Hilko Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 Min nydelige datter som jeg mener må være en ordentlig gullunge siden hun er så lett å ha med å gjøre (jeg har nok vært superheldig!), mener stort sett det er morran ca 05:15 hver morgen, og da har hun i tillegg fått flaske med MME iløpet av natten, i natt ca klokken 2. Hun er 8 mnd nå! Så jeg skulle jo tro, etter det jeg har lest, at hun skal sove natten igjennom nå? Grøt har hun fått siden hun var 4 mnd, og hun har lenge fått grøt x2, mellommåltider og nå den siste tiden litt middagsmat på glass. Så hun spiser jo nok til å ikke måtte ha mat på natta mer. Jeg har de siste par nettene "vannet ut" melka litt på natta, sånn at planen er at det skal gli over til å bli bare vann etterhvert. Da skjønner hun kanskje at hun ikke får melk på natta mer, og dropper å våkne da (det er hvertfall håpet). Har dere noen andre tips til hvordan jeg kan få henne til å sove lengre? Eller er det bare å bite i det sure eplet å stå opp om morran? Om jeg prøver å bare stappe i smokken en stund så hjelper jo det i ca 2 sekunder også, og samboer vil vi skal stå opp så han får hvilt de siste minuttene før klokka ringer og han skal på jobb. Så kan liksom ikke bare ligge der heller.. liker ikke det selv heller, for hun blir jo bare mer urolig og ivrig på at "nå vil jeg stå opp mamma"
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Hehe, da er nettene våre veldig like for tida Her var det mat og ny bleie kl 02 (prøvde også med en paracet supp da han driver på med tenner), og morgen kl 0515! Etter en uke med mye våkentid på nettene, og opp kl 05, må jeg nok bare innse at Muffin er tilbake i sitt gamle, vante jeg Slik er dagene våre: opp kl 05-0530 kl 06 - frokost kl 10 - lunsj kl 14 - middag kl 1745 - kveldsgrøt kl 1845 - kveldsflaske kl 19: sover Ila dagen sover han alt fra 1,5 - 3 timer til sammen. Prøver å unngå søvn etter kl 16, men da han blir trøtt til veldig forskjellige tider hver dag, og sover ulik lengde hver gang, så må han av og til få sove til kl 17 (dersom han bare har sovet 1 time før på dagen, og er skikkelig trøtt f eks kl 1630). På nettene er han våken 1-3 ganger, og stort sett så klarer jeg å stryke ham tilbake i søvn (ryggen min blir stadig vondere, så jeg klarer dessverre ikke mer bæring). Men etter å ha strøket ham tilbake i søvn 2-3 ganger på en time, så er han lys våken, og da pleier jeg å skifte bleia hans og gi utvannet mme på flaske; da sovner han igjen. Vi har helt slutta med dyne da han sparker den av seg eller drar den over hodet og våkner, og bruker nå ullstrømpebukse/genser under bomullspysj, og da er han akkurat passe varm natta gjennom. Har ca 18 grader på hans soverom. Noe veldig viktig er jo at han nå holder på med tenner, men han gjør jo nesten alltid det... Det er tann nr 7 og 8 som kommer nå... Og jeg gir ham av og til paracet supp på veldig urolige netter, uten effekt... Noen med tips til en sliten mamma?
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Her vanner vi også ut nattmelka, og jeg syns at det hjelper. Før dette spiste Muffin gjerne to ganger per natt, og nå er vi nesten alltid nede i èn (han har forøvrig sovet natta gjennom en del ganger den siste måneden, frem til nå den siste uka). Jeg har også gitt opp å gå og bysse, og prøve å hale ut tida på morgenen. Gutten er jo lys våken og blir mer og mer fortvila jo mer jeg prøver å hysje, bysse eller la ham holde på alene. Vi hadde før en regel om å ikke ta ham ut av det mørke soverommet sitt før kl 06, men etter xx timer med byssing osv hver morgen uten effekt, så er det bedre å bare stå opp har jeg funnet ut...
Hilko Skrevet 22. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. november 2011 Takk for svar! Det høres ut som vi har det ganske likt ja Stort sett tenker jeg at det er jo bare å stå opp, vesla syns det er morran og har jo faktisk sovet fra klokka 7 på kvelden.. men noen dager det det tungt å stå opp, og man søker gjerne svar og tips fra andre, i håp om at det kan finnes en mirakelkur som gjør at de søte små vil sove lengre ;P Men alt i alt er det jo bare koselig å stå opp da, og det er jo vondt når de små bare blir mer frustrerte av at man prøver å hale ut tida med å stappe smokk. Det kan jo være at det er andre måter å takle det på, men da burde jeg starta med det for lenge siden og ikke venne henne til at jeg følger henne og står opp når hun vil. Men det er jo tross alt hun som er sjefen, verdens søteste lille sjef
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Jeg er ganske sikker på at det har med barnets temperament å gjøre; noen er mer føyelig enn andre når det gjelder å justere seg etter foreldrenes behov Noen har babyer som sover 12-14 timers netter her inne, mens andre har babyer som klarer seg fint med 9 timers netter, som våre. Og her har vi som sagt vært veldig konsekvente i månedsvis om ikke å stå opp før kl 06, men det hjelper likevel ikke på Muffin. Og han er oppe i 2-3 timer hver morgen før han begynner å vise trøtthetstegn, så det er tydelig at for ham passer det best å stå opp kl 05.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 22. november 2011 #6 Skrevet 22. november 2011 Har ingen tips desverre, men vilbare si at det går over etterhvert. Vi hadde samme kjøret med storebror da jeg begynte å jobbe når han var i overkant av 8 mnd. Han sov natta gjennom men var i fyr og flamme mellom 5 og 5.30 hver morgen. Vi hadde flere omganger med å prøve å få han til å sove lenger ved ikke å ta han opp av senga før 6.30, være konsekente med lys og lyd. Prøvde sikkert en uke eller to av gangen annenhver mnd. Det er jo slitsomt å holde på sånn, så etter en stund uten resultater var det bare å bite i det sure eplet. Plutselig en gang da han var 1,5 år var han plutselig moden nok for å skjønne at det fremdeles var natta. Han er fremdeles en morgenfugl og har perioder med tidlige morgener enda, men ikke på langt nær så ille. rett etter at vi begynte å få orden på søvnen oppdaget vi denne: http://www.kid-sleep.com/enfant/wake-up/indicateur/does-your-child-wake-early.html . kanskje litt tidlig, men tror det kan hjelpe mange. Det hjelper veldig at det ikke er mamma eller pappa som bestemmer at det er morgen eller natt, men kaninen
Skaubinna Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 Nå vet jeg om flere babyer som er eldre enn din som trenger melk på nettene så det kan jo virke som din er en sånn en ;-) Jeg har dessverre ingen gode supertips, men det jeg gjorde da vi slet med søvnen til vår datter, og tro meg vi slet, var og innfinne meg med situasjonen. Jeg hadde brukt 8 mnd på å stresse og kave og bli irritert, men en dag orket jeg ikke lenger. Her var det også morgen før hanen gol. La meg tidlig rett og slett. i 2030 tiden omtrent. Sånn at jeg i alle fall hadde fått nok timer søvn. Når hun våknet, sto vi også opp. Var hun våken så skulle vi jammen meg stå opp også!! Ingen kos i sengen eller noe. Fikk flaske og grøt på stuen. Sov når hunble lagt på første dupp. 3 ukers tid med dette og klokken ble stadig senere før hun sa i fra....! Nå våkner hun engang mellom 0630-0700. Heeeelt i orden. Ikke fått vått eller tørt siden hun ble lagt for kvelden, hun er 11 mnd nå om noen dager. Jeg er veldig stolt over jenta vår, men hun er altså straks år også. Så det er håp og det blir bedre. Kanskje det vil hjelpe på at det er så mørkt også? Lykke til i alle fall, gjør klar kaffetrakteren på kvelden så det bare er å sette den på. Kaffe er et MUST for morgenmødre :-)
Bad habits har tre små Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 På så små babyer er det fint lite man kan gjøre for å forlenge natten, dersom babyen ikke vil. Vår mellomste var lys våken kl 05 helt til han var nesten to år. Fra to års alder, begynte vi med belønningssystemer. Det fungerte fint på ham. Nå er han 3,5 år og ligger musestille (våken) i sengen frem til han hører vi står opp. Minstemann er som regel våken kl 06, så vi har forsåvidt tidlige morgener nå også... men det er stor forskjell på 05 og 06! Min erfaring er at de aller fleste forlenger natten jo eldre de blir. Og om de ikke gjør det, så kan man etterhvert begynne med belønningssystemer, eller faktisk bare kreve at de blir liggende til vi som foreldre mener det er morgen. Min 7-åring er også en morgenfugl, men hun har fått klar beskjed om å holde seg inne på rommet dersom hun våkner før minstemann har gitt lyd fra seg.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 23. november 2011 #9 Skrevet 23. november 2011 Ja her starta dagen kl 0455 i dag igjen Herregud så lange dagene blir, spesielt da mannen min ikke kommer hjem fra jobb før kl 1745.... Må innrømme at jeg kjeder meg ganske mye på dagtid nå, blir ekstremt mange timer med gægægø og dikkedikk... Lurer på om hjernen min krymper ila det permisjonsåret her?? Hehe Selv om Muffin er verdens beste så klart! Hehe... Han er mye grinete for tida så jeg må stort sett sitte med ham på fanget eller ved siden av; han er midt i utviklingssprang (krabbestilling) + tenner. Men nå har den ene tanna brutt gjennom, og den andre er nok 2-3 dager unna, så håper det roer seg litt etter det.. Men fetteren hans er 2.5 år og våkner fremdeles kl 05 så jeg har mine tvil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå