Gå til innhold

Er det lov å jobbe når far skal ha Pappaperm i 10 uker?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han jeg kjenner sier han skal jobbe. han har egen firma og skal liksom ha perm og jobbe samtidig.altså motta penger fra nav og for jobbene han utfører...er dette lov da??

Fortsetter under...

Skrevet

Han sier han skal fakturere kundene i ettertid altså da permen er over. men regner med at det ikke er lov heller...

Skrevet

Nei det er absolutt ikke lov og står også i Norges lover.

Skrevet

tenkte meg det ja...takk for svar:) han sier det er lov hvis han ikke fakturere kundene med engang hehe men det er noe jeg ikke trudde på

Skrevet

Hvem skal passe ungen om han skal jobbe da da? Moren?? Hvorfor har han perm om han ikke gidder å bruke permen til det han skal? Stakkars unge. Og for en ego far :(

Annonse

Skrevet

Mora er hjemme gravid med 3 mann.

Han skal motta penger fra nav og jobbe fordi de trenger vist penger fant vi ut. ungen går i bhg den. ja veldig ego far helt enig.

Skrevet

Ja, det er vel lov så lenge han ikke tar ut lønn? Jeg har også eget firma og må jobbe litt i permisjonen, hvis ikke går jo firmaet konkurs. Men så lenge jeg ikke tar ut lønn, så svindler jeg jo ikke noen.

Skrevet

Har du spurt nav om det anonym 22.47?

Ikke det nei.

§ 14-10. Generelle bestemmelser om uttak av foreldrepenger

Det er videre et vilkår for uttak av foreldrepenger at mottakeren ikke er i arbeid.

Skrevet

Det stemmer ikke 22:47.

Og nettopp av den grunn er det mange som ikke tar ut pappa-perm.

Om du ikke tar ut en krone i lønn så er det like mye svindel og ulovlig.

Skrevet

Man kan jo ta ut gradert perm. Da kan man jobbe i tillegg. Kanskje han gjør det?

Skrevet

22.47 her. Jeg tar ut gradert perm da. Har sagt til Nav at jeg jobber 30% og perm 70%. Men jeg jobber nok mer enn det. Jobben gjør jeg hjemmefra og babyen er sammen med meg hele tiden.

Skrevet

Det er lov å jobbe når man har permisjon, men man har ikke lov å motta lønn. Dette gjelder også selvstendig næringsdrivende.

Nav kontrollerer dette i etterkant, da ligningen er lagt ut. De sammelikner da inntekt i permisjon mot inntekt ellers i året. Ved store avvik vil man kontrollere mer ved å be om kopi av regnskap, fakturaer osv.

Så at man fakturerer i etterkant vil bli oppdaget ved en evt kontroll. Det samme gjelder om man tar ut gradert permisjon. Dersom man sier man skal jobbe 30% så skal man ikke ha mer enn 30% av oppgitt inntekt inn i perioden. Dette kan også bli kontrollert i etterkant.

Det er ikke noe godt argument at man uansett er sammen med babyen. Foreldrepenger skal erstatte inntektstap og ikke gi betalt for tiden man er sammen med babyen.

Annonse

Skrevet

Han skal ikke være hjemme nei for ungen går i bhg og han skal jobbe men som sagt fakturere når permen er over.

så vil han jo motta lønn fra nav for han går hjemme de 10 ukene men ettertid vil han få lønna si når han har fakturert etter de 10 ukene.det var det han sa. ikke lov regner jeg med

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...