Gå til innhold

Dere med 7 mnd babyer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøss... snupppa begynner jo å bli stor jo :) Syntes akkurat hun kom til :)

Men over til saken :)

Hun får grøt morgen og kveld og holder på å innføre middag. Noe vi prøver på, men noe som ikker er noe favoritt. Hva slags middag liker deres barn??? Når begynte dere med brødskive???

Hvor mange ganger i døgnet ammer dere??? Jeg tror jeg er oppi 5-6 ganger. Og da er 2 av dem på natta. En ved midtnatt og en ved 04-05 tiden. Når startet edere med nattavenning??? Hun spiste relativt bra ved 24 tiden, men den runden ved 04 pattet hun kanskje i 3 minutt så ville hun ikke ha mer... Kanskje jeg skulle prøve å kutte ut et måltid på natta???

Og hvor mange dupper sover de om dagen??? Her er hun i seng ved 19-20 tiden. Og sover til kloken 07-08. Er oppe maks 1,5 time før hun vil sove igjen og kan da sove alt fra 20 minutt til 2 timer i vogna. Så kan hun ha seg 2 dupper til etter det iløpet av dagen. Men er sjelden mer oppe enn 3 timer i slengen.

Ble noen spm her ja :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tuppa her er snart 8 mnd da men... svarer for det jeg;)

Her spiser tuppa kun fast føde-grøt-banan/fruktmos-8 mnd middagsglass(lasagne er livretten)- mme-grøt- mme. Pluss vann til måltidene. Hun har ikke spist på natta siden hun var 5,5 mnd, da vi begynte å tynne mme mer og mer ut, slik at hun til slutt ikke gadd å våkne for vann;)

Men nå har vesla vært flaskebarn da, så begynner gjerne tidlig med fast føde da;)

Begynte med grønnsaksmos fra nestle, hun var ikke videre begeistret i begynnelsen, men prøvde litt hver dag. Noen ganger ga jeg annenhver skje med fruktmos og grønnsaksmos. Så bare lot jeg hun smake på alt mulig flere ganger. Nå har hun yndlingsmiddager;) Er begeistret for lasagne og spaghetti, imens kylling og ris er så som så;) He he..;)

Hun legges 18.30 og står opp ca 7. Prøver å få til 3 daglurer, men varierer veldig hvor lenge hun sover;)

Skrevet

Hei Carina

Mi jente er snart 7 mnd. Hun får brødskive til frokost med 120 ml mme til. Hun spiser ca en halv skive nå, med smør og prim m jern, leverpostei eller kaviar. Begynte med det for 1,5 uke siden.

Min får bare mme og hun får mme til frokost, lunch og kvelds. Hun har nattavent seg selv (denne uka) men før det fikk hun 1 flaske mme, med pulver tilsvarende 100 ml mme. Men brukte 200 ml vann om natten. Alt mellom 2-5. Stort sett 5.

Middag begynte vi med ved 4,5 mnd. Hun likte ikke ferdig glassen så jeg ga potet og gulrotmos med mme pulver og rapsolje i en stund. Så tilsatte jeg mer og mer forskjellig. Nå får hun mye forskjellig, men jeg har sluttet med mme pulver i maten jeg lager selv. Det går i laks og grønnsaker og potet. Biff med grønnsaker og potet og svin med grønnsaker og potet. Prøver å variere grønnsakene litt. Men alltid gulrot og potet. Pastinakk bruker jeg også mye. Paprika, blomkål, brokoli og hvitløk blir også brukt mye brukt. Også får hun glass også. Det er ikke alle som er like populære, men lappskaus og kjøttkaker er veldig lett å få i henne.

Tar ikke tiden på dagduppene, men hun legger seg 18:30, våkner en gang mellom 6-8. Så da blir dagduppene deretter. Men hun holder maks 1,5 time før hun har en soveperiode. Så sover hun 1 eller 2 ganger til. Alt ettersom hva som skjer og hvor sliten hun er og hvor mye hun har sovet.

Skrevet

Her har jenten min akkurat blitt 7 mnd ( 7 mnd 2 dager).

Vi begynte så vidt med brød på lørdag, og det falt virkelig i smak! Hun sitter og hoier :-) Begynte samtidig å bruke tripptrapp-stolen, mens de andre måltidene foreløpig blir inntatt i vippestolen. Hun får prøve selv, men pinsettgrepet er ikke helt på plass, så er ikke mye som går inn - så jeg hjelper til men en liten bit her og der ;-) Foreløpig kun prøvd med banan og leverpostei. Har brød til lunsjmåltidet ca kl 12.

Til middag spiser hun mengde tilsvarende 1/3-1/2 middagsglass. Lager selv, og det meste så langt har gått ned. Har så langt fryst enkeltingredienser i isteringsbrett, så kan mikse og trikse etter ønske. Favoritten er søtpotet, så bruker ofte den som base, da kan jeg hive oppi det meste annet (brokkoli, blomkål, squash, kålrot, gulrot, svin osv) uten problem ;-) Skal prøve ut laks i morgen, så det blir spennende :-) Har prøvd kjøpeglass bare en gang, greit å vite at hun kan spise det hvis vi er på reise el lignende.

Ellers spiser hun grøt med masse frukt i til frokost (av og til avocado+banan), og naturell grøt til kvelds (sviske til dessert).

Hun ammes som regel 5-6 ganger i døgnet - dvs rett etter alle fastfødemåltiden med unntak av kveldsgrøten, samt en gang natt/tidlig morgen, og så rett før hun legges for kvelden.

Legges ca 18.30, står opp omkring 07.00. På dagtid er det som regel 3 dupper, er våken omkring 2-3 timer mellom hver dupp. Har prøvd å få til bare to dupper, men virker som det er litt for tidlig for henne. Sover normalt tilsammen 1 1/2- 2 1/2 timer på dagtid. Gjerne en lur på ca 1 time og så to lurer på 20-30 min...

Skrevet

Jenta mi er 7 1/2 mnd.

Etter mye styr og kaving med grøt/ generellt fast føde. Så tok jeg bort all maten i 14 dager, og ga kun pupp.

Nå er vi oppe i

Grøt eller brødskive om morgenen.

Amming

Fruktmos til lunsj. Og amming igjen.

Middag: Gr.saksmos evt potet. Hun bare brekker seg enda, så er kun på smaksporsjoner av det vi har til middag amming.

Kveldsmaten: er grøt, og amming før kvelds.

Hun får og vann til maten, og det er stas:)

Legger seg imellom 19-20.. Er ett rutinemenneske, så kveldene må være likedan, ellers har vi 5 dager med nekting på grøt om kvelden og legging. Hun ammes om natten enda,har noen unntak der hun har sovet fra midnatt til morgenen. (man lever lenge på de nettene;p)

Dagtidsoving er rundt kl 11, og sover da 1 til 2 timer. og en dupp litt etter 4, men hun er aldri uthvilt etter den da den varer ca 15 min.. Men har ingen sjangs til å få henne til å sove lengre..

Skrevet

Frøkna mi er 6 mnd og ca en uke. Hun startet med fast føde tidlig siden hun alltid har vært flaskebarn, nektet å ta pupp men fikk morsmlek som jeg pupmpet til hun var 16 uker. Vi er oppe i tre faste måltider hver dag, to med grøt og ett med middag. Hun får ca 5 flasker med mme hver dag, og to er desverre på natta, en gang rundt midtatt og så i 4-5 tiden. Har i det siste prøvd å drøye nattmåltidene med å heller gi smokken og det har fungert noen ganger og da har vi klart oss med ett måltid på morgenen.

Hun har også vært veldig kresen til grøt og all fast føde. Det viser seg at hun elsker banan, så jeg pleier å la det ene grøtmåltidet være risgrøt med en halv banan. Ellers liker hun den som heter mild risgrøt på glass fra Nestle.

Hun har bare villet ha grønsakspure og gulrot med pastinakk, hun brekker seg av kjøttkaer, pasta med kjøttsaus og lapskaus. Jeg har merkelig nok oppdaget at hun liker Mors fiskegryte fra Nestle, fikk nesten sjokk og ble veldig glad, så nå går det i fisk til middag:-) Har prøvd å lage noe mos med gulrøtter og poteter selv men det har desverre ikke falt i smak.

Hun pleier å sove 2- 3 dupper i løpet av dagen og den i midten pleier å være på 2-3 timer og de to andre på en halv time til en time. Hun legger seg mellom kl 19.30 og 20.30. Synes dette med søvn er det aller vanskeligste, og vi sliter med at hun noen ganger er våken i en til to timer på natta i forbindelse med måltidene.

Skrevet

Jeg har ikke begynt med middag eller brød enda, men jeg skal til hs imorgen, så hører litt hva de syns. Hun får av og til en brødskalk å bite på, og det elsker hun!:)

Hun får grøt til frokost og drikker 120-170 mme 1 1/2 time etter før hun skal sove. Til lunsj får hun fruktmos og mme, drikker en flaske mellom lunsj og kveldsgrøten som hun spiser rundt 17-1730. Også drikker hun en flaske på soverommet kl 1830 før hun sovner:)

Her spiser hun enten en eller to ganger iløpet av natten.. hun spiste tre ganger før, men vi har avvent henne med ett måltid. Planen er å ta resten så fort som mulig:) Det gikk egentlig ganske bra å begynne med ett måltid, hs fortalte at de har en biologisk klokke som vi som foreldre må endre. De er jo vandt med å spise om natten, så da våkner de selvom de ikke trenger det:)

Småtten min sover 2-3 dupper ila dagen, kommer litt ann på når hun sovner og hvor lenge hun sover.. men det blir som oftes 2-3 timer søvn ila døgnet:)

Skrevet

Min gutt er akkurat 7 mnd. Han ble fullammet til 5 mnd (fikk smake litt forskjellig før det) men nå er det fast føde for alle penga. Nesten umulig å få til å amme om dagen (biter og virrer med hodet), så det blir foreløpig litt nattamming. Har begynt å gi litt MME for at han skal få i seg nok melk, han får 100-200 ml om dagen.. Han er veldig aktiv. Har ålt seg siden han var 5 mnd, nå både krabber og reiser han seg. Så han spiser deretter - masse. Er lang og litt under snittet på vekt/lengde, på tross av matinntaket. Våre dager ser omtrent slik ut:

KL 05-06 Ammes

Kl 08 Grøt av 1.5 dl vann med rapsolje (gir 8 mnd grøt), vann

Kl 11 Ammes el MME

Kl 13 Brødskive med leverpostei el prim, 100 g fruktmos el, vann

Kl 15-16 Middagsglass (8 mnd) el tilsvarende, spiser vanligvis hele, vann

Kl 18 Grøt av 1.5 dl vann, vann, 1/3 glass sviskemos

Kl 23 Ammes

Kl 03 Ammes

Han sover en lengre økt på 1.5 time ca to timer etter at han våkner, og vanligvis to kortere på ca 30-45 minutter etter det. Sover fra ca 19-06/07, men da med to amminger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...