Gå til innhold

Kan læra noko av Nederland!

Anbefalte innlegg

Eg har vorte kjend med ei ny nabodame, som har fast bustad i Nederland, men sommarhus her attåt meg. Ho skal snart føda, og fortalde meg om korleis dette med fenomenet FØDSEL vert praktisert i Nederland.

Eg fortalde fyrst at lillebror vart fødd heima, og kor sjeldan heimefødsel er i Noreg, kor få legar/jordmødre som faktisk veit om moglegheita, og kor einsidig informasjonen til gravide er kring fødestad og fritt val.

Ho fortalde då om Nederland : kun dei gravide med komplikasjonar i svangerskapet "får lov" til å føda på sjukehus (dei får ikkje føda heima pga komplikasjonane), fordi dette er noko ein skal fiksa heima! Det vert ikkje "sjukleggjort" på det viset det vert gjort her i Noreg! Og om du er frisk gravid men ynskjer sjølv å føda på sjukehus - ja då må du betala gildet sjølv. (er sjølvsagt gratis om ein treng sjukehushjelp under/etter fødsel uansett). Fantastisk spør du meg!!!

Der er det omlag like "uvanleg" med sjukehusfødsel, som det er med heimefødsel her i landet...

Ah, me har ein lang veg å gå, men eg har trua på at det etterkvart vert meir normalen med heimefødsel! Kan aldri slutta å håpa på det!

:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143808940-kan-l%C3%A6ra-noko-av-nederland/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, så stemmer ikke det du sier.

67% av nederlandske kvinner føder på sykehus.

For det andre: så har nederland en en DOBLET barnedødlighet grunnet utbredt hjemmeføding

http://tidsskriftet.no/article/2060067

Greit at du føder hjemme, det er ditt valg, og er fint for deg. Men at du går og håper på at andre norske kvinner som ikke vil utsette seg og barnet sitt for denne risikoen, ikke skal få lov til å føde på sykehus provoserer meg veldig.

I fagmiljøet for skolemedisin er det allmenn kjent at det er store motstridende meninger omkring dette temaet. Anonym. det er fra dette fagmiljøet du har hentet din informasjon i en noe kortfattet artikkel, eller kanskje vi skal si innlegg.

Sjekk også denne noe større undersøkelsen som sier det motsatte. Også denne er hentet fra Norsk legetidsskrift. Den viser til null (0 %) ulykker eller uhell ved hjemmefødsler fra moderne tid. Denne er kanskje mest aktuell med tanken på tyngde og omfang fra de to ulike artiklene.

http://tidsskriftet.no/article/1753804

Her er det ikke snakk om at noen håper at noen andre gravide vil utsette for en risiko, men rett og slett anerkjenne at det finnes flere trygge valg for fødsel i Norge. Foreldre i dag er vant til å få tilgang til den informasjonen som finnes tilgjengelig om ethvert tema ang. deres barn. Også mht. fødsel vil jeg tro at valget om fødselssted og rammer for dette så er det abslolutt beste at det tas et velinformert valg på grunnlag av fakta.

Jeg har hørt at det er et høringsutkast som nå er sendt til norske sykehus hvor temaet er at foreldre ikke har fått nok informasjon om at hjemmefødsel er et like trygt alternativ som sykehus, og at denne informasjonsflyten skal foregå bedre i svangerskapsoppfølgingen. Dvs at om ikke så lenge så kommer nok alle gravide til å få mer info om dette valget og hvor trygt det faktisk er.

Jeg minner også om at det er nøye selektering for hjemmefødsler.

• 1 måned senere...

Når det kommer til hjemmefødsler så har jeg oppdaget at mange ynder å vise til Nederland, men ingen av dere drar frem dette med geografi, sykehustetthet, klima og kjøreforhold.

Nederland er et lite land. Det er flatt og det ligger på innlandet.

Norge er et også et lite land, men det er langstrakt med mye fjell, daler og øyer.

Nederland er et land med gode veier.

Norge er et land med mange dårlige veier.

I Nederland bor de fleste innenfor rekkevidde av et sykehus.

I Norge har mange lang vei til sykehus. En vei på gjerne dårlige veier med dårlig føre på vinteren og noen har ikke vei så man må benytte båt eller fly.

Altså:

Har man hjemmefødsel i Nederland og noe skulle gå gale så kan man innen rimelig tid komme seg til en sykehus.

Har man hjemmefødsel i Norge og noe skulle gå gale så er det mange som ikke vil rekke frem til et sykehus pga. lang vei til sykehuset, dårlige veier, mangel på vei, dårlig føre, stengte veier osv.

å sammenligne Norge og Nederland er som å sammenligne tomater og ski. Det henger ikke på greip.

Har vi egentlig så mye å lære av Nederland? Leste nylig at Nederland har en langt høyere spedbarnsdødelighet enn de fleste andre vest-europeiske land. Og at fødsler som starter som hjemmefødsler (og dermed må være lavirisko) har HøYERE perimortal dødelighet enn sykehusfødsler, som som regel er høyrisiko. Det burde selvfølgelig vært omvendt.

Altså, jeg er ikke imot hjemmefødsel - hvis man ønsker det, så må man gjerne gjøre det. Men det går ikke an å lulle seg inn i en tro på at jordmor klarer å forutse alle komplikasjoner før de faktisk skjer. (JA, det har en jordmor sagt til meg, målet var å få meg til å føde på en jordmorledet fødestue.) Jordmødre flest er nok neppe synske, og ting kan faktisk gå galt, svært fort, under en fødsel. Enhver lærebok i obstetrikk sier også nettopp det! Man Må være klar over at man velger bort enkelte ting når man velger hjemmefødsel. Det viktigste er at man vet hva man gjør, og føler seg trygg på valget man tar.

Men som en som har følt fødselskomplikasjoner på kroppen - NO WAY.

Annonse

Fikk høre senest i dag at de som vil føde hjemme i Nederland må bo max 15 minutters kjøring fra et sykehus/fødestue. Dette fordi at de skal kunne rekke fram i løpet av en halv time med ambulanse (den må naturligvis kjøre begge veier). På grunn av folketettheten og sykehustettheten er det likevel mange som kvalifiserer for hjemmefødsel hvis de ønsker det. Og vi er uansett i en særstilling i Norge som ikke trenger å betale for helsetjenester i forbindelse med svansgerskap. Ikke så mange land som har det slik. I Nederland må man så vidt jeg vet betale ganske mye for sykehusopphold i sin helhet med mindre man er forsikret for det.

I Nederland forsøker de ikke å redde premature barn fødd før uke 25. Det er også tillat med aktiv dødshjelp på premature barn. I norge redder mann premature barn fra uke 23.

Skal vi se til Nederlandi forhold til dette også?

I Nederland forsøker de ikke å redde premature barn fødd før uke 25. Det er også tillat med aktiv dødshjelp på premature barn. I norge redder mann premature barn fra uke 23.

Skal vi se til Nederlandi forhold til dette også?

Nå mistet dette litt tråden.

Når du tar opp dette med premature barn, så kan man igjen spørre seg om det er etisk riktig og forsvare at man redder premature barn ned til uke 23. Jeg er for aktiv dødshjelp til de som vil dette. Ser man at barnet lider og infeksjon etter infeksjon herjer en så liten kropp, er det bedre å la engelen hvile.

Jeg er selvfølgelig glad for at vi har denne muligheten til å velge, og for at vi bor i et så høyteknologisk land som Norge.

JA til å velge selv, der man føler seg trygg. uavhenigig om det er hjemme eller på sykehus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...