Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Er det noen her inne som har greie på hvordan det er med lover og regler angående å bli gravid i prøvetiden (6 mnd) og eventuelt om det er lov å si opp noen da? Jeg skjønner at de ikke kan gi en graviditet som grunn til oppsigelse, men man kan jo finne på noe annet å si slik at man blir oppsagt likevel - f. eks. dårlig utført arbeid eller forsent komming osv, bare for å få en gyldig grunn selv om det ikke engang er tilfellet.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Klart at kjipe folk kan prøve seg, men arbeidsgiver må sansynliggjøre at graviditeten ikke har noe med saken å gjøre. Kan du ikke holde graviditeten hemmelig til prøvetiden er over?
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Problemet er at jeg har nettopp begynt, så en graviditet vil nok være godt synlig om 6 mnd Jeg kan ikke miste denne jobben, da havner jeg på nav eller sosialkontoret og det er noe jeg vil unngå for alt i verden. Er det bedre å ta abort? Herregud jeg blir tussete av dette!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Jeg ville holdt svangerskapet hemmelig til jeg var fast ansatt for sikkerhets skyld. Har hørt om andre som har blitt sagt opp med andre begrunnelser når arbeidsgiver oppdager svangerskapet. De satser på at folk ikke orker gå til retten med det... Mange arbeidsgivere kommer unna med slikt dessverre.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Jeg ville tatt sjansen, ikke tatt abort ihvertfall. De har jo ikke lov til å sparke deg pga svangerskapet og forhåpentlig setter de så stor pris på deg at det aldri blir aktuelt heller. Om du får sparken får du dagpenger (ledighetstrygd) frem til permisjon og du har oppfylt kravet om å være i jobb så du får foreldrepenger i permisjonen. Mot slutten av permisjonen får du begynne lete etter ny jobb, det ordner seg sikkert.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Jeg begynte i slutten av februar i ny jobb som nattevakt. Ble gravid i april. Dette var i et svangerskapsvikariat. Fikk kontrakt for 6 mnd, men med lovdad om forlengelse, kanskje også fast etterhvert. Så fikk jeg kraftig bekkenløsing og kunne ikke lenger jobbe fra august/september en gang. Da fikk jeg ikke forlenga kontrakten, men ble henvist til NAV. Jeg har stussa over dette, men da jeg ikke har trivdes i det hele tatt syns jeg det var litt rart og skulle kjempe veldig for å få beholde jobb... Har heldigvis blitt veldig godt ivaretatt av NAV! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 Det med prøvetid er en stor misforståelse i Norge. Dersom du uten ny kontrakt går automatisk ut i fast ansettelse ved endt prøvettid er det like vanskelig å si noen opp i prøvetiden som i fast ansettelse. Det eneste er at man i en prøveperiode kan avtale kortere oppsigelsestid, lavere lønn etc. Men man kan ikke si deg opp da
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 Om du har en kontrakt på 6 mnd trenger de ikke forlenge den, så den arbeidsgiveren har ikke gjort noe galt. Men om man får en fast ansettelse med 6 mnd prøvetid er det litt annerledes, da har du "krav" på fast jobb etter 6 mnd om arbeidsgiveren ikke er misfornøyd med deg av en eller annen grunn. Så om du får sparken istedenfor fast ansettelse etter 6 mnd må de begrunne hvorfor skriftlig, og svangerskap er ikke en lovlig grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå