Gå til innhold

konstant sår stump, gir snart opp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

da tulla mi var ca 1 mnd gammel fikk ho sår stump for første gang. og ho har det enda den dag i dag, 3 mnd gammel. det har selvfølgelig hatt forskjellige grader av rødhet, men stumpen har aldri blitt fin igjen, selv om jeg føler jeg har prøvd alt nå.

dagen ho fikk rødheten var etter ett bad, hvor ho ble rød på venusberget, på innsiden av lårene og litt bakover mot rompa. fikk og noen slags røde prikker /nupper (de var ruglete å ta på)

idag er prikkene borte, men samme område er rødt. og foldene mellom lårene er ruglete / flassende. men virker ikke som jenta plages av dette.

dette har vi prøvd: potetmel, sebamed spesialkrem, a-krem, natusan zink krem og natusan repair krem. selvfølgelig ikke samtidig.

vi var og hos hudspesialist, som ga oss elcon rem som skulle påføres 2 ganger daglig, og inotyol ellers. dette gjorde at nuppene forsvant og noe av rødheten, men den siste mnd har det ikke bedret eller forverret seg åpentlyst.

vi har og byttet bleie merke og gått vekk fra våtservetter til tørre servetter vi fukter i lunken vann. og vi bytter bleie på ho ca hver 3 time hvor vi da lar henne ligge og lufte seg ca en halv time før vi smører ho inn igjen.

ser ut som vi må bestille ny legetime, men utrolig irriterende ettersom den forje kosta da nok. men aller mest sårt for mamma hjerte og se den røde stumpen hver dag og føle seg makteløs. noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ringblomst(calendula)salve er utrolig effektivt mot sår hud(og det meste av hudproblemer)

Mine har ikke vært særlig plaget, men en og annen gang har de da hatt det. Jeg smører da på denne salven og de er nesten helt fine dagen etter.

Fås på helsekost og noen nettbutikker.

Google ringblomssalve så får du opp flere sider der du kan lese mer.

Skrevet

Bepanthen(apoteket) kan du med fordel prøve. Min hadde sår som hadde blitt kjøttsår, irr-rødt og sto ut av huden, og ingenting hjalp av vanlige salver (inotyol,sink, potetmel, lufttørking). Klarte bare å stagge, ikke bedre såret. (Nært endetarmsåpning)

Smurte tykt på og det var bedring allerede til neste bleieskift, og var nesten borte etter 1 døgn.

Denne salven kjennes ut som en vanlig fuktighetskrem, ikke som slik klisset sink.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her har Muffin vært sår i rumpa etter 4-5 bæsjebleier daglig i en ukes tid (holder som vanlig på med tenner, har fått 8 tenner på 3.5 mnd). Har hatt to bittesmå sår bak i rumpa.

Vi vasker nå kun med myke kompresser med olje, og smører tykt med inotyol. Jeg skifter også en bleie per natt på ham hvis han er veldig våken. Han har blitt mye, mye bedre! Vi skifter bleie annenhver time, da han i tillegg til all bæsjingen også tisser veldig mye.

Skrevet

Har dere prøvd å behandle for evt sopp? Med Canesten salve, evt en kombinert salve med kortison og soppmiddel?

Ellers er min erfaring at Inotyol er det som hjelper best (hvis det da ikke er en soppinfeksjon på gang). Etter 1-2 døgn har sårheten vært borte hos oss. Ellers er det veldig viktig å lufte mye, dvs vaske godt, helst med bare vann, tørke og la henne ligge mye uten bleie mellom bleieskift.

Skrevet

Dette høres ikke ut som vanlig bleieutslett.

Jeg vil tro masse krem og salver og kremer kan gjøre vondt verre. Siden nuppene ble bedre med elcon salve skulle man tro det var en form for allergiutslett , eksem eller noe i den duren. Det vil man i de aller fleste tifeller vokse av seg.

Mitt råd er å vaske klærne med farfymefrie vaskemidler, samt sette vaskemaskinen på en ekstra skylling etter vask, så all såpe forsvinner. Bruk ikke såpe eller andre ting i badevannet, og ikke bruk olje. Hvis du prøver dette i ca 5 dager, og det ikke blir bedring, så funker det ikke. Men gi huden litt pusterom og en sjanse til å fikse seg på egenhånd.

Skrevet

Så leit at du sliter med dette.

Vi bruker til vanlig gaskluter med vann, babypudder og sinksalve. Så etter en stund blir vesla rød og sår, og da bytter vi ut sinksalven med inotyol. så blir hun bedre igjen.

Helst ville jeg brukt inotyol hele tiden, men er livredd for at huden hennes skal venne seg til den så den ikke er så effektiv lenger.

Er nok bra at du har henne i friluft uten bleier en stund, det gjør vi og. Er uansett på stellebordet hun trives aller best, så det er en fin liten kosestund. :)

Skrevet

Har du prøvd krystallfiolett - det tok sårheten hos lillegutten vår, når ingen ting annet virket. Fåes kjøpt på apoteket, husk at dette setter seg fast på klær!

Skrevet

kjøp "rikshospitalets salve" det er det gamle navnet som er godt kjent. står noe sånt som Barnesalve NAF nå

superbra!

Skrevet

Prøv tøybleier. Over hodet ikke så stress som man skulle tro. De formsydde tøybleiene (de uten plasttrekk utenpå) er de beste. Da trenger du en sånn søt liten ullbukse som sperrelag. Det er utrolig mye mere luftig enn hvilken som helst annen kjøpebleie og slår alle former for salver.

=)

Skrevet

en liten forsinket oppsummering av hva som har skjedd siden jeg skrev innlegget:

leste alle deres råd, tusen takk for at dere tok dere tid. vi begynte rett og slett øverst vi og prøvde ringblomstsalven, men etter kun en påsmøring ble ho betydelig verre. dagen etter fikk vi tak i ny lege, og fikk ny diagnose og enda en ny krem. merket da at jeg var oppgitt over alle kremer og hadde vel egentlig ikke lyst til å smøre jenta mi mer inn. men etter kun 2 påsmøringer var ho merkbart bedre og kun 3 dager etter er så si alt borte. og det beste av alt: jenta mi har fått tilbake det herlige glimte i øyet sitt igjen, så tydelig at ho har vært mer plaga over det enn ho ville vise. diganosen hennes var at det var eksem med betennelse + at i valkene hennes hadde det begynt å danne seg sopp etter utalige kremer, selv om vi har vasket og lufttørket som guder der nede. så nå forsetter vi uten våtservettene.kremen vi fikk av legen het daktacort, skal hjelpe mot det meste :) endelig nyter vi dagene med masse smil :)

takk for all tid dere brukte for å hjelpe oss i en vanskelig periode.

Skrevet

Et tips som jeg fikk av mamma er vaselin og potetmel... Fungerer som bare det.. Brukte det med førstemann...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...