snuppsilille Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 jenta mi har ligget i seteleie nå i snart 3mnd og jeg er 37uker på vei. Jordmor sier at det ikke er stor sjanse for at hun snur seg, anbefaler overhodet ikke keisersnitt men å føde i setefødsel. Har fått høre mange muligheter for kompikasjoner ved KS, synes det er ufint av henne å si sånne ting før fødsel...? Noen med erfaringer ene eller andre veien? Dette er min 2 baby. Første festet hodet seg i uke 33.
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 hei.. eg er 29+4 idag men fikk vite i går at ungen er i sete som eg mistenkte stort og er 10% større. Dette er min nr 3 og nr 2 i sete. Eg tok KS sist gang å min erfaring er DET GJER EG IKKE IJEN, føde heller 5 ganger til enn et ks til å det ga eg fint beskjed om til jm på sjukehuset og at da fikk dei finne en annen løsning på det for meg. Så vist ungen her forsatt er i sete i januar på kontrollen å dei ikke klare vende så blir eg satt i gang før siden man ikke har lov å føde i sete vist babyen er over 4 kg. Men det er min erfaring med det. Du må gjer det du syns er best. Eg tenke som så at babyen komme jo ut bare med føtter/rompa først å hode til slutt. Å de er hode som er verst uansett vei den kommer.
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Ble forresten tipset om akupunktur for vending og da sette dei nål en plass ved lille tåa tror eg de var :-)
snuppsilille Skrevet 22. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. november 2011 hmm.. før kontrollen idag var jeg ikke redd hverken setefødsel eller KS, nå er jeg redd begge deler. "Takk" til jordmor liksom.. Gleder meg til samtale på sykehuset å håper jeg blir roligere etter det. Takk for at du delte din erfaring
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Bare hyggelig ikke meningen å skremme deg, men et annet tips er noen ei jordmor med psykeatrisk bakgrunn. Eg går til det nå var ho som oppdaget det hos meg. Da eg sterkt ønske heller å føde selv. Men har dei ikke sagt til deg at barna kan snu seg helt til fødselen starter? Det poengterte dei mye hos meg med nr2. Så fikk eg bare en del forholds regler å forholde meg til siden sete/ustabilt leie. F.eks går vannet legg deg ned mein gang og ring ambulanse. Ligg til dei kommer å sier annet. eller får du mistanke om rier så komme mein gang inn til sjekk. Heller en sjekk for mye enn 1 for lite. Så sa ho jm igår og prøv å ligg me rompa opp på noen hjalp bare det. (kom på den nå) :-) Masse lykke til :-)
*Lissja* Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Min krabat ligge rmed rumpa nede nå (igjen) snudd seg for 3 gang på to uker.. Jeg har nå fått innvilget ks på mandag da jeg IKKE ønsker setefødsel. Grunnen er bare at jeg vet det er en litt mer komplisert fødsel enn vanlig ( kan være værtfall) og at jeg har traumer etter forrige fødsel og derfor ikke orker at det blir noe denne gangen også.. Så her er det spenning frem til fredag da vi skal sjekke om han fremdeles ligger likt.. Er forresten tilbudt ytre vending også, men takket nei.
minimaya Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 hva mener du med å ligge med rompa opp?
snuppsilille Skrevet 22. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 22. november 2011 siden hun har ligget så lenge med rompa ned og "sitter" godt der, ikke så mye fostervann , stor unge og liten meg så mener de at det ikke er sjanse for at hun snur seg. Fikk beskjed av føden at jeg hverken trengte å legge meg ned eller ringe ambulanse derosm vannet gikk. Kunne slå på tråden til dem da.. Det er mye forskjellige beskjeder ute å gå, kommer nok ann på når på døgnet man ringer å spør. Har forresten fått tipset om å ligge med rumpen i været så det er utprøvd men takk likevel
minimaya Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 hva mener du med å ligge med rompa opp?
