering. Der fikk jeg beskjed om å ikke barbere meg nedentil de siste 4 ukene. Tenkte at det blir ikke aktuelt, går ikke rundt der og lar det vokse fritt vilt. Men nå som jeg er på overtid har jeg ikke sjanse til å få til noe der nede og det har vært umulig de siste ukene. Alt som har blitt barbert her de siste ukene er armhulene. Men har faktisk ikke noe problem med å la det vokse. Tenker faktisk ikke over det, men det er sikkert fordi jeg ikke ser hva som skjer der nede.
Happy2BeMumTo3 Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 Her fjernes alt i blinde men jeg skal føde vanlig, så det går nok helt fint! aldri fått noen komentarer på det tidligere heller!
RosaOrkide Skrevet 23. november 2011 #8 Skrevet 23. november 2011 Hei Er det kun fordi det kan komme rifter/kutt at vi ikke skal barbere oss? Jeg har valgt å vokse meg.. Vondt, men slipper hvertfall å barbere seg i blinde og det holder seg glatt i hvertfall 2 uker
Studine mevik Skrevet 23. november 2011 #9 Skrevet 23. november 2011 Det er første gang jeg hører om dette. Jeg sluttet å barbere en periode mot slutten sist fordi det var vanskelig å komme til, men følte at det alltid var fuktig og ekkelt der nede og endte med soppinfeksjon, så da bet jeg i det sure eplet og tok det jeg klarte å få tatt. Har barbert hele tiden nå og slutter ikke med det de siste ukene heller. Har bare 2,5uke igjen til termin og jeg synes det er ubehagelig med busk,
Love88 Skrevet 23. november 2011 #10 Skrevet 23. november 2011 Jeg har ikke fått noe beskjed fra sykehuset/jordmor eller doktor om at jeg ikke kan barbere meg nedentil... Så jeg kommer til ta det jeg får tatt, hvertfall framme... er ikke så nøye med det som er bak:)
Lille Ballerina Skrevet 23. november 2011 #11 Skrevet 23. november 2011 Så merkelig at så mange tydeligvis har fått beskjed om å ikke barbere - jeg har heller ikke hørt noe om det.... er sikkert ulik praksis fra sykehus til sykehus. Jeg barberer ikke bort alt, men holder det "i sjakk" der nede. Er jo ikke særlig delikat med lange hår som alt blodet og gørret kan klistre seg til etterpå. Husker også jeg leste om noen som hadde fått sydd hårtupper inn i rift/klipp og slet med det - men det hørtes jo mer ut som slett arbeid av jordmor - det meste av hårveksten sitter jo lengre ute enn der man vanligvis får rifter eller blir klipt....
Stjernoye,mini, engel & micro Skrevet 23. november 2011 #12 Skrevet 23. november 2011 jeg skal ha planlagt ks denne gangen og har fått beskjed om å ikke barbere meg 4 uker før pga infeksjonsfare. Siden jeg har mistet ett fullbårent barn under fødselen så holder jeg meg til den anbefalingen, tar ikke flere sjanser enn nødvendig=(
Timalu2012 Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Jeg kommer til å fortsette å barbere meg da jeg skal føde vanlig og har heller ikke fått beskjed om at jeg ikke kan. Var glattbarbert under forrige fødsel og syntes det var mye lettere med hygienen da etter fødselen:)men det er vel alt hva man er vant til.
*mamman til tw og bi* Skrevet 23. november 2011 #14 Skrevet 23. november 2011 har ikkje hørt nåke om det her...har 20dager til termin og raka vekk alt uønska hår for bare noen timer siden:) føler meg fresh og klar.gjorde det med de andre barna og.fikk ingen kommentar på dette...
TPK Skrevet 23. november 2011 #15 Skrevet 23. november 2011 Nei, det er ikke anbefalt. Her står det i brevet om innkalling til UL (på KK). Det er jo et lite offer for å ikke risikere noen skumle bakterier på sykehuset. Det er om bare snakk om noen uker! Og de ukene ser du jo ikke hva du gjør uansett. Jeg kan garantere deg at de på sykehuset driter langt i om du har hår eller ikke.
MissM808 Skrevet 23. november 2011 #16 Skrevet 23. november 2011 Hmm, visste ikke dette, jeg...gjelder det samme for voksing? Jeg går nemlig gjevnlig til braziliansk, og har ny time 6 dager før termin, burde man unngå dette også?
nyttårsprins Skrevet 23. november 2011 #17 Skrevet 23. november 2011 Helt enig med deg GGI!!! Er tåpelig å ta sjansen for forfengelighetens skyld... Virker som de fleste her inne er helt hysteriske når det gjelder hva man kan spise eller hva man skal utsette seg for under graviditeten. Synes det av og til tar helt av når man får sjelekvaler fordi man har spist en skive med salami! Men å ta sjansen på infeksjon under fødselen har man ingen motforestillinger mot tydeligvis. Dette er faktisk potensielt mye farligere enn mye annet. Jeg vet at KK er veldig klar på dette området, og dette er også prosedyre på alle andre sykehus i Norge. Om det ikke er opplyst, betyr det ikke nødvendigvis at det ikke er riktig. Jeg har hatt sykehuset som arbeidsplass i mange år, og vet at det florerer av skumle bakterier som man absolutt ikke vil ha.
nyttårsprins Skrevet 23. november 2011 #18 Skrevet 23. november 2011 Hvis jeg var deg ville jeg unngått dette også Voksing gjør at hårposene løfter og åpner seg, - og dermed blir mye mer mottagelig for bakterier. Det er jo derfor de fleste får irritert hud etter en voksing. Men er du i tvil, så kan du jo bare ringe ned på fødestedet og høre med dem?
Timalu2012 Skrevet 23. november 2011 #19 Skrevet 23. november 2011 Forfengelig eller ikke, er jo viktig at man føler seg vell. Jeg hadde ikke orket å hatt sex hvis jeg ikke barberte, har tross alt gjort det i ti år nå så syntes det er viktig å føle seg litt vel også men hvis det er så farlig å barbere seg syntes jeg det er rart de verken har sagt det hos legen, jordmor eller på jordmor samtalen på sykehuset.
kleika Skrevet 23. november 2011 #20 Skrevet 23. november 2011 hej vil bare lige si meg helt enig med nyttårsprins, det er litt morsomt så redde folk er for alt når de er gravide,men her vinder forfengligheten. jeg barbere meg vanligvis osse, men det er faktisk naturligt med hår
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 24. november 2011 #21 Skrevet 24. november 2011 Nå er det ikke for Jordmoren jeg barberer, det er for meg. Ellers er det vanlig å bli barbert med maskin før operasjoner, så om man har en ladyshaver, er det sikkert bedre enn høvel. Når det gjelder spekemat, kan det være farlig for barnet. Den risikoen man tar ved barbering, er for mor. Den største risikoen løper man vel ved å faktisk oppholde seg på sykehuset med operasjonssår, det er farlig det!
ahelene Skrevet 24. november 2011 #22 Skrevet 24. november 2011 Syns det er veldig rart de sier dere ikke kan shave, når det første de dro fram når jeg skulle ha KS sist var en engangs barberhøvel. Men da jordmora kikker sier hun, å så bra du er jo barbert. Måtte ha akutt keisersnitt fem uker før termin den gangen. Har ikke hørt noe denne gangen heller at man ikke kan barbere seg nedentil.
Stjernoye,mini, engel & micro Skrevet 25. november 2011 #23 Skrevet 25. november 2011 ahelene: jeg skal ha planlagt ks på kk nå i desember og i det brevet så står det at man ikke skal barbere seg nedentil de siste 4 ukene for ks dato...Hva som er rett og galt vet jeg ikke, men det står iallefall. Jeg hadde hastesnitt i fjor og fikk samme beskjed da.
Desembernisse Skrevet 25. november 2011 #24 Skrevet 25. november 2011 Man bør helst ikke barbere seg nedentil like før fødselen pga faren for infeksjon, ikke bare for mor, men også for barnet. Kjønnshårene virker som en port som er med på å stenge ulike baktereier ute fra selve fødselskanalen, slik at hvis man får en infeksjon vil ikke dette kunne overføres til babyen i magen - sps ved åpning. Dette fikk i alle fall jeg beskjed om. Dette gjelder både ved vaginal fødse og ks. Om det stemmer vet jeg ikke - men det er i alle fall det de sier både hos jm og på sykehuset hvor jeg går til kontrol hos overlegen på KK. Men det stemmer at man blir barbert nedentil like før KS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå