Gå til innhold

Jordmor ang vekten min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Var hos jordmor i dag, og da jeg gikk opp på vekten viste den 60 kg... Før jeg ble gravid veide jeg 49. Er i dag 24+5, og jordmor mente dette var altfor mye økning og jeg måtte skjerpe meg og ikke gå opp noe særlig mer før neste kontroll. Jeg er 162 høy, noe som sier at jeg var undervektig før jeg ble gravid, har jeg virkelig gått opp så mye at jeg må passe veldig veldig godt på??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det syns jeg hørtes veldig rart ut.. Når man er undervektig før graviditeten så blir man jo anbefalt å gå opp mer enn "oss andre". Venninna mi er vel akkurat som deg (omtrent samme høyde og veide vel 47 kg før). Hun er nesten en uke på overtid og har lagt på seg 20 kilo. Hun har aldri fått høre noe om dette fra jordmor og er selv kjempe fornøyd med å ha gått opp såpass. Hun var veldig bekymret for vekten i starten fordi hun aldri har hatt lett for å legge på seg. Har vært slik at hun har sett sykelig tynn ut de gangene hun har hatt omgangssyke f.eks. Og da har det tatt henne laaang tid å komme tilbake til de 47 kiloene.

Tror "sånne som dere" trenger dette ekstra fettet, jeg. Til ammingen altså. Og det går sikkert ganske fort av igjen. Ville hørt med legen din/andre jordmødre.

Spiser du veldig usunt da? Viktigste er vel at du får i deg næringsrik mat.

Lykke til :)

Skrevet

Kjære vene. Her trur eg jordmor må ha blingsa på tala på vekta di. Du er jo veldig lett!

Eg er 74 til vanleg, fordelt på 170 cm, og i 13. veke er eg rundt 80. Fekk ikkje kommentarar frå jordmor anna enn at "Det er OK, eg syns du er fin, eg"

Skrevet

Trådstarter har virkelig grunn til å bytte sin jordmor, eller i det minste gå til en annen, evt lege, og få bekreftet at vekta ikke er så gal!

Skrevet

hei

det er det dummeste jeg har hørt, jeg er ca samme højde som deg og tok på 20 kilo med nr 1 uten noen sagde noe og jeg var ikke undervektig.

Jeg sitter nå med motsatt problem er gravid med nr 3 i uke 30 og har bare tatt 2 kg på ,hvilket jordmor og lege synes er veldig foruroligende, men jeg har jo ikke tabt alt fra første svangerskapet og var i utgangspunktet 67 kg hvilket er for mye for meg,mit symfysemål er lidt over gjennomsnittet og hun følger sin kurve.

hvis du er ca 162 høy og spinkel er din idealvekt jo ca mellom 53 og 56 kg hvilket vil si du at du kun har tatt mellom 4 og 7 ekstra kilo på og det er veldig vanligt og overhodet ikke mye.

det eneste jeg kan lurer på er om der er andre ting som blodtrykk eller blodsukker som jordmor reagere på, fordi stor vektøkning kan være et tegn på svangerskabsforgiftning/diabetis, men hvis hun ikke har nævnt noe om dette er det bare tull.

alle gravidviteter er forskjellige og vi som kvinner er forskjellige, vi kan ikke alle passe inn i de bestemte bokse de gjerne vil ha ;-)

Skrevet

Nei detta hørtes veldig rart ut!! Jeg er 163 og veide 52-53 føre svangerskapet.. Nå er jeg 25uker på vei og veier 72 kg!

Skrevet

Takk for svar alle dere, nå ble jeg glad :) Jeg spiser ikke usunt og har verken høyt blodtrykk eller blodsukker...

Skrevet

jeg er like høy og tung som deg i utg.punktet. Har lagt på meg ca 20 (+) kg i svangerskapene mine, og rast ned i vekt etterpå. Vært nede i 46 kg etter få mnd, uten å gå inn for det. Jeg har aldri fått kommentert vekten min annet enn at jeg har vært "for tynn" mens jeg har ammet. Hadde ikke stresset om jeg var deg. Lykke til :)

Skrevet

Hun må ha blingsa, eller være veldig rar?

Jeg er 24+4 selv i dag, og har lagt på meg 9 kg. Ikke fått noen som helst kommentarer fra hverken lege eller jordmor.

(Er 171, 59 kg ved start - 68 nå)

Du har jo bare gått opp 11 kg, og var litt lett fra før. Ikke stress ;)

Skrevet

Jeg fikk vite av legen min at det var økningen de så mest på, ikke nødvendigvis hvor mye man veier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...