Gå til innhold

"trygg" mat - amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke pålegg vil du anse som rimelig trygge hvis man ammer et barn med sensitiv mage?

Hva med f.eks leverpostei, bringebærsyltetøy, skinke?

Og hva med julematen? Har hørt om noen som reagerte sterkt på lutefisk f.eks, hva med ribbe? pinnekjøtt? noen som har erfaringer her?

Skjønner at barn reagerer på forskjellig, men hvis man skal ta utgangspunkt i det "typiske".

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Det typiske er vel å holde seg unna mat som kan gi mye gass; f eks kål, erter, bønner osv.

Om man har baby med sensitiv mage, så trur jeg det beste er å prøve seg frem. Introdusere nye matvarer forsiktig (bare spise litt, og helst på morgen/formiddag for å unngå en potensiell skrikenatt), og så se hvordan babyen reagerer. Det er jo så forskjellig hva disse små reagerer på.

Skrevet

vesla mi reagerer med magevondt ganske ofte, men har ikke funnet ut av hva alt er enda..tror melk og kinakål og brus var store syndere, men lurer på om noe av det jeg spiser i det daglige kan være dumt uten at jeg tenker over det, da f.eks leverpostei, bringebærsyltetøy, brødskive osv..litt vanskelig å finne ut hva hun reagerer på hvis det allerede er noe i "basiskostholdet" som er dumt. Drikker kun vann.

Skal snart ut å reise laaangt så vil spise så nøytralt som mulig så vi kanskje får en bedre tur.

Holder meg unna alt det typiske, kål, løk osv, men lurer på om det er gjemt f.eks melk i leverpostei? osv.

Skrevet

Lurer meg inn her fra småtroll 1-2 år jeg... :) Du skriver at du lurer på om det er melk, og det er faktisk mye mer vanlig enn du tror at småbarn reagerer på at mor får i seg melk.

Ja det finnes melk i all leverpostei (utenom gilde go og mager), det samme gjelder i pølser og diverse pålegg. Men alle pålegg/kjøttvarer fra gilde/nordfjord som er go og mager er uten melkeprodukter:) Det gjemmer seg melk i det meste nå desverre!

MEN melken kan "henge igjen" i kroppen din i opp til 2 uker fikk jeg beskjed om på sykehuset hos ernæringsfysiolog. Så prøv å ikke få i deg noe med melk i 2 uker og se om ting bedrer jeg etter det:) (Husk å ta kalsium tabeletter eller noe utenom for kroppen trenger kalsium når du ikke får i deg melk).

Andre ting du kan prøve å unngå er sterk mat (spes. pepper), eple (sterkt for magen),

Skrevet

Tusen takk for at du kom innom å svarte meg :) Da skal jeg handle go og magerprodukter når jeg skal ha slike ting fra nå av. Har kun spist brødskive med leverpostei og bringebærsyltetøy i dag og nå fikk jenta et skikkelig tak med mageknip igjen, plutselig hysterisk gråt :( Føler jeg må spise kun en matvare hele dagen for å finne ut av ting, er så vanskelig! Nå vet jeg jo ikke om det var syltetøyet eller leverposteien som hun reagerte på :/

Skrevet

Hei! Jeg har 2 uker nå hvor jeg unngår melkeprod etter oppfordring fra helsesøster, min lille har magetrøbbel og hs sa at det var det mest vanlige å reagere på, for ikke spiser jeg løk, kål osv. Skader jo ikke å prøve;) Dessuten finnes det bra soya-alternativer der ute heldigvis:)

Skrevet

får prøve jeg også, var lurt å lese på utenmelk.no der sto det at den orginale stabburet leverposteien også er uten melk, så kanskje syltetøyet var synderen i dag, spiste smør også da. men bra å kunne lese der hva som ikke er melk i :)

Skrevet

Stabburet vanlig leverpostein er jeg ganske sikker på inneholder melk... Viss jeg var deg ville jeg prøvd å spist normalt og variert. Bare hold deg 100% borte fra melk for viss ikke nytter det ikke i lengden. Finnes også godt smør uten melk, både til skiva og til steking:) Og ett annet tips til dere som har fått beskjed om å holde dere borte fra melk to uker, dere bør holde dere borte minst tre-fire uker.. for det er jo først etter 2 uker den virkelig forskjellen merkes:)

Skrevet

Heisann. Då eg fekk nr tre skreik jenta i seks mnd... Eg levde på brødskive med leverpostei og vatn heile perioda. Eg var sikker på at lisja ikkje tolte noko av det eg åt. I ettertid trure g nok ho hadde skreke likevel. Ho hadde kolikk og hadde vondt uansett. Et med måtehald det du vil, trur eg er det beste rådet eg kan gi. Liff unna mjølk kanskje, for det kan vere veldig vondt for magen til din vesle skatt ;) Klem

Skrevet

Takk for råd men er ikke så lett å bare spise normalt og variert når det virker som hun reagerer så sterkt på enkelte ting, føler jeg ikke kan spise noenting lengre :/

Nesten alt av middag er det jo løk, eller kål eller melkeprod. i føler jeg, får nesten ikke i meg noe frukt og grønt lengre for jeg tør ikke, vet jo det sikkert heller ikke er bra. Men hører jo at sitrusfrukter og epler og druer ikke er bra f.eks

Har et veeldig begrenset kosthold akkurat nå, vil iallefall prøve i en liten periode å finne ut hva hun reagerer på, og så heller gå tilbake til alt igjen hvis jeg ikke finner ut noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...