Gå til innhold

Amming, kosthold og nattesøvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen noe tips til om det er noe man kan spise for å gjøre melken "tykkere"/mer mettende og mer melkeproduksjon? Kjerringråd?

Jeg har et normalt kosthold, prøver å spise sunt og grønnsaker, drikke mye vann, osv. Vet at hvile og søvn er viktig for melkeproduksjonen, det får jeg ikke gjort noe med. Har startet å spise kveldsmat (havregrøt/knekkebrød/brødskive og drikke vann rett før jeg legger meg). Lillegull er nå 3,5måneder og har den siste tiden startet å våkne MYE om natten. Han er kjempetrøtt når han våkner og er sulten og vil bare ha pupp. Jeg fullammer og det har fungert kjempebra frem til nå med kun to amminger i løpet av natten. Den siste tiden har vi amming stort sett hele natten. Lillegull sov før i sin egen seng, men nå har han endt opp med å sove inntil meg til brystet med fri bar stort sett hele natten. Prøver å bære han over til sengen sin, men han våkner igjen etter 15-30min og vil ha pupp. Føler han ikke blir ordentlig mett om natten. Og jeg får ikke sovet særlig godt. Og når jeg ikke sover godt så føler jeg at puppene er "tomme". Synes ikke løsningen med fri bar er særlig god, men jeg blir enda mer utslitt av å ha han i sin egen seng når han skal ha pupp bokstavelig talt hele tiden. Føler vi har kommet inn i en dum sirkel nå: han våkner og er sulten hele tiden, jeg sover dårlig og får ikke produsert nok melk til hans behov og da våkner han fordi han er sulten osv. Slitsomt! Jeg legger han til brystet mange ganger på dagtid og kvelden, men når han ikke er sulten så vil han ikke spise. Ammingen på dagtid går fortsatt bra og er mer stabil. Er natten som er utfordringen nå. Har noen noe råd???? Jeg er så sliten. Og vil jo ikke starte med samsoving nå så han må "avvennes" med det etterhvert, når vi begge egentlig sover veldig godt i hver vår seng. Har evt tenkt på å starte å gi han grøt/moste grønnsaker, men synes det er litt tidlig og ville egentlig fortsette å fullamme litt til...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje vurdere en flaske mme sent på kvelden, rett før du tar natta selv?

Kjenner til det med å ønske å fullamme lengst mulig. Jeg holdt veldig tilbake med eldstemann. Noe som endte med at jeg var uunværlig til han var hvertfall 1 år. Men nå med nr 2 har løsnet litt på prinsippene. Har forsåvidt ikke hatt noe valg, da jeg har hatt lite melk fra hun var få uker.

Mest trolig fordi jeg er sliten og (psykisk)stresset. Jeg har holdt ut å amme, men har veldig lite melk. Dønn sliten er jeg også og tåler ikke så mye før jeg når kjelleren. Enkelte dager orker jeg nesten ikke å amme, og da får hun flaske i stedet for. Nå er hun jo også så stor at hun får en del fast føde, så jeg trenger uansett ikke amme annenhver time.

Har innsett at fullamming for enhver pris ikke alltid er det beste. Hvertfall ikke for mor. Av og til har de små det bedre med en opplagt mor enn morsmelk.

Skrevet

Hmmm... da er vi over på problemstillingen hvordan få lillegull til å ta flaske;) Han nekter, har forsøkt å pompe meg tidligere og at far har prøvd å gi han flaske, uten hell. Men takk for tipset, det kan absolutt være en mulighet å prøve å innføre flaske med mme.

Skrevet

Jeg har lest flere steder at hvis mor øker det sunne fettinntaket, vil fettinnholdet øke i melken. Og dermed kan baby kan være mett lenger...

Hvis du vil prøve: alle mulige kaldpressede planteoljer (jeg lagde meg gjerne shake, og helte masse oppi!), avocado, nøtter, frø, feit fisk osv Evt litt feite melkeprodukter hvis du tåler melk.... Det går også an å drikke shots med juice og olje. Kaldpresset kokosolje er også gull for oss som ammer. Fordi det inneholder mellomlange fettsyrer som minner mye om de som finns i morsmelk. Hvertfall verdt et forsøk :-)

Skrevet

Det hørtes interessant ut! :) Har du noen oppskrifter på shake og shots med oljer? Hva gjør du med kokosoljen, drikker bare den? Dette er noe jeg ikke kan så mye om.

Skrevet

Kaldpresset kokosolje kan smøres på brødskiven under pålegg, blandes i havregrøt, spises på skje (jeg liker ikke den måten!), varmes forsiktig i varmtvann så det blir flytende og puttes i smootie. Du kan bruke kokosolje til å steke maten i. Den tåler faktisk varme enda bedre enn smør.

Oljeshots kan f.eks være 1 glass med juice blandet med kaldpresset olje oppi, som du rister (holder pusten) og drikker. Ta en goood dæsj! Det skal mye til å legge på seg av kaldpresset planteolje. Det stimulerer faktisk forbrenningen hos de fleste.(Hvis man da ikke spiser et hav av raske karbohydrater ved siden av).

Ellers bruker jeg innimellom energidrikk og blander inn kaldpresset olje. Den kan selvfølgelig også spises på skje.

Eks: Udo Choice oljeblanding, kaldpresset: rapsolje, olivenolje, hampolje, valnøttolje, linfrøolje. Pass på at oljene står i kjøleskapet etter at du har åpnet flasken. Så de ikke bli harske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...