Arwen81 Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Jeg er førstegangs i uke 32+4, og har hatt endel kynnere stort sett hele svangerskapet. De siste ukene har kynnerne imidlertid blitt sterkere, og jeg opplever nå både kvalme og sterke menstruasjonssmerter i mage og rygg på de hardeste kynner- rundene. Var hos jordmor på kontroll idag, og vi var enige om at det var greit å roe ned litt framover (selv om hun mente at det også kunne være normalt med så mye kynneraktivitet der jeg er nå i svangerskapet, men kanskje ikke likevel, siden jeg er førstegangs. Jeg har en veldig laidback jordmor, som konkluderte med at det uansett ikke er noen KRISE om kynnerne går over i rier nå)... Jeg vil selvsagt at lillesnuppa holder seg inne så lenge som mulig, og vil gjøre det jeg kan for at det blir sånn. Nå ikveld begynte jeg imidlertid å lure på noe som jeg glemte å spørre JM om, men kanskje noen av dere gravide damer der ute har vært gjennom det samme, og vet noe om dette? Min flotte samboer kommer hjem igjen imorgen, etter å ha vært borte på jobb i fjorten dager, og da lurer jeg på; er det slik at vi burde avstå fra sex nå pga kynnerne? Vil sex kunne trigge noe? Blir vanskelig å avstå fra sex i to måneder til, tenker jeg, men må man, så må man...
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Hei! Jeg har hatt mye sterke kynnere gjennom stort sett hele 2. Og 3.trimester. Det blir litt trigget av sex, men går ikke over i rier hos meg.. Er sikker på at jm ville ha advart deg, om hun var bekymret for tidlig fødsel?
Thea Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Jeg har egentlig ikke noe godt svar å komme med, - for jeg lurer på det samme/ har samme problemet selv. Vi tør ikke ha sex lenger for sist gang trodde jeg fødselen var i gang etterpå...kjentes ut som de første riene. Kjedelig å vente 3 mnd, men tør ikke ta sjansen. Over alt hvor jeg leser står det at det ikke er farlig så lenge man ikke har et risikosvangerskap og det er sikkert riktig. Likevel hadde jeg samme problemet med første barn og da gikk slimproppen+blødning en mnd før termin pga sex og fødsel 3 uker før termin. Men det er min erfaring og ikke noen pekepinn. Spør jordmor hvis du tør neste gang (si ifra hva hun sier eller prøv dere forsiktig fram?
kleika Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 hei venter nr 3 og fikk ikke lov til og ha sex i hele siste svangeskap pga komplikasjoner, etter en tur på sykehuset med prematurrier i uke 24 fikk jeg beskjed på kun å ha sex med kondom og ellers føle etter på kroppens reaksjon. sist vi hadde sex for et par uker siden, måtte jeg ligge i 2 dage før de ga seg igjen så der er også lukket for det varme vannet her er i uke 30 nå. det er superkedeligt. jeg har gått og vært nervøs for dette da det gav os en del problemer i siste svangerskap å gå så lenge uten sex. problemet er ikke selve sexen men intimiteten, sist endte vi med å slutte å røre ved hverandre for ikke å bli fristet hvilket skapte en avstand mellom oss der var vanskelig etterpå, jeg var super nervøs første gang etter 9mdr følte meg jo nærmest som første gang :-) det var litt jobb og finne hverandre igjen og få et bra sexliv igang igjen og det tok tid. Denne gangen er det heldigvis bare 4 mdr med tiden etter fødslen, men da dette er nr 3 og vi har vært sammen i en del år nå forventer jeg at der må jobbes litt med dette denne gangen også. det er ikke altid lett å finne tid til hverandre i en travl hverdag med barn,jobb osv og når ingen sex,kjærtegn osv er blitt en vane må man være innstillet på å jobbe med det etterpå. heldigvis er vi begge trofaste mennesker der er klare over det og villige til det.
Sørlandsbaby09 Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 God morgen! Dette er mitt andre svangerskap og jeg har slitt med sterke kynnere etter sex både nå og i første svangerskap. Det har imidlertid aldri gått over i rier, og når jeg har pratet med jm om dette har hun bekreftet at dette ikke er farlig på noe vis. Dette er jo forutsatt at man ikke har andre risikofaktorer inne i bildet da. Mitt råd (som jeg til dels følger selv for å "skåne" meg for styret med kynnere etter sex) er å at du forsøker (hvis det lar seg gjøre) å ha sex uten å nødvendigvis få orgasme. Det er iallefall først og fremst orgasmen som for min del trigger de sterkeste kynnerne. Kjipt for deg kanskje, men samtidig verdt det? Må jo legge til noen uker etter fødsel også hvor sex er rimelig uaktuelt. Beklager hvis du synes dette ble vel direkte, men i disse Trekant-tider tåler vi vel det meste ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå