Gå til innhold

Sitter her og er irritert på legen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til lege kontroll i uke 33+1 i dag pga at jordmor var på feri i 3 uker + 1 ukes kurs så det blir totalt 5 uker til neste sjekk.

Tok opp detta med at jeg har BMI over 35 og føder store barn. Om og få UL til sjå om barnet var stort. Fekk plent nei. Kva er grunn til det. Nei du har barre lakt på deg 6 kg og ingen ting som tilsvarer problemer i svangrskapet og ikkje svangerskapsdiabetes.

Da sa jeg men på det sjukehus som jeg vil føde får jeg ikkje lov pga BMIen min og rekna med at da vil jeg få spesiel behandling pga fedme?

Nei sa han sitter med eit svar som ikkje jeg fårstår logikken i saken.

Er det andre her som har høg BMI og får spesial oppfølging ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Einaste eg har fått beskjed om er at pga dei nye reglane, så får man ikkje gå lenger enn til veke 41 før man blir igangsatt. Visst man har høg BMI.

Men han burde no vertfall kunne forklart bedre til deg då, iom at du ikkje får føde der du vil. Snakk med jordmor, kansje ho kan gi ei bedre forklaring?

Skrevet

Jeg har heller ikke hørt noe om ekstra oppfølging pga høy bmi. Men antar at de vurderer eventuell oppfølging etter vanlige kriterier, dvs høyt symfysemål, utslag på sukker i urin, høy vektoppgang osv.

Skrevet

Jeg tok opp bmi med jordmor på sykehuset jeg skulle føde på, men til tross for min høye bmi var vektproblemene mine tydeligvis ikke store nok til å få spesiell oppfølging. Min alder over 35 år og skyhøye sf-mål gjorde heller ingen forskjell i den vurderingen.

Skrevet

Symfysemål på meg er over det grønne feltet. Fikk sjekka i uke 27 og barnet var 200 g over normale. Har født 4 barn og barna blir større for kvar gong og vekta blir mindre for kvart svangerskap. Har hatt samme BMI på dei 2 siste + den no. Siden jeg har født dei andre på samme sjukehus som jeg ikkje får no pga BMI regelen. Reknar med at ein får bedre oppfølging siden reglane er forandra. Men det er vel ikkje det da men barre for og rydde ut sjukehusa i staden for.

Mitt siste barn var skulderen knekt under fødsel og det kan beskrivest at dei pressria har jeg aldri hatt før. Pressrie som du føler at du ikkje er med og presse i men du barre jobber med. Kjente ikkje at hode til barnet kom ut.

Håper å får samme pressrie denne gangen og.

Desse opplysningane står på dei papire jeg berre på og legen las det og. Men skal til jordmor om 3 uker og er jeg 36 uker på veg. Kan jordmor få pressa meg fortare i UL køen dersom synfysen holder seg over den grønne feltet ?

Skrevet

Nå er vel kanskje ikke dette helt svar på det du spør om, men ang SF mål, så ligger jeg langt over det grønne feltet, har gjort det med de to forrige og, barna mine blir gjenomsnitlig ca 300g større enn forrige, mens denne ligger allerede på 95-96 percentil, dvs at han er 45% større enn gjennomsnittet noe som er stort*mumle*

Nå skal det og sies at høyt SF mål trenger ikke bety stort barn, det kan være mye forstervann osv. Men at dem burde ta deg inn til en sjekk ville jeg krevd.

Nå er min BMI dog normal, men jeg følges godt opp likevel, mest har det for at jeg opplevde en dødfødsel i fjor og panikken sitter i=(

Skrevet

Oi, med tanke på tidligere store barn og hendelsesforløp sist gang skjønner jeg din bekymring. Hva med å ringe direkte til sykehuset/ul og spørre om råd? De har vel langt mer peiling enn fastlegen tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...