3små-snart4barnsmor Skrevet 22. november 2011 #10 Skrevet 22. november 2011 at du ligg på all fire med rompa opp. En del som sier at babyn kan snu seg når du ligger sånn. Har også en i seteleie. Skal på enda ei UL nå 1 desember. (termin 1 januar) Har fremliggende morkake+ stor baby+ seteleie. Så skal se om morkaka trekt seg opp. Hvis ikke blir det keisersnitt. Fortsatt en en sjanse for keisersnitt i å med at det er seteleie og stor baby. Vet ikke helt hva jeg føler for det hele. Min fjerde fødsel. Men alle de andre gangene så har babyn hatt hodet nedover.
en liten själ, med gutt i säte Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 har termin 16 dec och liten har legat i säte sen vecka 30... ska på ullevål i morgon och se på blodtrycket och prata lite men har den stooora samtalen på tisdag om sätefödsel eller inte. Så mycket inom mig som säger att jag inte vill, då jag hade en tuff vanlig födsel sist och har ångest redan av det men också efter att ha läst mycket så är det inget som eg. tyder på att det vore säkrare för mig att föda vaginalt. Min födselsläkare däremo(han jag går på samtaler hos på Ullevål) menar att detta inte är något problem och att sätefödsel är det vackraste han vet..
nyttårsprins Skrevet 22. november 2011 #12 Skrevet 22. november 2011 Heisann!! Tenkte bare at jeg skulle si at en setefødsel ikke nødvendigvis trenger å være så mye verre enn en vanlig fødsel. En god venninne av meg har født to barn i sete og er ikke spesielt stor selv. Det gikk kjempefint og var overhode ikke dramatisk. Dersom ul viser at du kan føde i sete, ville jeg heller valgt dette enn et KS. Men det er nå mitt syn!! Selv skal jeg ha planlagt ks neste uke, og hadde jeg kunnet velge mellom ks og vaginal fødsel ville jeg definitivt valgt vaginalt så sant det er forsvarlig.
Suss@ med 3 gutter Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Har selv født sete, og det var en bedre opplevelse enn første som kom vanlig.. Gikk fort og greit, og ikke en rift etterpå.. Tror setefødsel er litt "oppskrytt", om sykehuset man skal føde på har kompetanse til å ta imot en vaginal setefødsel ville jeg gjort det. Gjør det gjerne igjen:) Fikk forresten skikkelig prinsesse behandling på føden, alltid en lege eller en jm hos meg, var aldri alene og de hadde konstant stål kontroll på meg og gutten. Men uansett hva det blir, så masse lykke til!!:)
*Miss Flua* Skrevet 23. november 2011 #14 Skrevet 23. november 2011 Nyttårsprins og suss@: ååh, det var godt å lese det dere skrev om setefødsel.. Lillegutt her ligger i sete, og jeg gruer meg sånn til hvis han fortsetter å ligge sånn..men det hjalp veldig å lese deres erfaringer :)
enitsirko Skrevet 24. november 2011 #15 Skrevet 24. november 2011 Jenta mi lå i sete hele svangerskapet. Var på vendingsforsøk som var misslykka(ikke å anbefale, var sygt ubehagelig). Fikk også utredning for om jeg var stor nok i bekkenet til å føde i sete. Det viste seg at målene ikke var tilfredsstillende, så da ble det KS. Min erfaring med KS er bare positiv. Ja, det er vondt etterpå i noen uker, men må man så må man. Ungen må jo ut Er nå gravid med nr 2, som snur og vender på seg konstant. Sist UL lå h*n med hodet ned, er uke 29 nå. Blir spennende å se om det blir KS denne gang også. Enda noen mnd igjen, og mye kan skje
nelliik m/blå & rosa Skrevet 24. november 2011 #16 Skrevet 24. november 2011 Min første snudde seg HELT SELV rundt uke 38. Skulle egentlig ha planlagt ks med han pga stor baby i seteleie, 38+4. Men da vi kom til innskrivning visste det seg på ul at han faktisk hadde snudd seg med hodet ned! Han ble estimert til å være rundt 4-4,2 kg ved termin, så fikk derfor (samt at jeg var førstegangsfødene) ikke føde selv før han snudde seg. Så lillegutten vår kom på naturlig vis i hodeleie 39+4 og var 4070 gr, han En normal fødsel uten komplikasjoner, selv om jeg ble i gangsatt og vakum satt på i 4 minutter. Ingen rifter. Denne gang ligger også lillemor i seteleie, hun er estimert til å være mindre enn gutten vår. Ca 3,6-3,8 kg ved termin. Og siden første fødsel med så stor baby gikk fint, har jeg fått beskjed av både jordmødre og lege om å belage meg på setefødsel om ikke hun snur seg slik han gjorde. Jeg håper jo at hun snur seg, og vet det er mye mulig da lillegutten gjorde det så sent som i uke 38! Men prøver samtidig å forberede meg på setefødsel... Den ene jordmora kunne fortelle at i Norge er det svært lite kompliksjoner tilknyttet setefødsel og at sjansen for det er like liten sammenlignet med en mann som får brystkreft
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå